رئیس کل دادگستری لرستان: اجرای حدنگاری نقش مهمی در صیانت از اراضی ملی دارد

14:45 - 28 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۵۰۰۹۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری لرستان: اجرای حدنگاری نقش مهمی در صیانت از اراضی ملی دارد
رئیس کل دادگستری استان لرستان بر اهمیت اجرای حدنگاری در صیانت از اراضی ملی تاکید کرد.

خبرگزاری میزان_ شورای استانی حفظ حقوق بیت‌المال به ریاست رئیس کل، معاونین دادگستری، معاون سیاسی و امنیتی و معاون عمرانی استاندار، مدیر کل ثبت اسناد و املاک، مدیر کل جهاد کشاورزی، مدیر کل منابع طبیعی، مدیر کل آب منطقه‌‎ای، دادستان مرکز استان لرستان، شهردار خرم‌آباد و جمعی از مدیران مربوطه در سالن جلسات دادگستری کل استان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان در این جلسه ضمن تشکر از اقدامات انجام شده توسط اعضای شورای حفظ حقوق بیت‌المال، ابراز داشت: طبق اصل ۵۶ قانون اساسی یکی از وظایف قوه قضاییه احیای حقوق عامه است و یکی از این حقوق عامه حفاظت از بیت‌المال است.

وی با اشاره به اینکه دادگستری استان برخورد جدی با تعرض کنندگان به اراضی ملی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی را وظیفه خود می‌داند، بیان کرد: صیانت و حفاظت از بیت‌المال در دادگستری استان یک ضرورت به شمار می‌رود و با جدیت پیگیری می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان عنوان کرد: در راستای حفظ حقوق عامه با افرادی که اقدام به تصرف، تخریب و تغییر کاربری انفال، بیت‌المال، موقوفات، انهار، چشمه‌سارها، سدها، منابع طبیعی، حریم راه‌ها و خطوط انتقال نیرو می‌کنند یا با سندسازی اقدام به تصرف اراضی کرده و یا بدون مجوز اقدام به تغییر کاربری مراتع و اراضی کشاورزی داشته‌اند به صورت جدی و بدون اغماض برخورد خواهیم کرد.

تاکید بر صیانت از بیت‌المال

وی با تاکید بر اینکه شورای حفظ حقوق بیت‌المال وظیفه صیانت و حفاظت از بیت‌المال را بر عهده دارد، گفت: حقوق بیت‌المال طیف وسیعی را شامل می‌شود که مدیران حاضر در این جلسه وظیفه صیانت و حفاظت از آن را بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه در قانون وظیفه هر دستگاه و مدیران مختلف کاملاً مشخص شده است، ابراز داشت: این قوانین مدیران را موظف به صیانت، پیشگیری و حفاظت از بیت‌المال کرده است و در بسیاری از آن‌ها مشخص شده که مدیر مربوطه وظیفه اقدام بدون نیاز به ورود مدعی العموم و دادستان را دارد.

وی با تاکید بر اینکه اولین اقدام مدیران رصد، پیشگیری و صیانت از حقوق بیت‌المال قبل از ورود دادستان است تاکید کرد: قصور مدیران در این زمینه مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت و در این رابطه با هیچکس تعارف نداشته و با متخلفان قاطعانه برخورد خواهیم کرد.

اهمیت اجرای حدنگاری در صیانت از اراضی ملی

وی ضمن تاکید مجدد بر استفاده دستگاه‌ها از ظرفیت قانونی بدون ورود مدعی العموم، تصریح کرد: این جلسه جهت تعامل و هماهنگی و تسهیل امور برای برخورد به موقع و کارساز با متخلفین و متعرضین به بیت‌المال است که امیدواریم این هماهنگی و تعامل مثمر ثمر باشد.

رئیس کل دادگستری استان لرستان یکی اقدامات در راستای حفظ بیت‌المال را تثبیت املاک و اراضی دولتی و انفال دانست و بیان کرد: تسریع در روند اجرای حدنگاری و تعیین تکلیف پرونده‌های کمیسیون رفع تداخلات و نیز پرونده‌های مرتبط با اجرای احکام حقوق بیت‌المال به حفظ و حراست از بیت‌المال کمک شایانی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید اقدامات لازم را در جهت تثبیت مالکیت املاک و اراضی دولت انجام دهند، یادآور شد: برای برخورد قانونی با متعرضین به بیت‌المال همه دستگاه‌های عضو وظیفه دارند همه ظرفیت خود را پای کار بیاورند و به اقدامات و تصمیمات قانونی به شورای حفظ حقوق بیت‌المال کمک کنند.

برخورد جدی با ترک فعل دستگاه‌ها در حوزه تغییر کاربری اراضی ملی

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه عدم همکاری هر کدام از دستگاه‌ها ترک فعل لحاظ شده و با آنان برخورد جدی می‌شود، گفت: باید تعیین تکلیف هر چه سریعتر حدود سرزمینی اراضی ملی و منابع طبیعی استان در مناطق مجاور با سایر استان در دستور کار قرار گرفته و چنانچه بخشی از اراضی استان توسط سایر استان‌ها ثبت مالکیت شده است، مدیران مربوطه در راستای بازگرداندن آن تلاش کنند.

وی عدم عمل کردن به تکلیف قانونی در تبصره ۲ ماده ۱۰ را داری تبعات زیادی دانست و افزود: اگر در تغییر کاربری اراضی کشاورزی پیشگیری نشود بازگشت آن زمین به وضع سابق و قابل کشت بودن تقریبا غیرممکن بوده و نیز هزینه و سرمایه کشور در آن زمین مصرف شده که با تخریب از بین می‌رود لذا بسیار ضروری است که جهاد کشاورزی به وظیفه قانونی خود در راستای پیشگیری از تغییر کاربری اراضی عمل کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *