نقض بی‌پایان حقوق کودکان پناهجو در انگلیس

8:53 - 09 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۲۰۰۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض بی‌پایان حقوق کودکان پناهجو در انگلیس
انگلیس با نقض کنوانسیون‌ها و تعهدات بین‌المللی خود در قبال کودکان، به‌صورت گسترده حقوق کودکان پناهجو و مهاجر را نقض می‌کند.

خبرگزاری میزان – موضوع نقض حقوق کودکان پناهجو در انگلیس در سال‌های اخیر به چالشی جدی برای یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار در این کشور تبدیل شده و موجی از انتقادها را به سمت این کشور گسیل کرده است.

«گاردین» در گزارشی که به تازگی در این باره منتشر کرده، آورده است که دولت انگلیس از طریق سیاست‌های مهاجرتی سختگیرانه مانند قرار دادن کودکان پناهجو در دسته بزرگسالان، آن‌ها را در معرض مخاطرات جدی قرار می‌دهد.

اگرچه مقام‌های انگلیسی می‌گویند که مواردی از این دست معدود و ناشی از اشتباه است، بررسی حقوق کودکان پناهجو در این کشور از نقض گسترده حقوق آنان حکایت دارد.

حقوق کودکان پناهجو در انگلیس در حالی نقض می‌شود که این افراد آسیب‌پذیر سفر مهاجرتی پر مخاطره‌ای را پشت سر گذاشته‌اند.

سازمان‌های خیریه و گروه‌های حقوق مهاجران در انگلیس مدت‌ها است که از شرایط بد سیستم پناهجویی این کشور برای کودکان شکایت دارند.

قانون مهاجرت انگلیس، ناقض حقوق کودکان

قوانین مهاجرتی انگلیس در حالی به مرور زمان سختگیرانه‌تر می‌شوند که حقوق و رفاه کودکان پناهجو و مهاجر در آن‌ها به‌تدریج در حال از بین رفتن هستند.

یکی از مخاطراتی که کودکان پناهجو و مهاجر را در چارچوب قوانین جدید انگلیس به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد، موضوع اخراج است.

دولت انگلیس ادعا می‌کند که ضمن فراهم کردن محل اقامت موقت و حمایت از کودکان مذکور، اجازه نمی‌دهد آن‌ها در این کشور مستقر شوند.

ارزیابی‌های عمدا اشتباه از سن کودکان پناهجو در انگلیس

ارزیابی نادرست سن کودکان پناهجو در انگلیس به جنجال سیاسی جدیدی در این کشور منجر شده است؛ «سوئلا براورمن»، وزیر کشور انگلیس ادعا می‌کند که قصد مقابله با دروغگویی کودکان پناهجو درباره سنشان را دارد.

در حالی که قانون مهاجرتی جدید ۲۰۲۳ انگلیس پیشنهاد استفاده از اشعه ایکس را برای ارزیابی سن کودکان پناهجو معرفی کرد، مراکز بهداشتی و سلامت اطفال استفاده از این روش را غیراخلاقی و نادرست خواندند.

انگلیس در سال‌های اخیر از موضوع دروغگویی کودکان پناهجو درباره سنشان جدال‌های سیاسی و مهاجرتی متعددی را به راه انداخته است.

سازمان‌های خیریه در انگلیس تاکید دارند که اقدام‌های صورت گرفته و برنامه‌ریزی شده درباره ارزیابی سن کودکان پناهجو تلاشی است که وزارت کشور انگلیس برای کاهش مزایای پناهندگی انجام می‌دهد.

مدیر پروژه شورای پناهندگان می‌گوید که نگران افزایش اخیر شمار کودکانی است که در مراکز اقامت مهاجرتی بزرگسالان اسکان داده می‌شوند.

وی تاکید کرد: این کودکان به شکل تکان‌دهنده‌ای به حال خود رها شده‌اند.

یکی از مقام‌های پروژه شورای پناهندگان نیز گفت که در حالی که دولت نگران بزرگسالانی است که خود را به‌عنوان کودک معرفی می‌کنند، ما شاهد شمار زیادی از کودکان هستیم که در مراکز اقامت مهاجران بزرگسالان نگهداری می‌شوند.

براساس اعلام این شورا، در سال ۲۰۲۱ پروژه ارزیابی سن دسته‌بندی ۹۴ درصد افرادی که وزارت کشور آن‌ها را در رده بزرگسال طبقه‌بندی کرده بود، لغو کرد.

شرایط وخیم کودکان پناهجو در انگلیس

دیده‌بان حقوق بشر تاکنون با انتشار گزارش‌های مختلفی اعلام کرده است که کودکان پناهجو و خانواده‌های آن‌ها با نرخ فزاینده در شرایط نامناسب در اقامتگاه‌هایی زندگی می‌کنند که از شرایط اولیه برای زندگی برخوردار نیست.

براساس یکی از گزارش‌های مذکور، سیاست‌های دولت انگلیس در قبال این افراد، مستقیما به سلامت و رفاه کودکان آسیب‌پذیر صدمه وارد می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که کودکان در چنین اقامتگاه‌هایی از سوءتغذیه و دیگر مسائل بهداشتی رنج می‌برند؛ ضمن اینکه دسترسی کودکان به آموزش نیز در تعیین اقامتگاه‌های موقت در نظر گرفته نشده است.

در حالی که اقامت کودکان پناهجو و خانواده‌هایشان در اقامتگاه‌های موقت طبق قانون نباید بیش از ۱۹ روز به درازا بکشد، بررسی‌ها نشان می‌دهند که در موارد متعددی این افراد بیش از یک سال را در چنین اقامتگاه‌هایی سپری کرده‌اند.

نقض حقوق کودکان پناهجوی تنها در انگلیس

گزارش‌های متعددی درباره نقض حقوق کودکان پناهجوی تنها در انگلیس وجود دارد.

براساس یک گزارش، کودکان پناهجوی تنهای اسکان داده شده در مراکز اقامتی مهاجرتی با نرخ قابل‌توجهی ناپدید می‌شوند.

یک موسسه خیریه در این باره اعلام کرد که کودکان مذکور به دلیل ترتیبات نامناسب در اقامتگاه‌های مهاجرتی قربانی قاچاق انسان می‌شوند.

در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که در چنین مراکزی با کودکان پناهجوی تنها برخورد‌های نامناسب و غیرانسانی صورت می‌گیرد و آن‌ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند.

حدود سه ماه پیش دادگاه انگلیس اعلام کرد که اسکان کودکان پناهجوی تنها در اقامتگاه‌های مهاجرتی از سوی وزارت کشور غیرقانونی است.

از جولای ۲۰۲۱ بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ کودک پناهجوی تنها در اقامتگاه‌های مهاجرتی اسکان داده شدند؛ ۳۲ درصد این افراد زیر ۱۶ سال بودند.

از ژوئن ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۳، ۴ هزار و ۶۰۰ و از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ حدود ۴۰۰ کودک پناهجوی مهاجر ساکن در این مراکز مفقود شده‌اند.

محرومیت کودکان پناهجو از آموزش در انگلیس

تاخیر‌های طولانی در سیستم پناهجویی، تاخیر در پذیرش مدارس و ارتباطات پراکنده در سیستم آموزشی انگلیس، کودکان پناهجو و مهاجر را به شکل قابل‌توجهی از تحصیل و آموزش محروم می‌کند.

این در حالی است که کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق کودک بیان می‌کند که همه کودکان حق آموزش دارند و این حق حتی زمانی که فرد مجبور به ترک کشور خود می‌شود، معتبر است.

پیامد‌های بازداشت کودکان پناهجو

بازداشت کودکان پناهجو و مهاجر در بازداشتگاه‌های مهاجرتی در انگلیس، این افراد آسیب‌پذیر را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند.

کودکان پناهجو در این مراکز با شیوع بیماری‌های واگیر دار مواجه می‌شوند؛ ضمن این که سلامت روانی آن‌ها نیز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و همین امر آن‌ها را به سمت افکار خودکشی سوق می‌دهد.

انتقاد سازمان ملل از رویکرد انگلیس در قبال کودکان پناهجوی تنها

کارشناسان سازمان ملل در اوایل سال جاری میلادی با ابراز نگرانی از موضوع ناپدید شدن کودکان پناهجوی تنها در انگلیس از این کشور خواستند تا از کودکان مذکور حمایت بیشتری کند، زیرا رویه‌های خصومت‌آمیز فزاینده‌ای در انگلیس وجود دارند که این کودکان را در معرض بالای خطر قاچاق انسان و برده‌داری مدرن قرار می‌دهند.

آن‌ها ضمن تبعیض‌آمیز خواندن رویکرد انگلیس در اسکان این کودکان تاکید کردند که انگلیس باید به تعهدات خودر در چارچوب قوانین بین‌المللی حقوق بشر عمل کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *