مراسم تحلیف داوران و میانجی‌گران شورا‌های حل اختلاف استان تهران برگزار شد

14:07 - 23 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۳۲۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مراسم تحلیف داوران و میانجی‌گران شورا‌های حل اختلاف استان تهران برگزار شد
مراسم تحلیف داوران و میانجی‌گران شورا‌های حل اختلاف استان تهران با حضور معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان در حوزه ریاست ساختمان مرکزی شورای حل اختلاف استان تهران برگزار شد.

خبرگزاری میزان - انواری معاون شورای حل اختلاف استان تهران در مراسم تحلیف داوران و میانجی‌گران شورا‌های حل اختلاف استان تهران با بیان اینکه طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۰۶ نفر داور و میانجی‌گر جذب و مدارک آن‌ها برای مرکز توسعه حل اختلاف کشور ارسال شده است گفت: استان تهران در سطح کشور اولین استانی است که در این موضوع پیش‌قدم شده و اولین پروانه داوری و میانجی‌گری را صادر کرده است.

وی ادامه داد: در میانجی‌گری موضوع بدواً در دادگاه کیفری رسیدگی و سپس بر اساس تشخیص رئیس دادگاه به یکی از میانجی‌گران ارجاع داده می‌شود.

غلامرضا مهدوی معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شورای حل اختلاف استان تهران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه توجه به بحث داوری و میانجی‌گری یک صبغه شرعی دارد عنوان کرد: از باب قانونی هم ۴۹ ماده به این موضوع اختصاص یافته و با وجود این قانون در خصوص برخی پرونده‌ها قبل از رسیدگی در دادسرا به داوری ارجاع داده می‌شوند.

وی ادامه داد: بنا به سند تحول قوه قضاییه ملکف است کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی را در دستور کار قرار دهد.

رئیس شورای حل اختلاف استان تهران تصریح کرد: در خصوص فعالیت میانجی‌گران اساسنامه‌ای با مشارکت اساتید دانشگاه‌ها تهیه و جهت تأیید و تصویب برای مرکز توسعه حل اختلاف ارسال شده است تا در همه استان‌ها و همچنین در استان تهران کانون داوری هم تشکیل شود.

وی افزود: برای تشکیل این کانون باید ۶۰ نفر پروانه حرفه داوری داشته باشند که در استان تهران این تعداد پروانه صادر شده و می‌توانیم کانون را تشکیل دهیم.

مهدوی با اشاره به اینکه از حیث ارجاع پرونده مقرر شده است حدود ۲۰ درصد پرونده‌های مراجع قضایی به داوران ارجاع داده شود اظهار کرد: با توجه به ترکیب نفرات داوران که همگی افرادی اهل علم، با درایت، دلسوز و فرهیخته هستند انتظار می‌رود رسیدگی به امور محوله را با قدرت و جدیت به انجام برسانید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *