طرح آمریکا برای ساخت اسکله موقت در غزه؛ اقدامی نمایشی با تاثیری محدود

8:00 - 23 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۴۱۸۸
طرح آمریکا برای ساخت اسکله موقت در غزه؛ اقدامی نمایشی با تاثیری محدود
کارشناسان دلایل مختلفی را عنوان کرده‌اند که نشان می‌دهد طرح جو بایدن برای کمک‌رسانی به غزه از طریق دریا تاثیری در بحران این منطقه نخواهد داشت.

خبرگزاری میزان - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی گفت که این کشور یک اسکله موقت را در نزدیکی غزه ایجاد خواهد کرد تا کمک‌های بشردوستانه به منطقه محاصره‌ شده برسد. 

به گفته فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، روز یکشنبه یک کشتی نظامی آمریکایی که تجهیزات مورد نیاز را برای کار ساخت‌وساز اولیه در این سازه حمل می‌کرد، به سمت غزه حرکت کرد.

این اقدام نمایشی در حالی انجام می‌شود که آمریکا در بحبوحه قحطی قریب‌الوقوع غزه که درپی بیش از پنج ماه از بمباران، عملیات زمینی و محاصره از سوی رژیم صهیونیستی ویران شده، به‌اصطلاح کمک‌های هوایی ارسال می‌کند.

آژانس‌های امدادی، می‌گویند که این کمک‌ها به دلیل گستردگی بحران و نبود گسترده مواد غذایی فایده‌ای ندارد.

کارشناسان معتقدند که این اسکله یک راه حل پیچیده برای مشکلی است که راه حل بسیار ساده‌تری دارد؛ بازگشایی گذرگاه‌های زمینی به سمت غزه که از سوی رژیم صهیونیستی مسدود شده‌اند.

ژولیت توما، کارشناس آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) می‌گوید: هرگونه تلاش برای رساندن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه برای کمک به مردم کاملا استقبال می‌شود. با این حال، راه کارآمدتر، ارزان‌تر و سریع‌تر برای رساندن کمک‌ها به غزه وجود دارد و آن از طریق جاده است.

وی اضافه کرد: کاری که آمریکا می‌تواند برای کمک موثرتر به بحران کمک‌رسانی در غزه انجام دهد، اعمال فشار بیشتر بر مقامات اسرائیلی برای فعال کردن گذرگاه‌های بین اسرائیل و غزه، از جمله گذرگاه کرم ابوسالم است. 

طرح نمایشی آمریکا برای ساخت اسکله موقت در حالی مطرح شده که صد‌ها کامیون بارگیری شده با کمک‌های بشردوستانه در سمت مصری به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی متوقف شده‌اند.

در همین حال، آمریکا گفته که ساخت این اسکله به ۶ ماه زمان نیاز دارد.

مگ ساتلر، مدیرعامل سازمان غیردولتی بین‌المللی Ground Truth Solutions گفت: ساخت اسکله دریایی چقدر طول می‌کشد؟ اکنون مردم به دلیل گرسنگی جان خود را از دست می‌دهند. وقتی افراد به این سطح از گرسنگی می‌رسند، تنها چند ساعات وقت دارند.

گاردین هم در مقاله‌ای درباره طرح بایدن نوشت: نگرانی‌های جدی وجود دارد که اجرای آن (طرح بایدن) برای فلسطینی‌هایی که با گرسنگی روبه‌رو هستند، بسیار دیر باشد. 

مقام‌های آمریکا این طرح را به‌عنوان «مدیریت واشنگتن» ارائه کرده‌اند و می‌گویند واشنگتن «منتظر اسرائیلی‌ها نیست»، اما صهیونیست‌ها همچنان در مورد تأثیرگذاری خود بر ارائه کمک‌ها، به‌ویژه در شمال، جایی که خطر قحطی قریب‌الوقوع است، می‌گویند.

نظامیان موسوم به بازرس رژیم صهیونیستی در بندر لارناکا قبرس حضور خواهند داشت و محموله‌های کمکی را که به جنوب غزه ارسال می‌شود، بررسی می‌کنند. 

گاردین نوشت: بازرسی‌ها ابزاری را برای اسرائیل فراهم می‌کند که با استفاده از آن جریان ارسال کمک‌ها را به نام بررسی امنیتی براساس دلخواه خود تنظیم کند.

همچنین راه‌های زیادی وجود دارد که کابینه رژیم صهیونیستی، ائتلافی که شامل وزرایی است که مخالف هرگونه کمکی به غزه هستند، می‌تواند نقش بازدارنده در ارسال کمک‌ها به غزه ایفا کند.

کانورسیشن هم نوشت که کمک‌های هوایی اخیر از سوی نیرو‌های هوایی اردن و آمریکا و اکنون طرح بایدن برای ساخت اسکله جهت ارسال کمک ممکن است دیدنی به نظر برسد، اما آن‌ها فقط می‌توانند تاثیر محدودی داشته باشند.

همه طرف‌ها باید برای تضمین ایمنی کاروان‌های بشردوستانه به توافق برسند. کمک‌ها صرف نظر از اینکه چگونه به غزه می‌رسد، باید بین مردم توزیع شود. سازمان‌های امدادی هشدار می‌دهند که حملات به کارکنان بشردوستانه کار آن‌ها را تقریبا غیرممکن می‌کند. 

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *