تحولات قره‌باغ؛ هزاران نفر منطقه را ترک کردند

8:57 - 03 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۸۸۱
تحولات قره‌باغ؛ هزاران نفر منطقه را ترک کردند
نخستین گروه از ساکنان ارمنستانی منطقه قره‌باغ شامل هزار نفر وارد ارمنستان شده و گمان می‌رود که این تعداد به حدود ۱۲۰ هزار نفر برسد.

خبرگزاری میزان - ارمنستانی‌های ساکن در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی تنها چند روز پس از آغاز عملیات جمهوری آذربایجان برای بازپس‌گیری این قلمرو، تخلیه این منطقه را آغاز کردند. 

خبرگزاری دولتی ارمنستان، می‎گوید که اولین گروه از این افراد بعد از ظهر یکشنبه به وقت محلی وارد ارمنستان شده و دولت اعلام کرد تا یکشنبه شب بیش از هزار نفر از مرز وارد ارمنستان شده‌اند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد که تخلیه ۲۳ بیمار زخمی از منطقه را تسهیل کرده است.

گمان می‌رود که حدود ۱۲۰ هزار ساکن قره‌باغ منطقه را ترک کنند.

چرا ارمنستانی‌ها قره‌باغ را ترک می‌کنند؟

ارمنستانی‌های قره‌باغ، سرزمینی که در سطح بین‌المللی به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان شناخته شده، اما خارج از کنترل باکو بود، پس از یک عملیات نظامی ۲۴ ساعته از سوی ارتش جمهوری آذربایجان، در ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) مجبور به اعلام آتش‌بس شدند. 

«دیوید بابایان»، مشاور «سامول شهرامانیان»، مقام ارشد منطقه آرتساخ، می‎گوید: مردم ما نمی‌خواهند به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان زندگی کنند. ۹۹.۹ درصد ترجیح می‌دهند سرزمین‌های تاریخی خود را ترک کنند.

این در حالی است که جمهوری آذربایجان گفته است که حقوق ساکنان منطقه را تضمین می‌کند؛ اما ارمنستانی‌ها می‌گویند از آنچه «سرکوب و پاکسازی قومی» می‌خوانند، هراس دارند. جمهوری آذربایجان نیز چنین نیتی را رد کرده است.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، جنگ اول قره‌باغ (۱۹۸۸-۱۹۹۴) بین ارمنستانی‌ها و جمهوری آذربایجان در گرفت. در پی این جنگ حدود ۳۰ هزار نفر کشته و بیش از یک میلیون نفر آواره شدند. 

اکنون مقام‎های ارمنستانی قره‌باغ در بیانیه‌ای اعلام کردند که تمامی افرادی که در آخرین عملیات نظامی جمهوری آذربایجان بی‌خانمان شده‌اند و می‌خواهند آنجا را ترک کنند، از سوی نیرو‌های حافظ صلح روسیه به ارمنستان همراه خواهند شد.

ساکنان تخلیه‌شده کجا خواهند رفت؟

اگر ۱۲۰ هزار نفر از کریدور لاچین به ارمنستان بروند، این کشور کوچک قفقاز جنوبی ممکن است با یک بحران انسانی روبرو شود.

«نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان گفته که فضایی برای اسکان تنها ۴۰ هزار نفر اختصاص داده شده است. 

هنوز مشخص نیست که این ۱۲۰ هزار نفر در کشوری که جمعیت آن فقط ۲.۸ میلیون نفر است، پیش از زمستان کجا می‌توانند اسکان داده شوند. 

در همین حال، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که ثبت نام افرادی را که به دنبال کودکان بی‌سرپرست هستند آغاز کرده است. 

موضع جمهوری آذربایجان

برای جمهوری آذربایجان، خروج ارمنستانی‌ها از قره‌باغ یک پیروزی به حساب می‌آید؛ پیروزی که باکو ظاهراً پس از سال‌ها جنگ و نزاع بر سر منطقه به آن نزدیک می‌شود.

«الهام علی‌اف»، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، گفت که سیاست باکو ایده یک قره‌باغ مستقل را به تاریخ سپرده و این منطقه به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان درنظر گرفته خواهد شد.

تاثیر تحولات قره‌باغ 

مهاجرت دسته‌جمعی ساکنان قره‌باغ می‌تواند توازن ظریف قوا را در منطقه قفقاز جنوبی تغییر دهد.

«پاشینیان»، می‎گوید که این بحران نشان داد کشورش نمی‌تواند برای دفاع از منافع خود به دیگران تکیه کند. 

بسیاری از ارمنستانی‌ها، «نیکول پاشینیان» را به دلیل شکست ارمنستان در مقابل جمهوری آذربایجان در جنگ سال ۲۰۲۰، مقصر از دست دادن قره‌باغ می‌دانند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *