بحران سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی/ طرح نتانیاهو، اعتراضات و آنچه رژیم صهیونیستی با آن مواجه است

8:30 - 11 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۶۷۵۲
بحران سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی/ طرح نتانیاهو، اعتراضات و آنچه رژیم صهیونیستی با آن مواجه است
اعتراضات گسترده در اراضی اشغالی به تشدید بحران‌های داخلی در اراضی اشغالی سرعت بخشیده است.

خبرگزاری میزان - اعتراضات در اراضی اشغالی آن‌گونه که می‌بایست، در رسانه‌های عربی پوشش داده نشد که این مسئله شاید اقدامی عمدی و شاید هم ناشی از درک نکردن اهمیت این رویداد در منطقه و پیامد‌های آن بوده است.

به رغم اعتراضات صد‌ها هزار نفری به طرح اصلاح قضایی کابینه نتانیاهو که دامنه آن تا خودداری هزاران سرباز ذخیره نیروی هوایی و دیگر یگان‌های ارتش رژیم صهیونیستی از بازگشت به خدمت رسید، کنست اسرائیل تصویب این طرح را به پیش برد.

تاکنون کودتا یا اقدامی خشونت بار در اعتراض به این روند صورت نگرفته است، اما احتمال وقوع «جنگ داخلی» آرام که درباره آن صحبت می‌شود، در صورتی که تحولاتی ریشه‌ای موجب اصلاح این روند نشود، به قوت خود باقی است. 

به گزارش «الشرق الاوسط»، برخی معتقدند این بحران قابل حل است و با برگزاری ششمین انتخابات پارلمانی به پایان خواهد رسید اما تجربه ثابت کرده است انتخابات نمی‌تواند به اختلافات پایان دهد.

اگر میانه‌رو‌ها و چپ‌گرایان با پیروزی در انتخابات اراضی اشغالی موفق به ناکام گذاشتن این طرح شوند، اعتراضات از چپ‌گرایان به راست‌گرایان منتقل خواهد شد که پیش بینی می‌شود شدیدتر و خشن‌تر باشد.

نتیجه این دور باطل هم مناقشات و تظاهرات و درگیری‌های حقوقی و بی ثباتی خواهد بود؛ بنابراین به جای حل نهایی بحران، صرفا برای مدیریت و مهار کردن آن تلاش خواهد شد چرا که هیچ جناحی توانایی مختومه کردن این پرونده به نام خود را ندارد. 

یک باور دیگر این است که تنها وجود تهدید خارجی خواهد توانست ساکنان اراضی اشغالی را متحد کند.

این احتمال نیز وجود دارد که کابینه رژیم صهیونیستی برای فرار به جلو از طریق صدور بحران و تبدیل کردن آن از مسئله‌ای داخلی به جنگ خارجی، دست به اقدامی دیوانه‌وار بزند.

بنیامین نتانیاهو، هرچقدر هم بی‌پروا و ریسک پذیر باشد بعید است بدون چراغ سبز آمریکا دست به چنین کاری بزند و در شرایط کنونی نیز آمریکا چنین اجازه‌ای به رژیم صهیونیستی نخواهد داد.

اما گسترش عملیات نظامی علیه فلسطینی‌ها مانند آنچه در غزه و جنین روی داد، نخواهد توانست توجه مخالفان کابینه را به اندازه‌ای جلب کند که اعتراض به طرح اصلاح قضایی را کنار بگذارند.

آنچه اکنون در اراضی اشغالی روی می‌دهد، خطرناک و پیچیده است و عوامل مختلف فرهنگی و اجتماعی در آن نقش دارد.

آسیب‌های این بحران برای رژیم صهیونیستی بسیار گسترده و نتایج آن درازمدت خواهد بود که یکی از آنها، متوقف کردن یا کاهش مهاجرت و حتی مهاجرت معکوس از اسرائیل است.

چنین روندی، تاثیر منفی حتی در حوزه نظامی رژیم صهیونیستی خواهد گذاشت و در درازمدت موجب تضعیف آن خواهد شد.

برخی مخالفان کابینه راست‌گرای رژیم صهیونیستی معتقد به وجود ارتباط مستقیم بین اصلاح قضایی و سیاست کابینه نتانیاهو برای سیطره بر فلسطینی‌ها هستند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این باور در میان برخی نیرو‌های مخالف کابینه نتانیاهو در حال شکل‌گیری است که ادامه دادن به سیاست شهرک‌سازی و محاصره دائمی فلسطینی‌ها در کرانه باختری، غیرممکن است و نمی‌توان اوضاع در شرق قدس را به فلسطینی‌های ساکن کرانه باختری تعمیم داد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *