نمایندگان با بازگشت اعتبارات بخش (د) جدول ۱۰ به بخش توازن لایحه بودجه موافقت کردند

11:26 - 11 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۷۸۰
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نمایندگان با بازگشت اعتبارات بخش (د) جدول ۱۰ به بخش توازن لایحه بودجه موافقت کردند
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با بازگشت اعتبارات بخش (د) جدول ۱۰ به بخش توازن لایحه بودجه موافقت کردند.

خبرگزاری میزان - در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش دوم بودجه سال ۱۴۰۳ با کلیات گزارش کمیسیون تلفیق در مورد جدول ۱۰- د در خصوص طرح‌های ملی از محل توازن با ۵۹ رأی موافق، ۱۱۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

رحیم زارع در نشست علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در توضیح جدول ۱۰- د در خصوص طرح‌های ملی از محل توازن لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: اعتبارات این جدول تصویب شده است و مربوط به بودجه توازن برای طرح‌های ملی و استانی است، منابع این جدول ۸۵ همت است و می‌تواند دغدغه نمایندگان در پروژه‌های استانی را برطرف کند. ۶ همت از این منابع مربوط به پروژه‌های ملی و استانی به صورت تلفیقی است.

مجتبی یوسفی در مخالفت با جدول ۱۰- د در خصوص طرح‌های ملی از محل توازن لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: این جدول ۵ هزار میلیارد تومان از اعتبارات پروژه‌های مربوط به مناطق محروم کم می‌کند. قطعا در رابطه با این جدول تشریفات لازم طی نشده و یک نوع بی عدالتی در پی آن رخ خواهد داد.

وی افزود: از نمایندگان تقاضا دارم که به پیوست یک این جدول رأی دهند، چون تشریفات آن به درستی طی شده است؛ بنابراین از نمایندگان تقاضا دارم به این پیوست رأی داده تا پروژه‌های نیمه تمام به اتمام برسد.

مهرداد گودرزوند چگینی در موافقت با جدول ۱۰- د در خصوص طرح‌های ملی از محل توازن لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: جدول ۱۰- د مربوط به طرح‌های ملی از محل توازن است و قطعا هیچ ماده‌ای بدون در نظر گرفتن ماده ۲۳ عملیاتی نمی‌شود.

وی افزود: به واقع این طور نیست که پروژه‌ها بدون بررسی و تمهیدات لازم عملیاتی شود؛ بنابراین این اختیار به دولت واگذار شده که پروژه‌های استانی را به درستی بررسی کنند لذا معنی این جدول این نیست که همه پروژه‌ها باید در مدت یکسال انجام شود.

این نماینده مجلس گفت: قطعا این جدول می‌تواند پروژه‌هایی که نادیده گرفته شده و نیمه تمام است را در شرایط بهتری قرار دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در جریان بررسی این جدول در صحن علنی مجلس، گفت: ما برای محرومیت زدایی ۲۰ همت منابع برای استان‌ها در نظر گرفته بودیم، اما این منابع در گزارش کمیسیون تلفیق به نحو دیگری مدنظر قرار گرفته و آمده اند و این منابع را در یک سری طرح‌های ناقص تقسیم کرده اند با این حال قرار بر این بوده که ۲۰ همت مدنظر گرفته بین تمامی استان‌ها تقسیم شود.

وی اظهار کرد: بنابراین این پیشنهاد یک پیشنهاد تبعیض آمیز است و می‌تواند بسیاری از طرح‌ها در بخش‌های کشور را تضعیف کند.

محمد وحیدی در جریان این جلسه طی تذکری با استناد به تبصره ۲ بند ۴ آئین نامه داخلی مجلس، گفت: اگر در کمیسیون تلفیق بودجه، پروژه‌های جدیدی تعریف می‌شود باید اعتبارات جدیدی برای آن دیده شود، نه اینکه از جمع اعتبارات پیوسته برداریم و جای دیگر هزینه کنیم چرا که این موضوع خلاف آئین نامه مجلس است.

سلمان اسحاقی در جریان این جلسه و طی اخطار قانون اساسی، گفت: آقای منظور در این جلسه صحبت از ۲۰ همت منابع برای محرومیت زدایی برای بودجه سال ۱۴۰۳ کرده اند. از دیوان محاسبات می‌خواهیم طی گزارش خود به ما بگویند این منابع کجا هزینه شده و چه مقدار تخصیص پیدا کرده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در بودجه نویسی داریم این است که هیچ وقت نمی‌آییم ببینیم که چه مقدار از اعتباری که تخصیص داده شده چه مقدار از آن تخصیص پیدا کرده است.

وی با اشاره به موضوع تخصیص منابع به کالابرگ گفت: ما صحبت از کالابرگ می‌کنیم، اما متاسفانه در بحث نظارت این بخش درست عمل نمی‌کنیم چرا که مردم همچنان مشکلاتی در این بخش دارند. خواهش می‌کنم به نظر و مباحث دیوان محاسبات در بودجه باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که هنوز یک سری سوالات درباره این بودجه در ذهن نمایندگان وجود دارد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اتمام نقطه نظرات در رابطه با جدول ۱۰-د و مخالفت نمایندگان با این موضوع پیشنهاد بازگشت اعتبارات بخش د جدول ۱۰ به بخش توازن را مطرح کرد که با ۱۶۶ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر در جلسه، به تصویب رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه بیان کرد: به دلیل اینکه منابع این بخش از بخش توازن برداشت شده است و به دلیل اینکه پیشنهاداتی هم وجود دارد به نظر بنده باید این منابع به بخش توازن بازگردانده شود.

قالیباف تاکید کرد: مواردی که به بخش توازن بازمی گردد یا ردیف دارند و یا بر اساس طرح‌هایی که هست، ردیفی ندارند لذا اگر ردیف دارند باید به بخش توازن بازگردانده شوند و اگر ردیف ندارند باید بر اساس شاخص توزیع شوند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *