ممنوعیت پوشش صورت برای مسلمانان سوئیس؛ دنباله‌روی از فرانسه، بلژیک و هلند

9:03 - 01 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۵۹۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
ممنوعیت پوشش صورت برای مسلمانان سوئیس؛ دنباله‌روی از فرانسه، بلژیک و هلند
پارلمان سوئیس در یک اقدام ضداسلامی، پوشش کامل صورت را برای زنان مسلمان در این کشور ممنوع اعلام کرده است.

خبرگزاری میزان - پارلمان سوئیس قانونی را تصویب کرد که پوشش صورت از جمله «برقع» را برای زنان مسلمان ممنوع کرد.

این حکم حدود ۲ سال پس از آن صادر می‌شود که این کشور یک همه‌پرسی را برای ممنوعیت پوشش صورت تصویب کرده بود.

قانون اخیر که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۳ تصویب شد، با ۱۵۱ رای موافق در برابر ۲۹ رای مخالف به تصویب رسید.

ممنوعیت پوشش صورت با وجود مخالفت‌هایی که از سوی برخی احزاب این کشور، از حمایت حزب راستگرای سوئیس برخوردار شد.

حکم ممنوعیت پوشش صورت برای زنان مسلمان سوئیس در حالی به تصویب می‌رسد که هیچ درخواستی در جامعه این کشور در این زمینه وجود نداشته است.

پیوستن سوئیس به هلند، فرانسه و بلژک

با این حال، مانند سایر کشور‌های اروپایی که قوانینی را برای ممنوعیت پوشش صورت برای زنان مسلمان وضع کرده‌اند، پارلمان سوئیس نیز به صف آن‌ها پیوسته است.

با تبدیل شدن این ممنوعیت به قانون، سوئیس به جمع کشور‌هایی مانند هلند، فرانسه و بلژیک پیوست.

فراخوان ممنوعیت حجاب و برقع برای زنان مسلمان مدتی است که در سوئیس ادامه داشته و پس از تصویب همه‌پرسی با اکثریت اندک ۵۱ درصدی آن در سال ۲۰۲۱ قوت گرفت.

در واقع دیدگاه‌های ضداسلامی و مسلمانان در جامعه سوئیس طی سال‌های اخیر روندی افزایشی داشته است؛ با این وجود براساس مطالعه‌ای که از سوی مرکز مطالعات اسلامی در زوریخ منتشر شده است، ۵۶ درصد از جمعیت سوئیس معتقدند اسلام دینی صلح‌آمیز است.

در حال حاضر حدود ۵.۴ درصد از جمعیت سوئیس را جامعه مسلمان این کشور تشکیل می‌دهند.

واکنش سازمان‌های مسلمان

این اقدام در جریان برگزاری همه‌پرسی با انتقادات قابل توجهی از سوی گروه‌های مسلمان مواجه شد؛ «اینس الشیخ»، سخنگوی گروه زنان مسلمان با اشاره به اینکه تعداد زنانی که در سوئیس برقع می‌پوشند بسیار اندک است، از این اقدام به شدت انتقاد کرد.

در همین حال، شورای مرکزی اسلامی سوئیس اعلام کرده که این رای منعکس کننده گسترش نفرت ضد مسلمانان در سوئیس است.

اگرچه در این لایحه به صراحت اشاره‌ای به برقع یا حجاب نشده، اما شامل تمام پوشش‌های صورت، از جمله لباس‌های مذهبی زنان مسلمان در اماکن عمومی می‌شود که آن را به عنوان یک قانون ضد مسلمانان تلقی می‌کند.

سوئیس پس از فرانسه

فرانسه یکی از اولین کشور‌هایی بود که در سال ۲۰۱۰ برقع را به طور رسمی ممنوع کرد؛ در سال ۲۰۰۴ این کشور روسری برای دختران دانش‌آموز را ممنوع کرده بود.

در ابتدا، این ممنوعیت پوشش کامل صورت را که معمولا زنان مسلمان می‌پوشند، هدف قرار داد اما حجاب که تا حدودی با برقع متفاوت است، ممنوع نشد، هرچند در برابر آن مقاومت‌هایی صورت گرفت.

در آوریل ۲۰۲۱، پارلمان فرانسه لایحه‌ای را برای ممنوعیت حجاب برای دختران زیر ۱۸ سال تصویب کرد؛ اگرچه این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده است، اما با مقاومت قابل توجه مسلمانان روبرو شد.

فرانسه با حدود ۵ میلیون جمعیت مسلمان همچنان از ممنوعیت پوشش حجاب برای زنان مسلمان حمایت می‌کند.

چالش برای زنان مسلمان در سوئیس

در حالی که صد‌ها سال است که مسلمانان در سوئیس زندگی می‌کنند، اکثریت جوامع مسلمان امروزی سوئیس به عنوان کارگران میهمان از کشور‌های مختلف در دهه ۱۹۶۰ وارد شدند.

آزادسازی سیاست‌های مهاجرتی در سال ۱۹۹۱ به این کارگران اجازه داد تا خانواده‌های خود را به سوئیس ببرند.

بین سال‌های ۱۹۶۰ و ۲۰۰۰، تعداد مسلمانان در سوئیس افزایش یافت و آن را به سومین جامعه مذهبی بزرگ در این کشور تبدیل کرد؛ امروزه حدود ۳۹۱ هزار مسلمان بالای ۱۵ سال وجود دارد که حدود ۵.۴ درصد از جمعیت سوئیس را تشکیل می‌دهند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ از سوی کمیسیون فدرال علیه نژادپرستی سوئیس (EKR) نشان داد که رسانه‌های این کشور به طور نامتناسبی بر موضوعاتی متمرکز شده‌اند که تجارب روزمره مسلمانان را نشان نمی‌دهند.

از مقالات روزنامه‌هایی که به موضوع اسلام می‌پردازند، ۵۴ درصد بر موضوعات «افراطی‌سازی» یا «تروریسم» متمرکز شده‌اند؛ روایات «ادغام موفق» و «زندگی روزمره» هر کدام تنها در ۲ درصد از مقالات ذکر شده است.

مشکل‌سازی مسلمانان به صحنه سیاسی سوئیس نیز نفوذ کرده است؛ در سال ۲۰۰۹، سوئیس در یک همه‌پرسی به ممنوعیت ساخت مناره رای داد و پس از آن، رای به ممنوعیت پوشیدن برقع و نقاب، ۲ نوع پوشش اسلامی عام صادر شد.

با وجود برآورد‌ها مبنی بر اینکه تنها چند‌ده زن مسلمان در سوئیس چنین لباس‌هایی را می‌پوشیدند، این ممنوعیت با اکثریت ناچیز ۵۱.۲ درصدی در مارس ۲۰۲۱ تصویب شد و هر ۲ رای از سوی اعضای حزب محافظه‌کار و راست‌گرای «خلق سوئیس» انجام شد.

این امر به دنبال روند سایر کشور‌های اروپایی است که به طور مشابه پوشش کامل صورت را ممنوع کرده‌اند؛ پس از فرانسه در سال ۲۰۱۱، هلند قوانین مشابهی را در سال ۲۰۱۲ تصویب و اتریش نیز در سال ۲۰۱۷ از آن پیروی کرد.

تبعیض 

«مالوری اشنوولی پوردی»، محقق ارشد مرکز سوئیس برای اسلام و مسلمانان، می‌گوید: در حالی که این همه‌پرسی تأثیر مستقیم کمی بر زندگی بیشتر مسلمانان سوئیس دارد، احساس «سوءظن و پرخاشگری نسبت به مسلمانان» با فراوانی همه‌پرسی و بحث‌های سیاسی در مورد اسلام به اوج خود می‌رسد.

در واقع، یک مطالعه منتشر شده از سوی اداره ملی آمار سوئیس در سال ۲۰۱۹ نشان داد که مسلمانان بیش از هر گروه مذهبی دیگری در سوئیس، تبعیض بر اساس مذهب را تجربه کرده‌اند.

در همین حال، شبکه حمایت از قربانیان نژادپرستی، افزایشی را از ۲۳ مورد گزارش شده تبعیض مرتبط با اسلام در سال ۲۰۱۰، به ۵۵ مورد در سال ۲۰۲۰ ثبت کرده است و موارد گزارش نشده احتمالا بسیار بیشتر است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *