زلزله اجتماعی در سوئد؛ افزایش سطح تیراندازی‌های مرگبار

15:49 - 01 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۵۸۴۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
زلزله اجتماعی در سوئد؛ افزایش سطح تیراندازی‌های مرگبار
سوئد با شدیدترین موج خشونت‌های مسلحانه و مرگ‌بار چند دهه اخیر در این کشور مواجه شده است.

خبرگزاری میزان – سوئد، کشوری که در سال‌های اخیر در حال معرفی خود به‌عنوان یک کشور مترقی و مرفه بوده است، اکنون با یکی از بالاترین سطوح تیراندازی مرگبار در اروپا دست‌وپنجه نرم می‌کند.

سوئد یکی از کشور‌های منطقه اسکاندیناوی است که در سال‌های گذشته یکی از پایین‌ترین نرخ‌های تیراندازی‌های مرگ‌بار را در اروپا داشت؛ اما وضعیت برای این کشور در یک دهه گذشته کاملا تغییر کرده است.

در حالی که مقام‌های سوئدی در چارچوب رویکرد ضد مهاجرتی خود تلاش دارند تا موضوع مهاجرت را عامل اصلی این بحران معرفی کنند، واقعیت‌ها عوامل و دلایل تشدید بحران خشونت‌های مرگ‌بار مسلحانه در این کشور را نمایان می‌کنند.

اوپسالا؛ مرکز بحران باند‌های جنایت‌کار سوئد

خشونت‌های مسلحانه در سال‌های اخیر به شکلی ویژه سراسر سوئد را تحت تاثیر قرار داده است و اکنون جای امنی در این کشور وجود ندارد.

اوپسالا، چهارمین شهر بزرگ سوئد اکنون به مرکز بحران باند‌های جنایت‌کار این کشور تبدیل شده است.

این شهر در ماه‌های اخیر متحمل موج بزرگی از خشونت‌های غیرمعمولی شده است؛ اوپسالا در ماه‌های سپتامبر و اکتبر به زحمت یک روز بدون تیراندازی، بمب‌گذاری و حمله با نارنجک دستی را تجربه کرد.

اوپسالا که تا چند سال پیش به دلیل دانشگاهش که قدیمی‌ترین دانشگاه اروپا بود و نیز به دلیل بزرگ‌ترین کلیسای جامع اسکاندیناوی مشهور بود، اکنون از سوی اروپا این شهر به‌عنوان زادگاه یکی از مرگ‌بارترین باند‌های جنایت‌کار سوئد شناخته می‌شود.

 

زلزله اجتماعی در سوئد؛ بحران خشونت مسلحانه از کنترل خارج شد

زلزله اجتماعی در سوئد

وضعیت خشونت‌های مسلحانه در سوئد جدی است و هیچ کشور اروپایی دیگری در چنین شرایطی قرار ندارد.

بحران خشونت‌های مسلحانه و مرگ‌بار در سوئد، یک زلزله اجتماعی محسوب می‌شود؛ اگر این وضعیت برای ۲ دهه در سوئد ادامه یابد، این کشور را باید از دست رفته دانست.

باند‌های جنایت‌کار در سراسر سوئد فراتر از موضوع تجارت مواد مخدر تکامل یافته‌اند؛ شواهد فزاینده حاکی از نفوذ این شبکه‌ها در برخی از بخش‌ها مانند خدمات عمومی، احزاب سیاسی و حتی سیستم عدالت کیفری است.

ناتوانی پلیس در برخورد با تعداد فزاینده جنایت‌ها در سوئد پس از تجربه ماهی مرگ‌بار در تابستان ۲۰۲۳ دولت ارتش را برای کمک به پلیس فراخواند.

بحران خشونت مسلحانه در سوئد از کنترل خارج شد

گذشته از ادعا‌ها و اتهام‌زنی‌های مربوط به نقش مهاجران و مهاجرپذیری سوئد در بحران خشونت فزاینده مسلحانه در این کشور، دلیل بیشتر خشونت‌ها در سوئد انشعاب در بزرگ‌ترین باند مواد مخدر است.

این انشعاب، دشمنی‌های مرگ‌بار و تیراندازی‌های مکرری را در سوئد در پی داشته است.

تا پایان ماه اکتبر سال جاری، سوئد با جمعیت ۱۰.۵ میلیون، شاهد ۴۸ تیراندازی مرگ‌بار بود.

آنچه نگرانی‌ها درباره بحران خشونت مرگبار مسلحانه در سوئد را تشدید می‌کند، روند رو به رشد قربانی شدن افراد بی‌گناه در جریان خشونت‌های مسلحانه است.

یک جرم شناس سوئدی در این باره می‌گوید: در هر زمانی در هر جای سوئد ممکن است که تیراندازی رخ دهد؛ این بیشتر شبیه تروریسم است.

به گزارش شبکه تلویزیونی SVT گزارش داد فقط در استکهلم، پایتخت سوئد، پلیس فهرستی از ۱۵۰ خانه دارد که می‌توانند هدف تیراندازی یا بمبگذاری باشند.‌

در عین حال، ریشه‌یابی بحران خشونت مسلحانه و مرگ‌بار در سوئد به تقسیم جامعه این کشور منجر شده است؛ افراد از قشر‌های متفاوت در سوئد پاسخ‌های مختلفی درباره دلایل این بحران ارائه می‌کنند.

در حالی که راست‌گرا‌ها سیاست مهاجرتی را مقصر می‌دانند، افراد در طیف چپ، به عوامل اجتماعی از جمله خصوصی‌سازی سیستم رفاهی سوئد اشاره می‌کنند که به بدتر شدن خدمات در مناطق محروم منجر شده است.

در بیشتر دهه ۲۰۱۰، دموکرات‌های ملی‌گرا سوئد صدایی تنها در مخالفت با مهاجرت جمعی بودند، اما حمایت آن‌ها تقریبا با تشدید خشونت افزایش یافته است؛ اکنون، این حزب حاشیه‌ای یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های سیاسی سوئد است.

 

زلزله اجتماعی در سوئد؛ بحران خشونت مسلحانه از کنترل خارج شد

باند‌های جنایت‌کار در سوئد از دولت این کشور درآمد بیشتری دارند

قدرت باند‌های جنایت‌کار در سوئد از وجوه مختلف در حال افزایش است؛ آن‌ها پول زیادی دارند، اسلحه‌های خوبی دارند؛ مرتبا عضوگیری می‌کنند؛ این در حالی است که پلیس هم قادر به مقابله با آن‌ها نیست.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که اکنون باند‌های جنایت‌کار در سوئد از دولت این کشور درآمد بیشتری دارند.

یک برآورد نشان می‌دهد که سود فعالیت‌های مجرمانه در سوئد معادل ۶ میلیارد دلار است؛ این مبلغ تقریبا ۲ برابر بیشتر از سود حاصل از تجارت مواد مخدر است.

موج دوره‌ای خشونت مسلحانه در سوئد

برخی از کارشناسان می‌گویند که شهر‌های مختلف سوئد در بازه‌های زمانی مختلف شاهد موج‌هایی از خشونت بوده‌اند.

برای سال‌ها شهر جنوبی مالمو، کانون خشونت باند‌های مسلحانه جنایت‌کار در سوئد بود؛ در دهه ۲۰۱۰ سوئد از بهبود وضعیت خشونت در مالمو ناامید شده بود.

به نظر می‌رسد موج خشونت اکنون از مالمو به اوپسالا نقل مکان کرده است.

پلیس مالمو می‌گوید که از آغاز سال جاری تاکنون، ۲۷ تیراندازی و ۷ انفجار در این شهر رخ داده است؛ وی خوشحال است که دوران احساس ناتوانی از کنترل اوضاع تمام شده و آرامش نسبی به مالمو بازگشته است.

پلیس مالمو برخلاف احزاب راستگرای این کشور، کاهش خشونت در این شهر را به سرکوب جنایت‌های باندی که در سال ۲۰۱۹ آغاز شد، نسبت می‌دهد که در آن بدترین جنایت‌کاران به زندان افتادند.

کودک سربازان؛ بخشی مهم از بحران خشونت مسلحانه در سوئد

بحران خشونت‌های مسلحانه باند‌های جنایت‌کار پیامد‌های هولناکی داشته است؛ یکی از این پیامد‌ها استخدام کودک سرباز‌ها است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که سن جرم و جنایت در سوئد در حال کاهش است و مجرمان به‌سرعت جوان می‌شود؛ شمار قابل توجهی از قربانیان و عاملان جنایت‌های مسلحانه مرگ‌بار در سوئد اکنون از کودکان هستند.

پلیس می‌گوید: از آنجا که کودکان نحوه کار با اسلحه را نمی‌دانند، در درگیری داخلی بین باندها با نرخ بالاتری کشته و زخمی می‌شوند.

باند‌های جنایت‌کار در سوئد در حال حاضر کودکان ۱۵ سال و کوچک‌تر را برای مواردی مانند قتل استخدام می‌کنند و با آن‌ها قرارداد می‌بندند؛ دلیل این امر، زندانی نشدن کودکان به دلیل ارتکاب چنین جرایمی است.

جنایت‌کاران این کودکان را آموزش می‌دهند و آن‌ها را تحت فرهنگ خشونت به زندگی وا می‌دارند.

در حالی که مقام‌های امنیتی در سوئد تاکید دارند که باید کودکان را تا پایان دوره تحصیل در مدرسه حفظ و به این وسیله از پیوستن آن‌ها به باندهای جنایت‌کار جلوگیری کرد، دولت سوئد کارزاری را علیه مدارس دولتی آغاز کرده و آن‌ها را نماد شکست می‌داند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *