وزیر علوم: دانشمندان ایرانی جزء سرآمدان علمی دنیا هستند/ رتبه پانزدهم علمی دنیا را داریم

22:42 - 08 شهريور 1402
وزیر علوم با بیان اینکه دانشمندان ایرانی جزء سرآمدان علمی دنیا هستند، گفت: امروز بیش از ۸۴۰ دانشمند یک درصد برتر دنیا و بیش از ۱۹۰۰ دانشمند دو درصد برتر دنیا را داریم.

خبرگزاری میزان - محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه صف اول، گفت: در دو سالی که از دولت مردمی آقای رئیسی گذشته، در آموزش عالی اتفاقات مبارکی افتاده که برخی از این اتفاقات برای اولین بار است و در برخی هم نقاط قوت گذشته تقویت شده که جا دارد از تمام وزرای پس از انقلاب اسلامی که عمر خود را صرف آموزش عالی کردند، تشکر کنم؛ اگر امروز افتخاراتی در کشور داریم نتیجه زحمات تمام مدیران بوده است.

رتبه پانزدهم علمی دنیا را داریم

وی با اشاره به اینکه به خود می‌بالیم که رتبه پانزدهم علمی دنیا را داریم و قریب به ۸۰ هزار سند علمی در سال گذشته منتشر شده که نتیجه ریل گذاری درست علمی در گذشته بوده است، اظهار کرد: تاسیس پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و توسعه شرکت‌های دانش بنیان نتیجه زحماتی است که گذشتگان کشیده‌اند؛ طی دو سال گذشته بیش از ۵۰ هزار شغل دانش بنیانی در پارک‌های علم و فناوری راه اندازی شده است و تعداد پارک‌های علم و فناوری به ۵۰ مورد رسیده و تعداد قابل توجهی پارک خصوصی در حال تاسیس است.

وزیر علوم، افزود: با تاسیس معاونت فناوری و نوآوری در وزارت علوم، سعی کردیم که راهبری علم را به سمت تولید خدمت، ثروت و سرمایه از دانش ببریم و به همین دلیل هم مراکز رشد علم و فناوری در کشور توسعه پیدا کرده و به تعداد ۲۶۰ مرکز رشد رسیده است.

زلفی گل، اظهار کرد: در بحث مرجعیت علمی که باز هم باید از مدیران و وزرای گذشته تقدیر کنم، امروزه بیش از ۸۴۰ دانشمند یک درصد بین المللی و بیش از ۱۹۰۰ دانشمند دو درصد بین المللی داریم که جزء سرآمدان علمی هستند در حالیکه قبل از سال ۱۳۸۳ ما اصلا دانشمند یک درصد نداشتیم و یا تعداد خیلی محدود بوده است.

وی ادامه داد: در زمینه اثربخشی علم در سایر وزارتخانه‌ها و نهاد‌ها هم شاهد موفقیت‌هایی هستیم. در کمال افتخار ادعا می‌کنم که امروز خیلی از وسایل آزمایشگاهی، تجهیزاتی، صنایع دفاعی، پهپاد‌ها و دارو‌ها در داخل کشور ساخته می‌شود و در بحث نانو، بایو، سلول‌های خورشیدی، کوآنتوم، هوش مصنوعی، علوم شناختی و اکثر رشته‌های علمی، سری در سر‌ها داریم و دانشمندان ما را در سطح دنیا پذیرفته‌اند.

وزیر علوم، افزود: امروز بیش از ۳۷ درصد تولیدات علمی ما با مشارکت بین المللی است یعنی پژوهشگران و دانشمندان کشور‌های دیگر، اساتید و دانشمندان ما را به رسمیت می‌شناسند و حاضرند با آن‌ها همکاری داشته باشند. زمان پیروزی انقلاب، تعداد مجلات علمی بین المللی صفر بود، اما الان در دو سال گذشته ۴۶ مجله نمایه شدند که ۲۶ عدد از آن‌ها مجله فارسی است یعنی مجلات فارسی تحت نمایه پایگاه‌های علمی دنیا درآمدندو به عنوان مرجع پذیرفته شده اند.

زلفی گل، بیان کرد: برنامه ریزی وزارت علوم این است که تعداد مجلات علمی کشور که تحت نمایه بین المللی در آیند در دوره اول دولت سیزدهم دو برابر شود.

راه اندازی سامانه نظام ایده‌ها و نیازها؛ ثبت ۱۰ هزار نیاز در این سامانه

وی در بخش دیگری گفت: «سامانه نظام ایده‌ها و نیازها» را طراحی کرده‌ایم که در شورایعالی انقلاب فرهنگی مصوب شد و در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ هم آمد و کنار این سامانه، صندوق علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین معاونت فناوری و نوآوری را تاسیس کردیم که این‌ها مکمل یکدیگر هستند و تا کنون ۱۰ هزار نیاز در سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها ثبت شده است. تمام وزارت‌خانه‌ها و صنایع خصوصی و دولتی مکلف شده‌اند که نیاز‌ها و مسئله‌های خود را در این سامانه ثبت کنند و این سامانه هم مکلف است که این نیاز‌ها را در رشته‌های مختلف دسته بندی کند و در معرض دید استادان، دانشجویان و پژوهشگران قرار دهد.

وزیر علوم، ادامه داد: سعی کردیم سامانه نظام ایده‌ها، همرسان موفقی بین نیاز و پژوهش باشد و هر استادی که در راستای نیاز صنایع فعالیت کند پژوهانه ویژه دریافت می‌کند.

زلفی گل، افزود: همچنین سامانه‌ای به نام جان داریم که سعی کردیم ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را نشان دهیم تا همه جا از این ظرفیت استفاده شود.

وزیر علوم همچنین عنوان کرد: سال ۱۴۰۱، چهل درصد بودجه پژوهشی شرکت‌های دولتی در صندوق علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت و این صندوق، همرسان مالی بین نیاز و ظرفیت تحقیقاتی را انجام می‌دهد و با لطفی که هیات دولت داشت این میزان در سال ۱۴۰۲ به شصت درصد رسید.

انتهای پیام/