رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو|

بازدید رئیس قوه قضاییه از موزه ملی ایران نشانه اهتمام دستگاه قضایی به مقوله گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی است

7:45 - 09 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۷۷۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
بازدید رئیس قوه قضاییه از موزه ملی ایران نشانه اهتمام دستگاه قضایی به مقوله گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی است
رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس با بیان اینکه اسلام از میراث فرهنگی جدا نیست، بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای از موزه ملی ایران را نشانه اهتمام دستگاه قضایی در توجه به مقوله گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی دانست.

خبرگزاری میزان - حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای چهارشنبه (۵ مهر) همزمان با آغاز هفته گردشگری، با حضور در موزه ملی ایران، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این موزه، طی نشست با مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: باید در راستای معرفی و شناساندن ابعاد و ظرفیت‌های مختلف و جایگاه وزارت «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» در سطح جامعه اقدامات گسترده‌تری صورت گیرد چرا که ارتباط تنگاتنگی میان حوزه‌های کاری این وزارتخانه با دین و فرهنگ و تمدن وجود دارد.

در این رابطه محمدرضا دشتی‌اردکانی در گفتگو با میزان گفت: به کسانی که در وزارت «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» تلاش می‌کنند تبریک عرض می‌کنم که عملکردی داشتند که باعث شده رئیس دستگاه عدلیه از ابنیه‌های تاریخی شخصا بازدید کنند و امیدواریم تحول بزرگی در این حوزه در دولت سیزدهم شاهد باشیم.

رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس گفت: طی سال‌های گذشته شاهد بودیم که برخی از ابنیه‌های تاریخی کشورمان مورد تعدی کسانی است که به سود و منفعت خود می‌اندیشیدند و مسائل تمدنی ما را زیر سوال می‌برند. نهادینه کردن این موضوع در آحاد جامعه و همه دستگاه‌ها و نهاد‌ها که حفاظت از میراث فرهنگی کشور وظیفه همگانی است و در قبال این موضوع وظیفه دارند، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم با محافظت مطلوب از آثار و عناصر فرهنگی کشورمان موارد بیشتری را به ثبت جهانی برسانیم ادامه داد: اخیرا ۵۴ کاروانسرای کشورمان طی ۲ هفته گذشته در چهل و پنجمین کمیته میراث جهانی در شهر ریاض کشور عربستان به عنوان بیست و هفتمین اثر جمهوری اسلامی به ثبت جهانی رسید که جای تبریک دارد. این ثبت از حیث کمیت و گستردگی در کشور بی‌نظیر است چرا که کاروانسرا‌هایی از دوره باستان تا عهد قاجار را شامل می‌شوند. در حال حاضر اکثر استان‌های کشور دارای اثر ثبت شده در فهرست آثار جهانی هستند و با ایجاد مقاصد جدید کمک شایانی به رونق گردشگری استان‌های کم برخوردار خواهد کرد.

دشتی‌اردکانی با بیان اینکه با کمک دستگاه‌های مختلف نباید اجازه دهیم ابنیه‌های تاریخی که میراث تمدنی ماست مورد تعدی برخی سودجویان قرار بگیرد افزود: اگر فردی قصد تعدی به میراث فرهنگی کشورمان را داشته باشد و عمل خلافی را در این مسیر مرتکب شود می‌بایست بر طبق قانون مجازات شود. طبق قانون همه دستگاه‌هایی که آثار تاریخی دارند، خود مکلف به مرمت و حفاظت از این آثار هستند.

وی ادامه داد: تقویت انجمن‌های میراث فرهنگی به منظور مردمی‌سازی و جریان‌سازی میراث فرهنگی از جمله اقدامات بزرگ وزارت میراث فرهنگی به شمار می‌رود که شایسته تقدیر است. این انجمن‌ها با تشکیل در سطوح مختلف تقسیمات کشوری از استان تا روستا به ریاست عالی‌ترین مقام دولت ظرفیت بالایی در بهره‌مندی از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و مردم دارند که با تدبیر دولت سیزدهم مجدد احیا شد.

رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس اظهار کرد: در حال حاضر میدان «مشق» که در قلب تهران قرار دارد و نماد بزرگ کشورمان است باید به عنوان مقصد اصلی گردشگری تهران قرار بگیرد. طی سال‌های گذشته مقرر شده بود در اختیار وزارت «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» قرار بگیرد تا موزه‌ای در شان جمهوری اسلامی داشته باشیم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ نامه‌ای به رئیس جمهور وقت ارسال کردم و در دولت مورد بررسی قرار گرفت، اما با وجود اقدامات حقوقی و پیگیری‌های وزارت میراث فرهنگی، انتقال و جابجایی ساختمان‌های مذکور صورت نپذیرفت. در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد کردیم ساختمان‌هایی که در اختیار وزارت‌خانه و ارگان‌های مختلف دولتی است در اختیار وزارت «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» قرار بگیرد تا بتوانیم همچون سایر کشور‌ها از آثار تاریخی کشورمان در بهترین شرایط حفاظت کنیم.

دشتی‌اردکانی با اشاره به اینکه متاسفانه از ۳ میلیون شی موجود در موزه ملی، تنها ۳ هزار اثر در معرض نمایش به مردم قرار دارد ادامه داد: طی روز‌های گذشته که شاهد حضور رئیس دستگاه قضا در موزه ملی ایران بودیم این بارقه امید روشن شد در بحث گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی شاهد اتفاقات خوبی باشیم. شایسته است که موزه‌ای که در شان ارزش‌های نظام جمهوری اسلامی و فرهنگ و تمدن این سرزمین است، با توسعه موزه ملی ایران ایجاد شود تا ضمن معرفی صحیح ارزش‌های فرهنگی موجود در آثار تاریخی به آحاد جامعه، قلب گردشگری در پایتخت تپیده شود. بی‌شک این اقدام از بزرگترین خدمات دولت مردمی خواهد بود و با تحقق آن، نظام مقدس جمهوری اسلامی به آن افتخار خواهد کرد.

رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس گفت: بار‌ها تاکید کردم موضوعات گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی باید فراقوه‌ای مورد بررسی قرار بگیرد و همه دست به دست هم بدهیم تا ایران تمدنی بزرگ را در دنیا بشناسانیم و تصویر واقعی از ایران در جامعه جهانی ایجاد شود. پر واضح است نقطه قوت ایران جهت حضور در مجامع جهانی موضوع فرهنگ است که رقیبی برای ایران نمی‌توان متصور بود و به این واسطه ارزش‌های فرهنگی جامعه ایرانی را می‌توان منتقل کرد.

وی با اشاره به ضرورت معرفی ظرفیت جایگاه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در جامعه و ارتباط آن با دین و تمدن ایرانی اسلامی اظهار کرد: این موضوع باید حتما اتفاق بیفتد و بتوانیم از این دیدگاه آثار فرهنگی کشورمان را به جوانان معرفی کنیم. روح اسلام در آثار تاریخی این سرزمین دمیده شده است و اسلام از میراث فرهنگی جدا نیست. معماری و شهرسازی تاریخی این سرزمین که وجود شهر موکول به حضور در آن است، شعائر اسلامی را در خود ملحوظ کرده است و این ارزش‌ها ناخودآگاه بر اهل شهر تاثیر خود را می‌گذاشت.

دشتی‌اردکانی بازدید حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌ اژه‌ای از موزه ملی ایران نشان از اهتمام دستگاه قضایی در توجه به مقوله گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی دانست و گفت: این رویکرد دستگاه قضا را به فال نیک می‌گیرم و امیدوارم با تلاش‌های انجام شده بتوانیم جایگاه ایران اسلامی را به دنیا بشناسانیم و گفتمان این سه حوزه را در ادبیات توسعه‌ای کشور ارتقا دهیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *