رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شبکه اجتماعی ایکس بدون هیچ اخطاری حساب کاربری خبرگزاری میزان را برای همیشه مسدود کرد

14:43 - 28 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۲۱۷
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
شبکه اجتماعی ایکس بدون هیچ اخطاری حساب کاربری خبرگزاری میزان را برای همیشه مسدود کرد
رسانه اجتماعی ایکس پس از انتشار گزارشی از سوی یک نهاد به‌اصطلاح تحقیقی، بدون هیچ اخطاری اقدام به بستن حساب کاربری خبرگزاری میزان در این رسانه اجتماعی کرده است.

خبرگزاری میزان - رسانه‌های اجتماعی در هفته‌های اخیر بار دیگر اقدام به مسدود کردن و جلوگیری از فعالیت حساب‌های کاربری ایرانی کرده‌اند.

به‌تازگی شرکت متا اقدام به بستن حساب‌های کاربری رهبر انقلاب در اینستاگرام و فیسبوک کرد.

در پی این اقدام شرکت متا، ایکس در ۴۸ ساعت گذشته در پی گزارشی از سوی یک سایت، تیک آبی حساب کاربری خبرگزاری میزان را در این رسانه اجتماعی حذف کرد و تنها این اقدام را اطلاع‌رسانی کرد.

اما موضوع به همین جا ختم نشد و در اقدامی عجیب صبح امروز شنبه (۲۸ بهمن) حساب کاربری میزان برای همیشه از سوی شرکت ایکس مسدود شد.

اقدام ایکس در حالی صورت می‌گیرد که این رسانه اجتماعی هم در حذف تیک آبی خبرگزاری میزان و هم در مسدود کردن دائمی این حساب کاربری پیشتر هیچ توضیحی ارائه نکرده بود و در لینک ضمیمه شده در حساب مسدود شده خبرگزاری میزان تنها به قوانین این رسانه اجتماعی به طور کلی اشاره شده و توضیح درستی درباره مسدود شدن داده نشده است.

مسدود کردن حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی به طور معمول پس از انتشار محتوایی در نقض قوانین این رسانه‌ها آن هم بعد از هشدار‌های قبلی و تکرار نقض قوانین صورت می‌گیرد، اما حساب خبرگزاری میزان در ایکس طبق روال همیشگی پوشش رویداد‌های مهم داخلی و بین‌المللی و تبیین اخبار مربوط به قوه قضاییه را دنبال کرده است.

حساب ایکس خبرگزاری میزان با خرید اشتراک پرمیوم از قابلیت‌های این اشتراک برای انتشار محتوا‌ها و ویدیو‌هایی طولانی‌تر استفاده کرده؛ محتوایی که مصداق خشونت، نفرت پراکنی، آزار آنلاین و موارد دیگر به شمار می‌روند در این حساب منتشر نشده و اقدام سراسیمه ایکس در مسدود کردن این حساب آن هم بدون هشدار قبلی اقدامی عجیب است.

 

شبکه اجتماعی ایکس بدون هیچ اخطاری حساب کاربری خبرگزاری میزان را برای همیشه مسدود کرد

 

پیش‌زمینه حذف حساب کاربری میزان در ایکس

اقدام برای مسدود کردن حساب کاربری خبرگزاری میزان پس از آن صورت می‌گیرد که پایگاه «پروژه شفافیت فناوری» تحقیقی ادعایی با عنوان «ایکس خدمات پرمیوم برای برای حزب‌الله و برخی گروه‌های تحت تحریم آمریکا» منتشر کرده است.

این پروژه مدعی شده که رسانه اجتماعی ایکس خدمات ویژه به برخی حساب‌های کاربری «پرمیوم» (ممتاز) خود ارائه می‌دهد که تحت تحریم‌های آمریکا هستند.

پروژه شفافیت فناوری، می‌گوید که این اقدام ایکس نقض تحریم‌هایی است که از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) اعمال شده است.

اوفک دارای چند فهرست تحریم جداگانه است که هرکدام از این این فهرست‌ها با گروهی از اهداف سرو کار دارند.

پروژه شفافیت فناوری در گزارش خود مدعی شده است: آمریکا تحریم‌هایی را علیه افراد، گروه‌ها و کشور‌هایی که تهدیدی برای امنیت ملی تلقی می‌شوند، اعمال می‌کند و به نظر می‌رسد اکه ایکس به برخی از آن‌ها خدمات پرمیوم می‌فروشد.

این پایگاه در بخشی از گزارش خود به حساب کاربری خبرگزاری میزان در ایکس اشاره کرده و حتی نام کاربری آن را نیز به طور کامل ارائه و توضیحاتی درباره آن می‌دهد.

تشریح جزئیات حساب‌های سرشناس ایرانی و مقاومت اسلامی

در کنار حساب کاربری خبرگزاری میزان در این گزارش نام برخی حساب‌های کاربری مانند حساب کاربری منتسب به سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان اشاره شده است.

حساب‌های کاربری که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده، شامل ده‌ها حساب کاربری متعلق به حزب‌الله لبنان، رسانه‌های دولتی ایران و مقامات ارشد حزب‌الله لبنان هستند.

حساب‌های کاربری وابسته به حزب‌الله لبنان که از سوی این نهاد معرفی شده، شامل حساب کاربری سید حسن نصرالله و شیخ نعیم قاسم، دبیرکل و معاون دبیرکل حزب‌الله است.

حساب کاربری شبکه المنار، دیده‌بان مقاومت و همچنین حساب‌های کاربری پایگاه العهد لبنان به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسوی نیز از سوی این نهاد ذکر شده است.

نکته قابل ملاحظه درباره این گزارش تحقیقی ادعایی این است که به ادعای خود ۲۸ حساب کاربری را شناسایی کرده و به تشریح تمامی جزئیات آن‌ها می‌پردازد؛ این گزارش در تمامی بخش‌های خود سعی بر ارتباط دادن این حساب‌ها به تحریم‌های آمریکا دارد و به نظر می‌رسد که بیشتر به نوعی گرا دادن شباهت دارد که قرار است در پی آن اقدامی صورت گیرد.

حساب‌های کاربری ایرانی

حساب‌های کاربری رسانه‌های ایرانی که در گزارش به‌اصطلاح تحقیقی پروژه شفافیت فناوری به آن‌ها اشاره شده شامل شبکه پرس تی‌وی، پالستاین دیکلسیفاید (از برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی)، تسنیم، العالم و هیسپان تی‌وی است.

همچنین در این گزارش به حساب‌های کاربری گروه‌های مقاوت اسلامی و رسانه‌های وابسته به آن‌ها شامل جنبش النجباء، جنبش انصارالله یمن، شبکه المسیره، اشاره شده است.

حساب‌های کاربری نهاد‌های دولتی از جمله پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد)، ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران)، خبرگزاری میزان (خبرگزاری رسمی قوه قضاییه) نیز در این گزارش به آن‌ها اشاره شده است.

دوگانگی در قوانین اتخاذ شده و عملکرد واقعی ایکس

در صفحه مربوط به «قوانین ایکس» که در حساب‌های کاربری مسدود شده، به آن لینک داده می‌شود از عبارت‌هایی مانند «ایمنی، حریم خصوصی، اعتبار، صداقت مدنی» اشاره شده و این رسانه مدعی است که با اقداماتی مانند خشونت، آزار گفتار خشونت‌آمیز، نهاد‌های خشونت‌آمیز و نفرت‌انگیز، بهره‌کشی جنسی از کودکان، رفتار نفرت‌پراکنانه، عاملان حملات خشونت‌آمیز، خودکشی و بسیاری از موارد دیگر در محتوا‌های بارگذاری شده در این رسانه اجتماعی مقابله می‌کند.

اما نگاهی به آنچه در عمل روی میدهد کاملا در تناقض با قوانینی است که نوشته شده است.

گزارش‌های مستند بسیاری نشان می‌دهند که پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مانند متا و ایکس به میدانی برای توسعه خشونت، خشونت جنسی، آزار جنسی کودکان و نقض حریم خصوصی کاربران تبدیل شده‌اند.

حتی در مواردی فروش داده‌های کاربران و به اشتراک گذاشتن این داده‌ها با نهاد‌های اطلاعاتی و تبلیغاتی افشا شده است.

ایکس و آزادی بیان گزینشی

ایکس در بخش قوانین خود مدعی است: ایکس از حق آزادی بیان، از حق عموم برای بیان آزاد محافظت خواهد کرد، ما اجازه نخواهیم داد که فعالان برنامه محور یا حتی سود خودمان جلوی چشم‌انداز ما را بگیرند.

این رسانه اجتماعی مدعی است: اگر واقعا به دنبال محافظت از آزادی بیان هستید، پس همه ما باید به طور کامل از آن محافظت کنیم، برای محافظت از آزادی بیان در کنار ایکس بایستید.

اما آنچه از آزادی بیان در رسانه‌های اجتماعی مانند ایکس که تحت کنترل کامل هژمونی غرب هستند، تنها یک انتخاب گزینشی است.

ایکس و رسانه‌های اجتماعی آن چیزی را آزادی بیان معرفی و از آن حمایت می‌کنند که بر آن‌ها دیکته می‌شود و هر حرکت و جنبشی که در برابر رویکرد غرب و کشور‌های غربی بایستد را سرکوب و آزادی بیان را تنها به صورت گزینشی اعمال می‌کنند.

در طول سالی که رسانه‌های عمومی را تحقیر و روزنامه‌نگاران را سانسور کرده، ایلان ماسک، تاجری که از سوی فوربس به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان رتبه‌بندی شده است، سنگر‌های رسانه‌های اجتماعی در برابر اطلاعات نادرست را در هم شکست و به یکی از قویترین متحدان تولیدکنندگان اطلاعات نادرست تبدیل شده است.

نسل‎کشی فلسطینیان و واکنش ایکس

جنگ غزه جدیدترین نمونه گویا از نوع واکنش رسانه‌های اجتماعی به رویداد‌ها و بحران‌های بین‌المللی است؛ از زمان آغاز جنگ غزه که در پنجمین ماه خود قرار دارد، رسانه‌های اجتماعی مانند ایکس چه واکنشی داشته‌اند؟

این رسانه‌ها به سکویی برای تکرار روایت‌های دروغین و خشونت‌بار رژیم صهیونیستی تبدیل شده‌اند، رفتار دوگانه این رسانه‌ها در واکنش به روایت‌های جعلی رژیم صهیونیستی از جنگ غزه با آنچه در واقعیت روی می‌دهد، رفتار دوگانه این رسانه‌ها و ابزاری بودن آن‌ها را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/



ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
0
الحمدلله،تابادچنین بادا
ناشناس
|
Belgium
|
۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۹
0
0
مگه بازهست؟
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *