نقض حقوق جوامع مذهبی در سوئد؛ سازمان ملل هشدار داد

11:45 - 01 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۶۵۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق جوامع مذهبی در سوئد؛ سازمان ملل هشدار داد
نقض حقوق جوامع مذهبی در سوئد تا جایی ادامه یافته است که گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مذهب و عقیده از استکهلم خواست گفت‌وگو با جوامع دینی را گسترش دهد.

خبرگزاری میزان – سوئد در ماه‌های اخیر به دلیل وقوع موجی از اقدام‌های هتاکانه علیه قرآن کریم و اسلام در این کشور با انتقاد‌های جدی مواجه شده است؛ این موج پیامدهای گسترده‌ای برای سوئد در پی داشت و این کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرد.

تکرار حوادث هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد که با مجوز پلیس این کشور و تحت حمایت این نهاد صورت می‌گرفت، سبب اعتراض‌های گسترده‌ای به استکهلم نه تنها از سمت کشور‌ها و سازمان‌های اسلامی بلکه از سوی کشور‌های مختلف جهان شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که جوامع مذهبی در سوئد با نقض گسترده و مداوم حقوق خود مواجه هستند.

تنوع جوامع مذهبی در سوئد

اگرچه سوئد خود را یک دولت سکولار معرفی می‌کند، اما جوامع مذهبی متعددی در این کشور زندگی می‌کنند.

بزرگ‌ترین بخش جمعیت این کشور چیزی معادل حدود ۶۰ درصد جمعیت سوئد مسیحی هستند؛ دومین جمعیت بزرگ در سوئد مسلمانان هستند که حدود ۸.۱ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند.

براساس بررسی موسسه تحقیقاتی «پیو» در سال ۲۰۱۶، عمده جمعیت مسلمان در سوئد در شهر‌های مالمو، استکهلم و گوتنبرگ این کشور سکونت دارند.

جوامع مذهبی کوچک در سوئد عبارتند از یهودی ها، بودایی ها، هندوها، سیک ها، ...

وضعیت نقض حقوق جوامع مذهبی در سوئد

قانون اساسی سوئد هیچ‌گونه محدودیتی در حقوق یا آزادی‌ها بر اساس عقاید دینی اعلام نمی‌کند؛ اما آنچه در سوئد برای جوامع مذهبی رخ می‌دهد تا چه حد با این امر تطابق دارد؟

براساس قانون اساسی سوئد تنوع ادیان مورد حمایت قرار گرفته و تبعیض براساس مذهب ممنوع است؛ قانون سوئد مکانیسمی را برای ثبت شکایت‌های تبعیض براساس مذهب ارائه کرده و برای سخنان نفرت‌محور مجازات‌هایی را در نظر گرفته است.

اما آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، در جهت عکس این قوانین ادعایی قرار دارد و جوامع مذهبی در این کشور به شدت تحت تبعیض قرار دارند؛ آن‌ها این تبعیض را در حوزه‌های مختلف زندگی به‌صورت روزمره شاهد هستند.

برای مثال، دولت سوئد با نرخ قابل‌توجهی کودکان خانواده‌های مسلمان را از آن‌ها جدا می‌کند؛ پلیس سوئد به افراد مختلف اجازه هتاکی به مقدسات اسلامی را داده و از افراد هتاک حمایت می‌کند؛ برخی از سیاستمداران حزب دموکرات سوئد، دومین حزب سیاسی بزرگ پارلمانی این کشور اظهارات تحقیرآمیزی درباره پیروان ادیان آسمانی مطرح می‌کنند؛ حملات و اقدام‌های خرابکارانه به مساجد و کلیسا‌ها در سوئد مرتبا رخ می‌دهند؛ تخریب گورستان‌های مسیحیان و مسلمانان تکرار می‌شوند؛ ...

در عین حال، اعضای جوامع مذهبی در سوئد از تبعیض براساس مذهب در محیط‌های کاری و در اماکن عمومی رنج می‌برند؛ این تبعیض‌ها در موارد خاصی مانند بیمارستان‌ها جان اعضای جوامع مذهبی را مورد تهدید قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، سخنان نفرت‌محور علیه اعضای جوامع مذهبی در سوئد در اماکن مختلف همچنان افزایش می‌یابند؛ این در حالی است که روند صعودی جرایم نفرت محور نیز ادامه دارد و بیش از همه مسلمانان را هدف قرار می‌دهد.

دولت سوئد در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با آنچه افراط‌گرایی و تروریسم می‌خواند، مقررات سختگیرانه‌ای را برای مسائل مالی جوامع مذهبی در سوئد وضع کرده است که اعتراض آن‌ها را در پی داشته است.

در این میان، آژانس حمایت از جوامع مذهبی سوئد، به‌عنوان سازمان مسئول تامین حقوق اعضای جوامع مذهبی در این کشور قادر به انجام وظایف و ماموریت‌های خود نیست؛ بررسی‌ها نشان می‌دهند که این آژانس نتوانسته معضل تهدید علیه برخی از اعضای اقلیت‌های مذهبی را حل‌وفصل کند.

هشدار سازمان ملل به سوئد؛ گفت‌وگو با جوامع مذهبی را تقویت کنید

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مذهب و عقیده به‌تازگی در پایان سفر ۱۰ روزه خود به سوئد با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که این کشور باید گفت‌گو با جوامع مذهبی را با هدف مبارزه با عدم تحمل مذهبی یا اعتقادی تقویت کند.

این گزارشگر سازمان ملل با اشاره به حوادث چندگانه اخیر توهین به مقدسات و هتک حرمت قرآن در سوئد، تاکید کرد که نژادپرستی، آزار و اذیت اجتماعی و تهدید‌های موجود در جامعه نباید نادیده گرفته شود.

در بیانیه مذکور آمده است: اگرچه براساس تجانس تاریخی جامعه سوئد و ساختار سکولار حاکم بر این کشور، دین یک امر شخصی و خصوصی محسوب می‌شود، اما واقعیت این است که مهاجرت‌های گسترده اخیر به سوئد سبب تغییر قابل ملاحظه ساختار‌های اجتماعی این کشور شده و تنوع دینی در سوئد در حال حاضر یک واقعیت است.

این بیانیه همچنین با اشاره به گستره غیرقابل چشم‌پوشی مشکلاتی که سوئد با آن‌ها در زمینه جوامع مذهبی مواجه است، تاکید دارد که جوامع مذهبی در سوئد باید بخشی از راه‌حل چالش‌های موجود باشند و گفت‌وگو با آن‌ها باید تقویت شود؛ هرگونه ارتباط و گفت‌وگو با این جوامع زمینه را برای تبادل اطلاعات، یادگیری و اعتمادسازی فراهم می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مذهب و عقیده که در سفر خود به سوئد با مقام‌های سیاسی، اعضای پارلمان، اعضای دادگاه عالی، قضات، مقام‌های پلیس، اعضای جامعه مدنی، استاید دانشگاه، نمایندگان جوامع دینی و برخی از سازمان‌های حقوق بشری سوئد دیدار کرد، در مارس ۲۰۲۴ گزارش نهایی خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه می‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *