گفت‌وگو|

سازش بیش از ۴۱ هزار پرونده در گلستان/ مختومه شدن ۴۵ درصد پرونده‌ها به سازش در شعب شورای حل اختلاف

15:02 - 07 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۳۵۵۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
سازش بیش از ۴۱ هزار پرونده در گلستان/ مختومه شدن ۴۵ درصد پرونده‌ها به سازش در شعب شورای حل اختلاف
رئیس کل دادگستری گلستان گفت: امسال ۴۱ هزار پرونده به همت اعضای شورا‌های حل اختلاف استان و صلح یاران به سازش ختم شد.

حیدر آسیابی در گفت‌وگو با میزان، افزود: میانگین سازش پرونده‌ها در گلستان ۴۵ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: ۱۲ محکوم به قصاص هم امسال با گذشت بزرگوارانه اولیای دم و پادرمیانی اعضای شورای حل اختلاف، صلح یاران و ریش سفیدان، بخشیده شدند.

رئیس کل دادگستری گلستان اضافه کرد: حدود ۴۰ درصد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود که اگر این شورا‌ها نبود با ورود این حجم پرونده به محاکم، پاسخگویی به مردم و رسیدگی به دعاوی بدون شک سخت‌تر می‌شد.

آسیابی گفت: با تلاش‌های صورت گرفته و دوره‌های آموزشی، هم اکنون ۴۲۵ نفر از علمای شیعه و سنی و بزرگان و ریش سفیدان طوایف و اقوام استان در قالب صلح یار، ساماندهی شده اند و در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات پادرمیانی می‌کنند.

رئیس کل دادگستری گلستان ادامه داد: ۵۸ هیئت صلح هم در محلات و با محور مساجد شکل گرفته اند تا پیش از شکل گیری پرونده در دستگاه قضایی، اختلافات را به سازش ختم کنند.

وی ادامه داد: فلسفه تشکیل شورای حل اختلاف، مصالحه بین طرفین است و با قانون جدید که در یک سال آینده اجرایی می‌شود بر این بخش تمرکز بیشتری خواهد شد.

بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و اقدامات شورای حل اختلاف یکی از مفاد سند «تحول و تعالی» قوه قضاییه است و در عین حال از موضوعات مهم و اولویت‌دار عدلیه محسوب می‌شود چنانچه در حال حاضر شعبات تخصصی این شورا‌ها در سازمان‌های مختلف مردم‌نهاد، موسسات خیریه، سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌ها، اصناف، انجمن‌های گردشگری و حمل‌ونقل و سایر اتحادیه‌ها مستقر شده‌اند و پرونده‌هایی که به اتحادیه‌ها ارجاع می‌شوند بدون آنکه به مراجع ارجاع شوند، حل‌و‌فصل می‌شود و عمدتا نیز نتایج مثبت و مطلوبی دربر دارند.

درست است که فلسفه تأسیس شورا‌های حل اختلاف به ایجاد صلح و سازش در جامعه برمی‌گردد و این مهم از شعائر دینی، شریعتی، قانونی نشات گرفته، اما سیاست‌های کلی نظام نیز همواره بر ایجاد صلح و سازش در نهاد قضایی تاکید داشته و دارند؛ تا آنجا که طبق مر قانون، قاضی باید قبل از برگزاری دادگاه، طرفین دعوا را به مصالحه دعوت کند.

در طول سال‌های طول و درازی که از تشکیل این نهاد مردمی و بسیار موفق در دستگاه قضایی می‌گذرد، نتایج نشان داده که شورا‌های حل اختلاف، غیر از ایجاد صلح و سازش در بین مردم به ایجاد «امنیت پایدار در جامعه» نیز کمک کرده است.

اگر از تاثیر افزایش صلح و سازش در دعاوی که به کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی می‌انجامد، غفلت نکنیم، نکته مهمتر آن است که نتیجه حاصل از صلح و سازش در شورا‌های حل اختلاف، ماندگارتر و سودمندتر از صدور حکم برای طرفین است.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *