ماجرای بازداشت عکاس خبرنگار ایرانی در افغانستان چیست؟

11:09 - 01 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۰۷۵۵
ماجرای بازداشت عکاس خبرنگار ایرانی در افغانستان چیست؟
به تازگی خبر بازداشت یک عکاس خبرنگار ایرانی از سوی طالبان در زمان ترک فرودگاه افغانستان منتشر شده است؛ وزارت امور خارجه وعده پیگیری این موضوع را داده این در حالی است که هیئت حاکمه افغانستان هنوز به این موضوع واکنشی نداشته است.

خبرگزاری میزان – به تازگی خبری درباره بازداشت یک عکاس خبرنگار ایرانی در افغانستان منتشر شد.

خبرگزاری «تسنیم» با انتشار خبری اعلام کرد که «محمدحسین ولایتی»، عکاس خبرنگار و تدوینگر این رسانه که که ۱۰ روز پیش به صورت قانونی از طریق مرز هوایی برای انجام سفری غیرکاری وارد افغانستان شده بود، هنگام ترک این کشور در فرودگاه دستگیر شد.

براساس این گزارش، دلیل مشخصی و توضیحی برای بازداشت «ولایتی» اعلام نشد.

با وجود پیگیری‌های انجام شده، هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان تاکنون درباره این موضوع اظهارنظر و موضع‌گیری نداشته و جزئیاتی در این رابطه ارائه نکرده است.

«ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بازداشت عکاس خبرنگار ایرانی در افغانستان، می‎گوید: وزارت امور خارجه پس از کسب اطلاع از موضوع، پیگیری‌های خود را از مراجع ذیربط افغانستان بلافاصله آغاز کرده است و آزادی وی را با جدیت دنبال می‌کند.

«حسن کاظمی قمی»، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت کشورمان در کابل در واکنش به این موضوع ضمن ابراز نگرانی از بازداشت عکاس خبرنگار ایرانی توسط مقام‌های هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان، گفت که مقام‌های ایرانی در کابل پیگیر این موضوع هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگو‌ها برای آزادی این خبرنگار ایرانی به نتیجه برسد.

«میثم مهدی پور»، معاون رسانه‌ای نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در پیامی، نوشت: متعاقب بازداشت فعال رسانه‌ای ایرانی در فرودگاه کابل، پیگیری‌های مقتضی جهت آزادسازی عکاس ایرانی از سوی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل آغاز شده و تا حصول نتیجه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین نوشت: امید است در سایه حسن همجواری و روابط نیک رسانه‌ای میان ۲ کشور ایران و افغانستان، زمینه آزادی و خروج نامبرده هر چه سریع‌تر فراهم شود.

از سوی دیگر، «فداحسین مالکی»، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، می‎گوید: در نشست مشترک امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس با مسئولان وزارت امور خارجه مسئله بازداشت عکاس کشورمان توسط طالبان مطرح شد که نماینده رئیس جمهور در امور افغانستان تاکید کرد که وزارت خارجه با جدیت پیگیر آزادی محمدحسین ولایتی است.

به گفته وی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در پاسخ به مطالبه کمیسیون امنیت ملی تاکید کرد که وزارت امور خارجه با جدیت در حال پیگیری دلایل بازداشت عکاس کشورمان توسط طالبان است؛.

کاظمی قمی همچنین تاکید کرده که برای پیگیری این موضوع با کابل و دستگاه‌های اطلاعاتی تماس گرفته تا با مقام‌های آن‌جا صحبت شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز ضمن ابراز نگرانی از بازداشت عکاس خبرنگار ایرانی از مقام‌های سرپرستی افغانستان خواسته است که زمینه آزادی این فرد را هرچه سریع‌تر فراهم کنند.

براساس گزارش‌ها، در ۲ هفته گذشته دست‌کم ۱۱ خبرنگار در مناطق مختلف افغانستان بازداشت شدند که ۹ نفر آن‌ها همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنین اعلام کرده که براساس اطلاعات، دست‌کم چهار خبرنگار دیگری که در ماه‌های اخیر در افغانستان بازداشت شدند، همچنان در زندان هستند و با احتساب این افراد شمار خبرنگاران زندانی در افغانستان ۱۳ نفر است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *