آیین تحلیف اعضای جدید کانون کارشناسان دادگستری استان هرمزگان برگزار شد

10:27 - 04 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۱۲۷۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
آیین تحلیف اعضای جدید کانون کارشناسان دادگستری استان هرمزگان برگزار شد
مراسم تحلیف و اتیان سوگند ۳۰ نفر از اعضای جدید کانون کارشناسان دادگستری استان هرمزگان با حضور رئیس کل دادگستری و جمعی از مسئولان قضایی استان در بندرعباس برگزار شد.

خبرگزاری میزان_ مجتبی قهرمانی بر لزوم قانون‌مداری و رعایت بی‌طرفی در صدور نظریات کارشناسی تأکید کرد و گفت: کارشناسی رسمی دادگستری یک منصب بسیار حساس است و یک کارشناس به عنوان فردی صاحب‌نظر و متخصص می‌تواند با نظرات مستدل، دقیق و کاربردی مقام قضایی را در شناسایی و صدور آرای عادلانه یاری کند.

وی افزود: موضوع کارشناسی یکی از موارد مهم و چالش‌برانگیز دستگاه قضایی و از جمله محور‌هایی است که به منظور پیشبرد اهداف در مدیریت کلان قوه قضاییه همواره بر آن تأکید شده است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان با اشاره به نقش مؤثر کارشناسان در تحقق عدالت و امنیت در جامعه خاطرنشان کرد: قضات، با اعتماد به کارشناسان رسمی، امور فنی و تخصصی را به آن‌ها واگذار می‌کنند و به همین دلیل لازم است صدور نظریات کارشناسی به دور از سهل‌انگاری و با دقت کافی انجام شود.

وی افزود: موضوع کارشناسی یکی از کلید‌واژه‌ها و گفتمان‌های اختصاصی ریاست قوه قضاییه است که به علت اهمیت آن در احقاق حق و اجرای عدالت و سلامت سازمانی به عنوان دغدغه جدی در جلسات مکرر مورد تاکید قرار گرفته است.

قهرمانی تصریح کرد: دادگستری استان هرمزگان در حوزه ساماندهی امور مرتبط با کارشناسی، اقدامات و برنامه‌های متعددی را در دستور کار خود قرار داده که یکی از آن‌ها تشکیل کمیته نظارت، بازرسی و ارزیابی الکترونیک است که برخی از شاخص‌های مورد ارزیابی از سوی آن به موضوع کارشناسی اختصاص یافته است.

وی یادآور شد: ۷۱ شاخص در کمیته نظارت، بازرسی و ارزیابی الکترونیک دادگستری استان هرمزگان مورد بررسی قرار می‌گیرد که توزیع عادلانه کارشناسی‌ها یکی از موضوعات بسیار مهم در این‌باره است.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان عنوان کرد: ارجاع امر کارشناسی از طریق قرعه یکی از تمهیداتی است که قانون‌گذار برای توزیع عادلانه کارشناسی‌ها در نظر گرفته و ضرورت دارد این موضوع از سوی کارشناسان و قضات نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود موضوع توجه به تبحر و تخصص کارشناس و رعایت بی‌طرفی و سلامت در امر کارشناسی را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: اگر کارشناسی بر مبنای واقعیت نباشد، قطعاً احقاق حق انجام نخواهد گرفت و روند پرونده از مسیر عدالت منحرف می‌شود.

قهرمانی به‌روز بودن و مجهز شدن به علم و دانش را برای کارشناسان امری بدیهی و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر خواند و گفت: لازم است هیئت مدیره کانون کارشناسان استان با برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فناوری‌های نوین و سامانه‌های الکترونیکی در موضوع بررسی عملکرد اعضای خود اقدام کند.  

وی با اشاره به اینکه استفاده از سامانه‌های هوشمند الکترونیک یکی از مؤلفه‌های مهم در تحقق کارشناسی دقیق و عادلانه است اظهار کرد: ضرورت دارد کانون کارشناسان برای ایجاد رقابت سالم بین اعضای خود برای آن‌ها کارنامه عملکرد صادر کند تا امکان ارزیابی کارشناسی‌ها از این طریق فراهم شود.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان همچنین با تأکید بر لزوم بروزرسانی نظام کارشناسی، تصریح کرد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پیچیدگی و گستردگی موضوعات موجود نیاز به نظریات دقیق کارشناسی نسبت به گذشته بسیار جدی‌تر شده که این مهم با فرآیند سنتی امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید دارد: ضرورت دارد بین کارشناسی که اکثر نظرات او در هیئت‌های بدوی تأیید می‌شود و حتی قضات نیز نظر وی را می‌پذیرند با کارشناسی که نظراتش در هیئت‌های بدوی نقض می‌شود و مبنا و مستندی هم ندارد تفاوت قائل شویم و از این حیث کارشناسان دارای درجه و رتبه‌بندی باشند.

انتهای پیام /


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *