چرا رژیم صهیونیستی حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت؟

17:56 - 02 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۱۳۴
چرا رژیم صهیونیستی حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت شناخت؟
موضوع به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی از سوی رژیم صهیونیستی نشان دهنده تسلیم کامل در برابر شروط تعیین شده از سوی رباط برای پیشبرد روابط کشورشان با «تل‌آویو» است.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی از تحولات سریع شمال آفریقا و از کشمکش شدید میان دو همسایه در مغرب عربی یعنی مراکش و الجزایر بر سر کسب موضع و متحد، جدا نبود.

به گزارش «القدس العربی»، مطمئنا باور برخی از مراکشی‌ها مبنی بر این‌که این رویداد نتیجه عینی فشار‌های اعمال شده از سوی دستگاه دیپلماسی آن‌ها در ماه‌های اخیر بوده و نشان دهنده تسلیم کامل در برابر شروط تعیین شده از سوی رباط برای پیشبرد روابط کشورشان با «تل‌آویو» است، نمی‌تواند پاسخ قانع کننده‌ای به این پرسش ارائه دهد؛ زیرا اسرائیلی‌ها تمام سناریو‌های ممکن را بررسی کرده‌اند.

عرصه کنونی برای صهیونیست‌ها بدین گونه است؛ در حالی که دولت بایدن از به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی طفره نرفت؛ اما واشنگتن از سوی دیگر تمایلی به برداشتن گام‌های اضافی در این مسیر از خود نشان نداد و موضع اروپایی‌ها مبهم، متزلزل و دودسته بود.

به گونه‌ای که برخی از آن‌ها از خودمختاری صحرای غربی حمایت کرده و دیگران همچنان در اتخاذ تصمیم قطعی درباره آنچه بی‌طرفی لازم در این قضیه می‌دانند، تردید دارند.

به پایان رسیدن توافق صید دریایی میان اتحادیه اروپا و مراکش روشن‌ترین نشانه درخصوص وجود بن‎بست در روابط دو طرف بود.

صهیونیست‌ها به این ترتیب چندین پیام به طرف‌های منطقه‌ای و بین‎المللی ارسال می‌کنند و چه بسا تعیین وابسته نظامی در مراکش در همان روز نخستین انجام شده و مرحله بعدی آن این است که برای به رسمیت شناختن آماده هستند.

اما آیا این امر باعث تشدید درگیری در صحرای غربی می‌شود یا پایان یافتن آن را تسریع می‌بخشد؟ این چیزی است که در روز‌های آینده آشکار خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *