رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی: ۹۸ درصد هزینه‌های دادرسی به صورت الکترونیک واریز می‌شود

10:00 - 02 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۴۳۲۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی: ۹۸ درصد هزینه‌های دادرسی به صورت الکترونیک واریز می‌شود
رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: ۹۸ درصد هزینه‌های دادرسی، جرایم، تمبر‌های مالیاتی وکلا و هزینه‌های کارشناسی در دادگستری استان به صورت الکترونیکی واریز می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی موحدی راد رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی در گفت‌وگو با میزان در مورد الکترونیک شدن هزینه‌های دادرسی گفت:خراسان جنوبی به عنوان اولین استان، اقدام به دریافت و استرداد سپرده به صورت الکترونیکی (غیر حضوری) کرده است.

وی بیان کرد: کاهش مراجعات اشخاص و هزینه‌های آنها، کاهش چشمگیر تعداد تراکنش‌های حساب‌های سپرده، جلوگیری از بازداشت اشخاص با واریز آنی به حساب سپرده (کاهش جمعیت کیفری) از مزایای این طرح است.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد از واریز‌ها به حساب سپرده به صورت الکترونیکی انجام می‌شود. آمار قبوض دریافتی سپرده قبل از اجرای طرح در طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ نشانگر کاهش چشمگیر دریافت سپرده به صورت سنتی است که انجام این مهم در دادگستری استان علاوه بر کاهش مراجعات مردمی واحد‌های امور مالی جهت دریافت فیش، موجبات رضایتمندی مراجعین، تسریع در اجرای احکام، رعایت حقوق شهروندی، شفافیت عملکرد و ارتقاء سلامت اداری به همراه داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی راد ادامه داد: علاوه بر دریافت سپرده به صورت الکترونیک و غیرحضوری، سایر دریافت‌ها مانند نیم عشر، جزای نقدی، کسری هزینه دادرسی و ... به صورت الکترونی و غیرحضوری انجام می‌گیرد. این امر باعث کاهش ۳۰ درصدی مراجعات به حوزه‌های قضایی استان شده است.

وی افزود: به منظور تسریع در فرآیند دریافت نظریه کارشناسی و در راستای افزایش ابلاغ الکترونیک و تکریم اصحاب پرونده، کارشناسان ملزم به ارسال الکترونیک نظریه‌های کارشناسی شده اند. این امر باعث تسریع در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها و کاهش مراجعات کارشناسان به شعب نیز می‌شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *