گفت‌وگو|

رمضان تنها ماهی که نامش در قرآن کریم آمده است/ روزه‌داری عاملی برای رشد و تزکیه نفس است

7:00 - 21 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۵۳۴
رمضان تنها ماهی که نامش در قرآن کریم آمده است/ روزه‌داری عاملی برای رشد و تزکیه نفس است
یک کارشناس علوم قرآنی رمضان، را مهمانی بر سفره الهی خواند و روزه‌داری را عاملی در جهت اصلاح نفس دانست.

رضا حیدری در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره اهمیت ماه رمضان گفت: یکی از پرفضیلت‌ترین ماه‌های اسلامی بوده، زیرا تعلیم و تربیت در کنار پرورش و رشد و تعالی روحی برای روزه داران در نظر گرفته شده بدین ترتیب ماه رمضان ماه خداوند است.

وی ادامه داد: برنامه تربیتى‌ که روزه با خود به دنبال دارد قابل توجه است آگاهى هر چه بیشتر و عمیق‌تر از تعلیمات آسمانى در کنار سلامتی جسم و جان بخش کوچکی از آثار برکات و خیرات روزه به شمار می‌رود. حدیثی از پیامبر اکرم (ص) که در بحارالانوار علامه مجلسی ذکر شده است، ماه رمضان گناهان را می‌سوزاند و این ماه در کتب مختلف آسمانی از جمله قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است و تنها ماهی است که نام آن در قرآن ذکر شده است.

حیدری در مورد جایگاه روزه بیان کرد: روزه زنجیر بر نفس اماره زدن، زنده کردن و یادآوری جایگاه انسان به عنوان بنده به دنبال دارد در عین حال ذکر خداوند متعال را بر زبان ساری و جاری کردن سعادت آخرت را برای افراد به همراه دارد. در این ماه، دعای بسیار کنید و تلاوت قرآن بخشی از فعالیت روزانه قرار دهید که فضیلت‌های فراوانی دارد.

وی بیان کرد: در ماه رمضان بندگان مومنان و روزه داران مهمان بر سر سفره رحمت خالق بوده و با توسل به توبه و استغفار از خدای متعال رحمتش را خواهان می‌شوند تا سعادت دنیا و آخرت را به دست بیاورند پس دعای برای برادران مؤمن، جامعه اسلامی، اصلاح نفس داشته باشیم و از خداوند متعال بخواهیم تا بهترین صلح‌ها برای آنان رقم بزند، چرا که عبادت برای نورانیت است.

این کارشناس علوم قرآنی تاکید کرد: به جایگاه روز از دیدگاه ائمه معصومین (ع) پرداخت و افزود: روزه داری همواره از اعمال برجسته در عبادات بوده، اما چهارچوب‌هایی را دارد که از سوی ائمه معصومین (ع) مطرح و به صورت عملیاتی به جرا گذاشته شده است. این بزرگان در بسیار از روز‌های سال در روزه داری بسر می‌بردند. در کتاب بحار النوار جلد ۹۶ صفحه ۲۹۲ آمده است؛ امام صادق (ع) درباره روزه می‌فرمایند: «هرگاه روزه دار بودی، باید گوش و چشم تو در برابر کار‌های حرام و همه اعضای تو در برابر کار‌های زشت نیز روزه دار باشد» همچنین حضرت علی (ع) درباره روزه فرموده‌اند: «روزه قلب و خودداری از فکر گناه، برتر از روزه شکم و خودداری از خوراک است» در این گفته اهمیت و شیوه روزه داری را به خوبی بیان فرموده‌اند را راهی باشد برای همه بشریت و رسیدن به سعادت واقعی لذا باید به این روایت‌ها توجهی ویژه داشت و در آن تدبر کرد.

این کارشناس علوم قرآنی به سایر اعمال روز اول ماه مبارک رمضان پرداخت و تاکید کرد: خواندن دعا‌های «چهل و سوّم صحیفه کامله» است که همراه با «اعمال اول ماه رمضان» ثواب بسیار دارد در عین حال گفتم ذکر صلوات بر حضرت «محمد (ص)» در روزه داری بسیار ارزشمند است، زیرا افراد روزه حتی برای خوابشان نیز حسنه نوشته می‌شود درعین‌حال قرائت هر آیه از قرآن کریم ثواب فراوان دارد.

نماز‌های توصیه شده در اولین روز ماه رمضان
وی در پایان فضیلت‌های ماه رمضان را برشمرد و تصریح کرد: خواندن «هفت مرتبه» سوره «حمد» همچنین به جا آوردن دو رکعت نماز که هر رکعت پس از سوره «حمد» سوره «اَنعام» را قرائت کند و از خداوند بخواهد او را از هر ترس و دردی ایمن گرداند و در آن ماه حادثه‌ای را نبیند بیان شده است البته نماز دیگری نیز مطرح شده که در روز اوّل ماه رمضان دو رکعت نماز بخواند، در رکعت اول پس از سوره «حمد» «سی‌مرتبه» سوره «توحید» و در رکعت دوم بعد از سوره «حمد» «سی‌مرتبه» سوره «قدر» بخواند و پس از نماز صدقه بدهد مورد تاکید قرار گرفته است.
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *