چشم‌انداز عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه و تاثیر آن بر منطقه قفقاز

12:00 - 13 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۴۹۷
چشم‌انداز عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه و تاثیر آن بر منطقه قفقاز
وزیران خارجه ارمنستان و ترکیه طی دیداری بر لزوم ادامه برداشتن گام‌ها در جهت عادی‌سازی روابط دو کشور تاکید کردند.

خبرگزاری میزان - آرارات میرزویان، وزیر خارجه ارمنستان و هاکان فیدان، همتای ترکیه‌ای وی به تازگی در همایش دیپلماسی آنتالیا گام‌های مهمی در جهت بهبود روابط سردی که مدت‌ها مشخصه پویایی ارمنستان و ترکیه بوده است، برداشتند.

آناتولی نوشت: این نشست که در حاشیه مجمع دیپلماسی آنتالیا برگزار شد، بر تعهد متقابل برای عبور از چندین دهه اختلاف به سمت یک رابطه هماهنگ تاکید کرد. 

وزیران خارجه ارمنستان و ترکیه به نمایندگی از هر دو کشور در مورد گام‌های عملی ضروری برای عادی‌سازی کامل روابط دوجانبه رایزنی کردند. 

روابط بین ارمنستان و ترکیه با اختلاف‌های تاریخی خدشه‌دار شده و مرز‌های بسته به‌عنوان یادآوری آشکار از تیرگی روابط آن‌ها است.

بی‌ان‌ان نیوز نیز می‎گوید: اهمیت این گفت‌وگو اغراق‌آمیز نیست، زیرا نشان‌دهنده یک لحظه محوری در تنش چندین ساله بین این دو کشور است. گفت‌وگو‌ها در آنتالیا بر تمایل مشترک برای بازنویسی این روایت، با تمرکز بر آینده بدون فراموش کردن گذشته، تاکید کرد.

مشارکت نمایندگان ویژه دو کشور در این نشست رویکرد جدی ایروان و آنکارا را برای تضمین موفقیت این تلاش‌های دیپلماتیک بیشتر برجسته می‌کند. 

گام‌های مشخص در جهت عادی‌سازی نقطه کانونی گفت‌وگو‌های میرزویان و فیدان بود. این گام‌ها باز شدن مرز‌های زمینی بوده که موضوعی بحث‌برانگیز بوده است.

این مرز که از سال ۱۹۹۳ بسته شده، نمادی از اختلافات میان ارمنستان و ترکیه است. پیشنهاد‌ها برای بازگشایی مرز به روی اتباع کشور‌های ثالث نشان‌دهنده گامی ملموس در جهت کاهش تنش است. چنین اقدامی نه‌تنها می‌تواند روابط اقتصادی را تقویت کند، بلکه راه را برای گفت‌وگوی تازه در مورد موضوعات پیچیده‌تر هموار و فضای اعتماد و احترام متقابل را تقویت می‌کند.

وزیر دفاع ترکیه در اواسط سال ۲۰۲۳ گفته بود: عادی‌سازی کامل روابط ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه فرصت‌های جدیدی را برای منطقه قفقاز ایجاد می‌کند.

به گفته خلوصی آکار، امید است که معکوس کردن دشمنی‌های تاریخی راه را برای دوستی و همکاری پایدار هموار کند. 

در همین حال، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در ماه ژوئن (تیر) به‌صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

اردوغان به پاشینیان گفته بود که اقدامات اعتمادساز برای عادی‌سازی روابط بین آنکارا و ایروان باید ادامه یابد.

عادی‌سازی روابط ارمنستان و ترکیه پیامد‌های مهمی برای منطقه قفقاز جنوبی دارد.

این موضوع چشم‌انداز ژئوپلیتیکی را تغییر داده و امیدواری برای حل‌وفصل درگیری‌های طولانی مدت در این منطقه، از جمله اختلاف ارمنستان و جمهوری آذربایجان ارائه می‌دهد.

تلاش‌های دیپلماتیک در آنتالیا می‌تواند به‌عنوان الگویی برای مصالحه و ایجاد صلح در سایر درگیری‌های طولانی عمل کند و قدرت گفت‌وگو و همکاری را نشان دهد. 

از آنجایی که هر دو کشور به عادی‌سازی نزدیک‌تر می‌شوند، جامعه بین‌المللی با درک پیامد‌های گسترده‌تر برای ثبات منطقه‌ای و حتی جهانی، با تمرکز بالا به آن نگاه می‌کند. 

دیدار وزیران خارجه ارمنستان و ترکیه نقطه عطفی در روابط دیپلماتیک این دو کشور و الگویی برای تعاملات آتی است.

در حالی که حرکت به سمت عادی‌سازی کامل مملو از چالش‌ها است، تعهد نشان داده شده در آنتالیا حاکی از فضای مثبت است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *