رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

برگزاری اولین دادگاه علنی برخط در استان کرمان

15:27 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۸۳۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
برگزاری اولین دادگاه علنی برخط در استان کرمان
معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان کرمان از برگزاری اولین دادگاه علنی برخط در استان کرمان خبر داد.

خبرگزاری میزان - حسن سلطانی نژاد در حاشیه برگزاری این دادگاه اظهار کرد: در حال حاضر قریب به ۱۰۰ درصد اوراق قضایی در استان کرمان به صورت الکترونیکی ابلاغ می‌شوند که طرفین پرونده می‌توانند در سامانه‌ها وضعیت پرونده خود را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه طبق اصل ۱۶۵ قانون اساسی تاکید بر برگزاری دادگاه‌ها بصورت علنی است مگر منافی عفت عمومی یا مخل نظم عمومی جامعه باشد، افزود: جلسات رسیدگی دادگاه‌ها چند سالی است که به صورت علنی برگزار می‌شود، ولی آن چیزی که امروز برای اولین بار در استان کرمان برگزار شد دادگاه علنی برخط بود که افراد جامعه الی الخصوص دانشجویان حقوق، وکلا و علاقه‌مندان به مسائل و مباحث حقوقی و قضایی میتوانند در دادگاه‌ها شرکت کنند.

معاون قضایی دادگستری کل استان کرمان اظهار کرد:از مزایای برگزاری دادگاه علنی آنلاین می‌توان به موضوع شفافیت آراء صادره، فراهم شدن امکان نظارت مردم، اقناع افکار عمومی، افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی، آشنایی دانشجویان حقوق و عموم مردم با جلسات رسیدگی و همچنین آشنایی مردم با حساسیت و سختی کار قضا اشاره کرد.

سلطانی نژاد عنوان کرد: افرادی که تمایل برای حضور در جلسات رسیدگی دادگاه‌های آنلاین برخط دارند از طریق لینکی که روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان منتشر می‌کند می‌توانند در این جلسات شرکت کرده و نظرات خود را در همان لحظه در قالب پیام و کامنت به اشتراک بگذارند.

وی با بیان اینکه در قوه قضاییه تلاش بر این است که خدمات به‌صورت الکترونیکی ارائه شود تا از مراجعه حضوری مردم به سیستم قضایی کاسته شود، افزود: در حال حاضر کلیه دادخواست‌ها از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت می‌شود که این امر موجب شده است تا هزینه‌های مردم کاهش یافته و از مراجعه مردم به دستگاه قضایی جلوگیری شده است.

در ادامه دادرس شعبه ۱۰۷ محاکم کیفری دو شهر کرمان در مورد پرونده‌ای که در اولین جلسه علنی برخط رسیدگی شد، تصریح کرد: این پرونده مطروحه در شعبه کیفری ۱۰۷ کرمان در خصوص تخریب عمدی خودرو از طریق اسید پاشی در دست بررسی و رسیدگی است.

محمد فاضل آبیار بابیان اینکه دادگاه موظف است پس از اتمام جلسه رسیدگی تا نهایتا ۷ روز رای را صادر کند، افزود: قانون گذار اصل را بر علنی بودن جلسات دادگاه گذاشته است مگر در جرایم قابل گذشت به درخواست اصحاب پرونده، در این جلسه با وجود قابل گذشت بودن جرم، اصحاب پرونده تقاضای علنی نبودن را نداشتند، به همین دلیل دادگاه بصورت علنی برگزار شد.

آبیار این رویکرد جدید قوه قضاییه در برگزاری علنی دادگاه‌ها بصورت آنلاین را به فال نیک گرفت و بیان کرد: فضای جدیدی است که مخاطبین می‌توانند اظهارات خود را بیان کنند و قاضی پرونده می‌تواند از نظارت متخصصین در کشف پرونده استفاده کند که این امر می‌تواند باعث احقاق حقی شود یا مانع از تضییع حقوق شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *