پشت پرده فعالیت «دلالان در سایه» در جنگ اوکراین

9:05 - 25 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۴۴۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پشت پرده فعالیت «دلالان در سایه» در جنگ اوکراین
شرکت‌های خصوصی غربی و به‌خصوص آمریکایی در پشت پرده، نقشی تعیین کننده در شعله‌ور کردن جنگ اوکراین دارند.

خبرگزاری میزان – یک کهنه‌سرباز آمریکایی فعال در زمینه ارسال تسلیحات درباره ارسال محموله تسلیحات ارسالی به اوکراین، می‌گوید: گلوله‌ها در جعبه‌های تخته‌ای وارد شدند و هر جعبه به اندازه یک مایکروویو کوچک بود، برچسب چسبانده شده به هر یک نشان دهنده اختصار نظامی است.

زمانی که «بیل براون» به جعبه‌ها رسید، آن‌ها ۸ پالت چوبی را در یک انبار تسلیحاتی در میزوری روی هم قرار دادند و پالت‌ها ردیف به ردیف ادامه یافتند که حاوی ۳ میلیون گلوله کالیبر ۵۰ بودند.

این مهمات برای تغذیه یک مسلسل کافی است؛ اگر برای مدت ۶ ماه ۸ ساعت در روز و ۷ روز در هفته بی وقفه شلیک شود.

کار «براون» این بود که این محموله‌ها را از مراکز تسلیحاتی آمریکا در نزدیک‌ترین زمان ممکن به سمت خطوط مقدم اوکراین منتقل کند.

«براون»، می‌گوید: جنگ بد است، از دست رفتن زندگی انسان‌ها بد است، اما در نهایت، بسیار سودآور است و درآمد را به این پایگاه‌های صنعتی-نظامی تزریق می‌کند.

 

پشت پرده جنگ اوکراین؛ شرکت‌های خصوص آمریکا چگونه از جنگ اوکراین سود می‌برند

مخفی‌کاری آمریکا و دلالان در سایه

عملا هیچ سابقه عمومی از این محموله تسلیحاتی وجود نخواهد داشت؛ شرکت «براون» به عنوان یک فروشنده سلاح، گلوله‌ها را تحت سیستمی به نام فروش مستقیم تجاری تحویل می‌دهد، مهمات نیاز به امضای وزارت خارجه آمریکا دارد، اما این توافق محرمانه هرگز در اعلامیه کاخ سفید یا پرونده کنگره ظاهر نمی‌شود.

در عوض، این بخشی از سیستم سایه از دلالان، صادرکنندگان، دلالان اسلحه و نقل و انتقالات کشور به کشور است که به بخشی از مسابقه برای برآورده کردن تقاضا در میدان‌های نبرد اوکراین تبدیل شده است.

تسلیحات غربی به ضدحمله تابستانی اوکراین در طول یک جبهه ۶۰۰ مایلی دامن زد؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، گفت که این تلاش تا حدی به دلیل انتظار برای تسلیحات بیشتر به تعویق افتاده است.

در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد این حمله متقابل که به کندی پیش می‌رود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا به تازگی با وعده پرداخت ۱۷۵ میلیون دلار بیشتر تجهیزات نظامی وارد کی‌یف شد.

بخش عمده حمایت ۴۴ میلیارد دلاری مستند آمریکا از اوکراین به صورت سهام قدیمی ارتش آمریکاست که مستقیما از سوی دولت فدرال اهدا شده است؛ به طور کلی، فروش تجاری بیش از ۱۴ میلیون دلار بوده و فروش تسلیحات درجه نظامی مانند خمپاره یا موشک، نیاز به تایید وزارت خارجه و اطلاعیه کنگره دارد.

نقش شرکت‌های خصوصی آمریکا در جنگ اوکراین

اما کمک‌های دیگر از طریق فروش خصوصی به دست می‌آید؛ بیش از ۱۴ هزار نهاد آمریکایی برای انجام فعالیت‌های تجاری-دفاعی ثبت شده‌اند، معاملات آن‌ها از سوی آژانس‌هایی از جمله وزارتخانه‌های امنیت داخلی، بازرگانی، دفاع و غیره نظارت می‌شود.

بند‌های محرمانه تجاری در قوانین فدرال به این معناست که این جریان تجهیزات، سلاح و مهمات هرگز برای عموم آشکار نمی‌شود.

«براون» که برای یک شرکت تدارکاتی کوچک مستقر در نوادا کار می‌کند، نگاهی کم‌نظیر به پشت‌پرده این فروش‌های خصوصی ارائه کرده است؛ جزئیات مربوط به محموله از سوی کارفرمای او و دولت اروپایی که خرید را انجام داده، تأیید شد و مقامات وزارت خارجه از پاسخ به سؤالات در مورد محموله خاصی که «براون» توضیح می‌دهد، خودداری کردند.

 

پشت پرده جنگ اوکراین؛ شرکت‌های خصوص آمریکا چگونه از جنگ اوکراین سود می‌برند

ردیابی دشوار محموله‌ها و درآمد‌های حاصل از آن‌ها

فروش این محموله در ماه مارس و تعداد محموله‌های محرمانه دیگر مانند آن به نبرد اوکراین علیه تهاجم روسیه کمک می‌کند؛ این فروش‌ها همچنین مقدار نامعلومی از سلاح را در جهان منتشر می‌کند و ردیابی آن پس از فروخته شدن سلاح و به خصوص درآمدی که از تحویل آن‌ها به دست می‌آید، بسیار دشوار است.

مقاصد مختلفی برای این محموله‌ها وجود دارد و همه اطلاعات در این خصوص نیز محرمانه هستند و اطلاعاتی از آن‌ها منتشر نمی‌شود.

به عنوان مثال یک مجتمع تسلیحاتی در شهر «لیک سیتی» از سال ۱۹۴۱ تقریبا بدون وقفه مهمات را به کشورهای مختلف پمپاژ می‌کند؛ این کارخانه بزرگترین کارخانه تولید سلاح‌های کوچک در جهان است.

امروزه این کارخانه از سوی «Olin-Winchester» اداره می‌شود، اما در سال ۲۰۱۹، گلوله‌ها به وسیله برخی از هزار و ۷۰۰ کارگر شاغل در «نورقروپ گرومن» ساخته شد.

دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ با بررسی قرارداد‌های تسلیحاتی که در دوره ترامپ تصویب شده بود، برخی فروش‌ها را به طور موقت متوقف کرد، اما در عوض، براون گفت، گلوله‌ها به یک تامین کننده مهمات آمریکایی فروخته شد تا دوباره نگه داشته شوند.

«براون» یک کهنه سرباز ارتش آمریکا و خلبان سابق بالگرد است؛ او به عنوان افسر ارشد بازنشسته شد و در اورلاندو زندگی می‌کند؛ او اکنون ۵۹ ساله است و هنوز زمان زیادی را در مسیر‌های مختلف می‌گذراند؛ ۱۰ سفر بین المللی در سال جاری.

او می‌گوید که کار لجستیک تسلیحاتی‌اش او را به مکان‌هایی می‌برد که اکثر آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند از آن دوری کنند؛ نزدیک مرز سوریه یا مناطق ناپایدار درعراق.

آنگونه که این کهنه سرباز آمریکایی می‌گوید اکنون از طرق مختلف تسلیحات با هواپیماهیا غول پیکر ترابری به اوکراین ارسال می‌شوند.

سوابق پروازی که براون ارائه کرده، نشان می‌دهد که دو هواپیمای بوئینگ با فاصله حدود ۷ ساعت از هم، یکی در اوایل بعدازظهر، یکی پس از تاریک شدن هوا، از مجتمعی که او در آن فعالیت می‌کند با محموله تسلیحاتی حرکت کرده‌اند.

 

پشت پرده جنگ اوکراین؛ شرکت‌های خصوص آمریکا چگونه از جنگ اوکراین سود می‌برند

جنگ اوکراین و افزایش معاملات خصوصی آمریکا

جنگ در اوکراین تقاضا برای معاملات خصوصی را افزایش داده است؛ وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۵۴ میلیارد دلار معاملات تسلیحاتی تجاری را به طور مستقیم با کشور‌های خارجی امضا کرد که نسبت به سال قبل از آن ۴۸ درصد افزایش داشت.

فروش مستقیم تجاری در مقایسه با ۴۴ میلیارد دلاری که آمریکا اهدا کرده، بخش کوچکی از کمک به اوکراین را نشان می‌دهد، اما هنوز تنها در سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیون دلار فروش از شرکت‌های آمریکایی به دولت اوکراین بوده است.

این رقم شامل فروش به کشور‌های دیگر نمی‌شود که از اوکراین نیز حمایت می‌کنند؛ فروش‌هایی مانند آنچه براون توضیح داد.

«جیم بارتلت»، یک وکیل متخصص در معاملات تخصصی بین‌المللی تسلیحات، گفت که شرکت‌های خصوصی آمریکا نقش مهمی در درگیری اوکراین دارند.

«بارتلت»، می‌گوید: شرکت‌های آمریکایی از صادرات اقلام نظامی به خریداران خارجی مورد تایید وزارت خارجه خوشحال هستند؛ تلاشی در وزارت خارجه برای پاکسازی سریع کسانی که عازم اوکراین هستند وجود دارد.

پشت پرده جنگ اوکراین؛ شرکت‌های خصوص آمریکا چگونه از جنگ اوکراین سود می‌برند

«رابرت نیکولز»، کارشناس فروش نظامی بین‌المللی و وکیل شرکت حقوقی «نیکولز لیو»، گفت که فروش مستقیم با کنترل، نظارت و اجرای مقررات کمتری مواجه است.

به گفته «نیکولز»، شما می‌توانید طیف شخصیت‌هایی را تصور کنید که در تأمین یک تلاش جنگی نقش دارند، برخی از آن‌ها بسیار معتبر هستند، برخی دیگر قانون را زیر پا می‌گذارند و گاهی با پرداخت رشوه، ارتکاب کلاهبرداری و مخفی کردن معاملات خود از خط می‌گذرند.

عدم تعقیب کیفری

یو‌اس‌ای‌تودی در گزارشی می‌گوید که تاکنون، وزارت دادگستری آمریکا تنها تعداد انگشت شماری از دلالان اسلحه را به خاطر معاملات مربوط به جنگ در اوکراین متهم کرده است.

همچنین وزارت خارجه آمریکا از ارائه جزئیات اقدامات اجرایی خودداری می‌کند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *