رشد ۷۰ درصدی بی‌خانمانی در اروپا

13:04 - 18 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۸۵۷۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
رشد ۷۰ درصدی بی‌خانمانی در اروپا
بحران بی‌خانمانی در کشورهای اروپایی باسرعت در حال پیشرفت است و جمعیت آسیب‌پذیر را با نرخ بالایی تحت قرار می‌دهد.

خبرگزاری میزان – بی‌خانمانی در کشور‌های اروپایی که تا چندی پیش کابوس مهاجران و پناهجویان در این کشور‌ها بود، اکنون به چالشی به‌سرعت فراگیر تبدیل شده است.

جدیدترین گزارش‌ها نشان می‌دهند که با تداوم بحران‌های پیچیده و همپوشان مسکن و افزایش هزینه‌های زندگی بحران بی‌خانمانی به‌سرعت در کشور‌های اروپایی به‌عنوان کشور‌های ثروتمند جهان پیش می‌رود.

گزارش سازمان اروپایی «FEANTSA» فعال در موضوع بی‌خانمانی نشان داد که حدود یک میلیون نفر در سراسر اروپا بی‌خانمان هستند.

در عین حال، طبق گزارش دفتر رسمی اطلاعات اتحادیه اروپا «یورواستات»، تقریبا ۲۰ میلیون نفر در سراسر این اتحادیه در سال ۲۰۲۰ از نوعی «محرومیت مسکن» رنج می‌بردند.

سازمان‌های مختلف فعال در زمینه رصد و بررسی بی‌خانمانی در اروپا هشدار می‌دهند که تصویر و آمار دقیقی از بی‌خانمانی در کشور‌های اروپایی وجود ندارد، زیرا آمار‌ها در این زمینه دقیق نیستند.

آن‌ها تاکید دارند که رقم ۸۹۵ هزار بی‌خانمان در اروپا که رشد ۳۰ درصدی جمعیت بی‌خانمان‌ها در قاره سبز در قیاس با سال ۲۰۱۸ را نشان می‌دهد، دقیق نیست.

با وجود این آمار جدید مربوط به بی‌خانمانی در اروپا در قیاس با ۱۰ سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است.

بحران بی‌خانمانی در اروپا یکی از مبرم‌ترین مسائل این قاره در حال حاضر است که با رسیدن فصل‌های سرد سال بیش از همیشه نگران‌کننده است.

رشد ۷۰ درصدی بی خانمانی در اروپا

بی‌خانمانی؛ مشکل ساختاری روبه‌رشد در اروپا

اروپا در سال‌های اخیر با بحران بی‌خانمانی در ابعاد بی‌سابقه‌ای مواجه شده است و شمار افرادی که در خیابان‌های کشور‌های اروپایی می‌خوابند، به شکل چشم‌گیری افزایش یافته است.

بحران بی‌خانمانی در اروپا از سال ۲۰۱۰ در مسیر تشدید قرار گرفت و کارشناسان تاکید دارند که بی‌خانمانی یک مشکل ساختاری روبه‌رشد در اروپا است.

وخامت این بحران در سراسر اروپا دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها بحران مسکن و افزایش هزینه‌های زندگی هستند؛ روند افزایشی بحران بی‌خانمانی در اروپا در پی شیوع کرونا و پیامد‌های ناشی از جنگ اوکراین سرعت بیشتری یافت تا اروپا اکنون با بحران جدی در این زمینه مواجه باشد.

مسائل زیربنایی دیگری مانند رفتار تبعیض‌آمیز صاحبان خانه‌ها علیه مستاجران با پیشینه قومی مختلف و افراد دارای معلولیت، فقر، مسائل بهداشت روانی، خشونت خانگی و اعتیاد نیز در این زمینه نقش دارند.

رشد بی‌خانمانی در کشور‌ها و شهر‌های مختلف اروپا نرخ‌های متفاوتی را نشان می‌دهد؛ در حالی که شهر بارسلون اسپانیا در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد ۱۹ درصدی بی‌خانمانی بود، این نرخ برای پاریس، پایتخت فرانسه ۶۹ درصد بوده است؛ بی‌خانمانی در همین بازه زمانی در دوبلین ایرلند ۳۱ درصد رشد داشته است.

پیش‌بینی می‌شود آلمان تا سال ۲۰۲۵ بدترین بحران بی‌خانمانی خود در ۲ دهه اخیر را شاهد باشد؛ جمعیت بی‌خانمان‌ها در فرانسه در قیاس با سال ۲۰۰۱ سه برابر رشد کرده است؛ انگلیس از جمله کشور‌های اروپایی است که به شکل جدی با بحران بی‌خانمانی و مسکن فرسوده مواجه شده است.

در عین حال، بررسی‌ها نشان می‌دهند که مسکن‌های نامرغوب و فرسوده که با خطراتی مشابه آتش‌سوزی مواجه هستند، به شکل قابل ملاحظه‌ای به محل سکونت شمار زیادی از مردم در کشور‌های انگلیس، فرانسه، بلغارستان و مجارستان تبدیل شده‌اند.

تخمین زده می‌شود که ۳ میلیون نفر در اروپا در پناهگاه‌ها و اقامتگاه‌های پر ازدحام و ناامن زندگی می‌کنند.

ناکامی کشور‌های اروپایی در مقابله با بحران عمیق بی‌خانمانی

به گفته مدیر FEANTSA، کشور‌های اروپایی در مبارزه و مقابله با بحران بی‌خانمانی تا حد زیادی ناکام بوده‌اند و نمونه‌های موفق در این زمینه نیز شاهد کُندی پیشرفت استراتژی‌های مقابله با تشدید بحران بی‌خانمانی هستند.

براساس گزارش‌ها، از ۲۷ کشور اروپایی فقط سه کشور فنلاند، دانمارک و اتریش پیشرفت ملموسی در مقابله با بی‌خانمانی داشته‌اند و شاهد کاهش جزئی در تعداد افراد بی‌خانمان بوده‌اند.

موضوع بی‌خانمانی و مسکن در حال حاضر در شمار قابل‌توجهی از کشور‌های اروپایی به ابزاری سیاسی در دست سیاستمداران چپ و راست تبدیل شده است و به شکل قابل‌توجهی به کانون بحث‌های انتخاباتی تبدیل شد.

رشد ۷۰ درصدی بی خانمانی در اروپا

رشد نرخ بی‌خانمانی در میان جوان‌های اروپایی

در سال‌های اخیر کشور‌های اروپایی شاهد جوانی جمعیت بی‌خانمان‌ها بوده‌اند؛ این در حالی است که تجربه بی‌خانمانی از شدیدترین اشکال تا شرایط پنهان و مخفی آن، پیامد‌های طولانی‌مدتی را برای جوانان در پی خواهد داشت.

جوانی سن بی‌خانمانی در کشور‌های اروپایی همچنین نشان‌دهنده مشکلات اجتماعی دیگر نیز است.

اگرچه هیچ دلیل واحدی برای بی‌خانمانی جوانان در کشور‌های اروپایی وجود ندارد، اما دلیل فنی اصلی این وضعیت، فروپاشی روابط خانوادگی، تجارب نامطلوب دوران کودکی، سوءمصرف مواد مخدر و استثمار است.

البته سیستم رفاه کودکان در کشور‌های اروپایی نیز نقش مهمی در بی‌خانمانی جمعیت جوان در این کشور دارند.

آسیب‌های ناشی از بی‌خانمانی جمعیت جوان در کشورهای اروپایی متعدد هستند و یکدیگر را تقویت می‌کنند.

نگرانی درباره ابعاد بی‌خانمانی در زمستان امسال انگلیس

سازمان‌های خیریه درباره تشدید بحران بی‌خانمانی در انگلیس در فصل‌های سرد سال جاری هشدار می‌دهند.

یکی از مهم‌ترین دلایل این ابراز نگرانی، ناکامی یا عدم اراده انگلیس برای تعیین وضعیت مهاجران و پناهجویان در این کشور است؛ تاکنون شمار قابل‌توجهی از مهاجران در آستانه اخراج از انگلیس به سختی جایی برای خوابیدن پیدا می‌کنند.

مدیر اجرایی یک موسسه خیریه انگلیسی هشدار داد و گفت: صدها، اگر نه هزاران پناهجو، با بی‌خانمانی یا فقر روبرو هستند؛ پناهجو‌ها به ما می‌گویند که مجبور شده‌اند که در خیابان‌ها بخوابند.

بی‌خانمانی مهاجران و پناهجویان در کشور‌های اروپایی

در پایتخت‌های سراسر اروپا هزاران مهاجر و پناهجو در پی تشدید سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی در کشور‌های قاره سبز در خیابان‌ها می‌خوابند.

تشدید بحران مسکن در کشور‌های اروپایی سبب شد تا جمعیت آسیب‌پذیر مهاجر و پناهجو بیش از همیشه از بحران بی‌خانمانی رنج ببرند.

در حالی که برخی تلاش دارند تا بحران مسکن در اروپا را به حضور مهاجران در این کشور نسبت دهند، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تبعیض‌های نژادپرستانه در بازار مسکن اروپا یک مشکل گسترده برای مهاجران و پناهجویان بوده است.

ضمن این که مهاجران و پناهجویان در اروپا مدت‌های طولانی در صف‌های انتظار دریافت مسکن ناچار به خیابان‌خوابی می‌شدند؛ هرچند پناهجویان اوکراینی دسترسی سریع به مسکن داشتند.

نکته قابل تامل دیگر در بهانه‌تراشی کشور‌های اروپایی در زمینه بحران بی‌خانمانی این است که این کشور‌ها به دلایلی مانند مواجهه با افزایش جمعیت رو‌به‌پیری، کاهش نرخ زادوولد و نیاز به نیروی کار ماهر در صنایع حمل‌ونقل، ساخت‌وساز و کشاورزی، خواهان ورود مهاجران هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *