سالانه حدود ۹۲ میلیارد متر‌ مکعب از منابع آب کشور برداشت می‌شود

19:07 - 24 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۲۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
سالانه حدود ۹۲ میلیارد متر‌ مکعب از منابع آب کشور برداشت می‌شود
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: برداشت از منابع آب کشور سالانه حدود ۹۲ میلیارد متر‌مکعب است اما مصارف بر اساس آماربرداری مرحله دوم ۹۸ میلیارد متر مکعب بوده است.

خبرگزاری میزان_ بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو،  پروژه آماربرداری سراسری از منابع و مصارف آب کشور به صورت دوره‌ای توسط وزارت نیرو انجام می‌شود که نتایج سومین مرحله آماربرداری سراسری اخیراً استخراج شده است.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به اینکه بر اساس نتایج حاصل از این پروژه، برداشت از منابع آب کشور سالانه حدود ۹۲ میلیارد متر‌مکعب است که در ۳ بخش کشاورزی، شرب و صنعت به ترتیب حدود ۸۷، ۱۰ و ۳ درصد مصارف اتفاق می‌افتد، گفت: این در حالی است که مصارف بر اساس آماربرداری مرحله دوم ۹۸ میلیارد مترمکعب بوده است.

وی با بیان اینکه در مرحله سوم آماربرداری سراسری منابع مصارف آب کشور حدود ۲ میلیون بازدید صحرایی توسط تیم‌های آماربرداری انجام شد، اظهار کرد: با اهتمام موجود در تیم‌های آماربرداری و نظارت، برداشت آمار کشور به طور جامع اتفاق افتاد، به طوری که در این مرحله، آمار حدود یک میلیون و ۴۰۰  هزار منبع آبی ثبت شده است.

قاسم‌زاده ضمن اشاره به اینکه در بخش بهره‌برداری از چاه‌ها، بر اساس بازدید‌های به عمل آمده، حدود ۹۲۰ هزار چاه فعال و ۱۰۲ هزار چاه متروکه شناسایی شد که از تعداد چاه‌های فعال، حدود ۵۵ درصد مجاز و ۴۵ درصد غیر‌مجاز هستند، بیان کرد: از نظر حجم برداشت نیز در این بخش کاهش حدود ۱۰ درصد نسبت به دور قبل آماربرداری در سال ۹۰-۸۹ اتفاق افتاده است و به معادل ۴۱.۵ میلیارد مترمکعب رسیده است که از این میزان، سهم برداشت چاه‌های غیر مجاز حدود ۱۹ درصد است.  

سخنگوی صنعت آب کشور عنوان کرد: نتایج این پروژه مبنای برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب کشور بوده و در ارزیابی منابع و مصارف آب کشور و به‌هنگام سازی مطالعات بیلان منابع آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *