افزایش میزان شکایتها از اینستاگرام به دلیل ایجاد مشکلات روحی و روانی در نوجوانان
خبرگزاری میزان- در دنیای امروز آمریکا، «میزان توجه»، گرانترین کالا در فضای پلتفرمهای آنلاین است. شبکههای اجتماعی با نوآوریها و تاکتیکهای متعدد تلاش میکنند تا مردم را مجاب به سپری کردن زمان بیشتری در این پلتفرمها بکنند. از آنجایی که «جلب توجه»، سبب ترشح دوپامین (هورمون پاداش در مغز) در انسانها میشود، جامعه معتاد به «جلب توجه» شده است.
بیش از چهل ایالت در آمریکا از اینستاگرام شکایت کردهاند. شاکیان معتقدند که این پلتفرم، امکانات اعتیادآور داشته و سبب مشکلات روحی و روانی در نوجوانان شده است. در بخشی از این شکایت آورده شد: «کمپانی متا (مالک اینستاگرام) بهگونهای سبک بیزنس خود را طراحی کرده است که افراد را مجاب میکند تا حداکثر زمان ممکن را در این پلتفرم سپری کنند.»
در ادامه شکوایه ذکر شد: «کودکان و نوجوانان بهصورت بیسابقهای دچار مشکلات روحی و روانی شده و کمپانیهایی نظیر «متا» مسبب این بحران است. کمپانی متا از زجر کودکان کسب درآمد داشته و عمداً اپلیکیشن خود را طوری طراحی کرده است که کودکان را معتاد به استفاده از پلتفرم میکند.»
ویوک مرثی جراج کل ایالات متحده آمریکا در رابطه با این بحران گفت: «ما اکنون وسط یک بحران روحی و روانی در نوجوانان و جوانان هستیم. من نگرانم که شبکههای اجتماعی یکی از عوامل مهم در پیشروی این بحران است. باید هرچه سریعتر فکر چارهای کرد.»
در این اوضاع درصد بیشتری از بزرگسالان معتقدند که اجازه ساخت حساب کاربری در شبکههای اجتماعی توسط کودکان و نوجوانان را باید پدر و مادرها بدهند. در ضمن والدین خواستار محدودیت زمان استفاده به ازای هر روز نیز هستند.
_____________________________
مطالب مرتبط:
پنجاه درصد از جمعیت آمریکا تا سال ۲۰۵۰، همجنسگرا خواهد شد
سرپوشگذاری کاخ سفید بر ماجرای رسوایی لپتاپ پسر بایدن
____________________________
نظر بزرگسالان درباره سیاستهای نظارتی بر شبکههای اجتماعی
موسسه «پیو ریسرچ سنتر» Pew Research Center طی یک نظرسنجی نشان داد که ۸۱ درصد از بزرگسالان معتقدند که امکان ساخت حساب کاربری در شبکههای اجتماعی توسط کودکان و نوجوانان، فقط باید با اجازه پدر و مادر باشد.
۷۱ درصد از بزرگسالان معتقدند که نوجوانان باید سن خود را پیش از استفاده از شبکهها اجتماعی، تایید کنند.
۶۹ درصد نیز اشاره داشتند که باید محدودیت زمانی برای استفاده روزانه، اعمال شود.
کمتر از ۱۰ درصد والدین، مخالف هر سه موضوع هستند.
نظر نوجوانان درباره سیاستهای نظارتی روی شبکههای اجتماعی
۴۶ درصد از نوجوانان معتقدند که امکان ساخت حساب کاربری در شبکههای اجتماعی، فقط باید با اجازه پدر و مادر میسر باشد. البته ۲۸ درصد مخالف و یا موافق نبودند.
۵۶ درصد از نوجوانان معتقدند که باید سن خود را پیش از استفاده از شبکهها اجتماعی، تایید کنند.
اما وقتی نوبت به تعیین میزان محدودیت زمانی برای استفاده از شبکههای اجتماعی رسید، ۳۶ درصد از نوجوانان مخالف بودند.
با توجه به اثبات اثرات مخرب شبکههای اجتماعی بهویژه اینستاگرام روی روحیات نوجوان، میزان استفاده دائمی از این پلتفرمها در میان نوجوانان آمریکایی افزایش پیدا کرده است.
نظرسنجی موسسه «پیو ریسرچ سنتر» Pew Research Center از ۱۴۵۳ نوجوان سیزده تا هفده ساله در آمریکا نشان میدهد که علیرغم گزارشات بسیار از عواقب استفاده از شبکههای اجتماعی در رسانهها، درصد قابل توجهی از نوجوانان بهصورت دائم از این پلتفرمها استفاده میکنند.
یوتیوب محبوبترین شبکه اجتماعی در میان نوجوانان است. از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر از این پلتفرم استفاده میکنند. تیکتاک (۶۳%)، اسنپچت (۶۰%) و اینستاگرام (۵۹%) در در رتبههای بعدی قرار دارند.
___________________________
مطالب مرتبط:
عقاید مردم آمریکا کنترل و تفتیش میشود/ احیای «وزارت حقیقت» از سوی دولت بایدن
افشاگریهای بیسابقه از دخالت کاخ سفید در محتوای شبکههای اجتماعی
__________________________
البته تمایل استفاده نوجوانان از فیسبوک و توییتر نسبت به هشت سال گذشته کمتر شده است. بیش از هفتاد درصد از نوجوانان در سال ۲۰۱۴ از فیسبوک استفاده میکردند. امروز میزان استفاده از فیسبوک فقط ۳۳ درصد است؛ احتمالاً به همین علت است که نسل جدید آمریکا این پلتفرم را به پلتفرم پدربزرگ و مادربزرگها تشبیه میکنند. اگرچه شیب کاهش استفاده از توییتر کمتر بوده، اما فقط یک نفر از پنج نوجوان، از این پلتفرم در سال ۲۰۲۳ استفاده میکنند.
نوجوانان آمریکایی چندبار در روز از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟
یوتیوب بیشترین میزان بازدید روزانه را دارد. از هر ۱۰ نوجوان، هفت نفر هر روز، چند مرتبه از یوتیوب استفاده میکنند. ۱۶ درصد افراد گفتند که دائما در یوتیوب هستند.
از آن طرف ۵۸ درصد نوجوانان، هر روز چند مرتبه از تیکتاک استفاده میکنند. ۱۷ درصد گفتند که دائما در تیکتاک هستند. پلتفرم اسنپچت با ۵۱ درصد استفاده روزانه در رتبه سوم قرار داشت.
استفاده از شبکههای اجتماعی بر اساس جنسیت
دختران با درصد قابل توجهی، بیشتر از پسران در حال استفاده دائمی از پلتفرمهای آنلاین هستند. ۲۲ درصد از دختران، در مقابل فقط ۱۲ درصد از پسران، در حال استفاده دائمی از تیکتاک هستند. پسران فقط با اختلاف سه درصدی، بیشتر از دختران به صورت دائمی در یوتیوب هستند.
استفاده از شبکههای اجتماعی بر اساس نژاد
درصد بیشتری از سیاهپوستان و لاتینوها در حال استفاده دائمی از تیکتاک، یوتیوب و اینستاگرام هستند. لاتینوها با اختلاف فاحش در هر سه پلفرم حضور دائم دارند. ۳۲ درصد نوجوانان از این نژاد، در مقابل فقط ۱۰ درصد از نوجوانان سفیدپوست از این پلتفرم استفاده میکنند.
سفیدپوستان در مجموع با درصد بسیار کمتری در حال استفاده دائم از شبکههای اجتماعی هستند. فقط ۳ درصد از نوجوانان این نژاد در حال استفاده دائم از اینستاگرام هستند.
استفاده از شبکههای اجتماعی بر اساس نژاد، جنسیت، درآمد (والدین)، محل زندگی (شهر و روستا)
دختران با درصد بیشتری در مقایسه با پسران از اینستاگرام، تیکتاک و اسنپچت استفاده میکنند. از آن طرف پسران بیشتر از دختران از پلتفرمهای دیسکورد و توییچ استفاده میکنند.
از هر ۱۰ نوجوان سیاهپوست، هشت نفر از تیکتاک استفاده میکنند. در مقابل تنها ۵۷ درصد سفیدپوستان، کاربر این پلتفرم هستند.
استفاده از شبکههای اجتماعی در اقشار کمدرآمد بیشتر است. البته این نظرسنجی، والدینی را که بیش از ۷۵ هزار دلار در سال درآمد دارند را در یک گروه قرار میدهد که این میزان درآمد، به هیچ عنوان نشانگر اقشار مرفه نیست.
میزان آنلاین بودن نوجوانان در هر روز
علاوه بر استفاده روزانه نوجوان از شبکههای اجتماعی، از آنها میزان کلی آنلاین بودن نیز پرسیده شد. در حدود نیمی از نوجوانان بهصورت دائم آنلاین هستند. در مقایسه با سال ۲۰۱۴، این میزان دو برابر شده است. در مجموع ۹۲ درصد از نوجوانان هر روز از اینترنت استفاده میکنند.
همانطور که اشاره داشتیم، سفیدپوستان با درصد کمتری بهصورت دائمی آنلاین هستند. برای مقایسه ۳۸ درصد از این نژاد در مقابل ۵۵ درصد از لاتینوها دائماً در اینترنت هستند.
نظر نوجوانان در رابطه با میزان استفاده از شبکههای (بر اساس جنسیت، نژاد و درآمد و...)
۵۵ درصد از نوجوانان معتقدند که به میزان مناسبی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. ۳۶ درصد گفتند که زمان خیلی زیادی را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند و ۸ درصد بر این باور بودند که به میزان کافی در شبکههای اجتماعی نیستند.
۴۱ درصد از دختران در مقایسه با ۳۱ درصد از پسران، معتقدند که زمان زیادی را در شبکههای اجتماعی سپری میکنند.
در یک نظرسنجی مشخص شد که 90 درصد از قشر زیر بیست سال در آمریکا، دوست دارند در آینده یک «اینفلوئنسر» بشوند. لذا وقتی که «اینفلوئنسری» به محبوبترین شغل جامعه تبدیل شده است، موفقیت در «جلب توجه» به منزله بزرگترین پاداش و شکست در «جلب توجه» به مثابه بزرگترین شکست است. لذا در اینجاست که افزایش مشکلات روحی و روانی در جامعه مشاهده میشود.
انتهای پیام/