سند کاداستر ۱۰۰ درصد از اراضی کشاورزی بندرلنگه صادر شد

13:01 - 25 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۷۵۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
سند کاداستر ۱۰۰ درصد از اراضی کشاورزی بندرلنگه صادر شد
رئیس کل دادگستری هرمزگان از صدور سند کاداستری برای ۱۰۰ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان بندرلنگه به مساحت بیش از ۳ هزار هکتار خبر داد.

خبرگزاری میزان - نخستین جشن پایان سنددار شدن اراضی کشاورزی در شهرستان‌های کشور با حضور رئیس کل دادگستری استان و جمعی از مسئولان قضایی و اجرایی در بندرلنگه برگزار شد.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در آیین واگذاری اسناد مالکیت اراضی کشاورزی بندرلنگه، اظهار داشت: پیش از این نیز در حدود یک سال و نیم پیش برای ۱۰۰ درصد از اراضی ملی استان هرمزگان سند حدنگاری صادر شده است.

قهرمانی افزود: قانون حدنگار از سال ۱۳۹۳ تصویب شده است و در این مدت ۹ ساله به دستگاه‌های متولی تکلیف شده است که لایه‌های مختلف حدنگاری را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اجرای کاداستر اراضی کشاورزی یکی از تکالیف پیش بینی شده در متن قانون است، گفت: در دوران تحول نوین قوه قضاییه به ریاست حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای کار‌های معطل مانده زیادی به سامان رسیده که یکی از آن‌ها موضوع حدنگاری اراضی کشاورزی است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان تصریح کرد: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست قوه قضاییه، دغدغه ما این است که به عنوان نخستین استان کشور نسبت به حدنگاری تمامی اراضی کشاورزی اقدام کنیم و خوشبختانه امروز این موضوع در شهرستان بندر لنگه محقق گردید و ۱۰۰ از اراضی زراعی این شهرستان حدنگاری شد.

وی خاطرنشان کرد: حد نگاری اراضی کشاورزی ضمن اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تبلور عینی خدمت رسانی مطلوب است و موجبات تسریع در اجرای مفاد لایحه ساماندهی تولید و عرضه مسکن شهری و روستایی را فراهم می‌سازد.

قهرمانی با بیان اینکه خدمت رسانی مطلوب از گفتمان‌های دوران نوین تحول قضایی است تصریح کرد: خدمت رسانی مطلوب باید از ویژگی‌هایی، چون کم هزینه بودن و سریع و کم فرآیند بودن برخوردار باشد و ضمن عدم نیاز به مراجعه حضوری مردم همراه با تکریم و سلامت اداری باشد.

وی همچنین گفت: در نتیجه تعامل بسیار خوب میان مردم، دهیاران و مجموعه دولت و قوه قضاییه برای حد نگاری اراضی کشاورزی، امروز شاهد صدور سند تک برگ برای ۱۰۰ درصد از زمین‌های کشاورزی شهرستان بندرلنگه هستیم.

قهرمانی افزود: در سراسر کشور تاکنون تنها شهرستانی که توانسته است حد نگاری ۱۰۰ از اراضی کشاورزی را به نتیجه برساند، بندر لنگه می‌باشد که هم اکنون برای تمامی اراضی کشاورزی آن سند تک برگ صادر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای ۳ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بندرلنگه سند تک برگ صادر شده است، یادآور شد: تا کنون برای اراضی زراعی این شهرستان، یک‌هزار و ۶۳ عدد سند تک برگ صادر شده که با آغاز این فرآیند از خردادماه ۱۴۰۱ تاکنون رشد ۲۰۶ درصدی را شاهد هستیم.

وی گفت: با تعامل میان دولت و دستگاه قضایی و تلاش بی وقفه مسئولان و کارکنان اداره کل ثبت اسناد و املاک استان هرمزگان برای بیش از ۹۵ درصد از حریم دریا استان نیز سند حد نگاری صادر شده است و ۵ درصد باقی مانده نیز مربوط به موضوعی اختلافی در شهرستان بندرعباس است که حل و فصل آن در دستور کار دستگاه قضایی قرار دارد.

قهرمانی گفت: مجموع اراضی کشاورزی استان هرمزگان ۱۱۲ هزار هکتار است که تاکنون برای ۶۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از آن معادل ۵۶ درصد سند حد نگاری صادر شده است.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین بیان داشت: صدور اسناد حدنگاری برای زمین‌های زراعی ناحیه ۱و ۲ بندرعباس و شهرستان‌های بستک و قشم نیز به حدود ۹۰ درصد رسیده است و به زودی حدنگاری تمام اراضی کشاورزی این شهرستان‌ها تکمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته با اجرای پروژه مشابهی برای ۱۰۰ درصد از اراضی ملی شامل منابع طبیعی، سواحل و حتی جنگل‌های حرا سند تک برگ صادر شده است، تأکید کرد: اتمام پروژه حدنگاری و صدور سند اراضی کشاورزی هم به نفع کشاورزان و مردم و هم به نفع مجموعه نظام و کشور خواهد بود.

قهرمانی با بیان اینکه حدنگاری اراضی نمادی از تعامل مردم، دولت و قوه قضاییه است، این اقدام را مبین وحدت میان اجزای نظام برای دستیابی به اهداف بزرگ در مسیر پیشرفت و توسعه کشور عنوان کرد.

رئیس کل دادگستری هرمزگان همچنین با تشکر از همکاری بسیار خوب استاندار هرمزگان و حمایت‌های ائمه جمعه اهل تشیع و تسنن شهرستان بندر لنگه، مسئولین اداره ثبت اسناد و املاک، جهاد کشاورزی، دهیاران، فعالین اجتماعی و معتمدین محلی و متنفذین و اصحاب رسانه این شهرستان که به منظور صدور اسناد حدنگاری شده اراضی کشاورزی همکاری خوبی با دستگاه‌های متولی داشته اند، تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *