توهین به مقدسات در سوئد به بهانه آزادی بیان

11:31 - 24 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۵۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
توهین به مقدسات در سوئد به بهانه آزادی بیان
مقام‎های سوئد به بهانه آزادی بیان اجازه توهین به مقدسات ادیان الهی را صادر می‌کنند.

خبرگزاری میزان - آزادی بیان در بسیاری از نقاط جهان به معنای واقعی کلمه یک مسئله «داغ» و «جنجالی» است؛ بسیاری از کشور‌ها به نام آزادی بیان راه جاهلیت را در پیش گرفته و ابتدایی‌ترین اخلاقیات از جمله احترام نسبت به همنوعان خود را نادیده گرفته‌اند.

اخیرا قرآن در خارج از مسجدی در سوئد و حتی در یکی از مقدس‌ترین روز‌های اسلام، عید قربان، سوزانده و هتک حرمت شد؛ آیا این واقعا یک عمل آزادی بیان است یا به نفرت تبدیل شده است؟

حمایت دولت و پلیس سوئد

مایه تأسف بیشتر این است که این نمایش هتک حرمت به قرآن کریم - محبوب‌ترین و مقدس‌ترین کتاب اسلام - عملی بود که تحت حمایت و اجازه پلیس این کشور انجام شد.

اهانت به ادعای آزادی بیان

به گزارش «reviewofreligions»، در سوئد و در برخی از کشور‌های دیگر، به افراد خاطی این اجازه داده شده است که به نام «آزادی بیان و مذهب» هر کاری که می‌خواهند انجام دهند؛ از این طریق، آن‌ها روز به روز مرتکب اعمالی می‌شوند که به احساسات مسلمانان آسیب می‌رساند.

اعمال آن‌ها کاملا نفرت انگیز است؛ قرآن را هتک حرمت می‌کنند یا به پیامبر اکرم(ص) الفاظ ناسزا می‌گویند. 

به راستی، وقتی سیاست‌های قانون‌گذاران سکولار اجازه برگزاری چنین رویداد‌هایی را می‌دهد، چه کسی این عاملان را پاسخگو می‌کند.

واکنش‌ها و محکومیت‌های گسترده باعث شده که برخی کشور‌ها به این فکر کنند که آیا آزادی بیان ارزش این قیمت را دارد یا خیر؛ در خود سوئد، برخی برای بازگرداندن قانون لغو شده ۱۹۷۰ که سوزاندن متون مذهبی را جرم انگاری می‌کرد، استدلال می‌کنند. 

مجوز پلیس سوئد برای سوزاندن انجیل و تورات

اما به نظر می‌رسد که اقدام سوئد در توهین به مقدسات از اسلام نیز فراتر رفته و دیگر ادیان را نیز در بر گرفته است؛ پلیس سوئد به تازگی اعلام کرد که مجوز اعتراضی را صادر کرده است که شامل سوزاندن متون مقدس در خارج از سفارت رژیم صهیونیستی در استکهلم است.

این اعتراض که برای روز شنبه برنامه ریزی شده، هفته‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که فردی صفحات قرآن را در خارج از مسجد اصلی استکهلم به آتش کشید که منجر به خشم و محکومیت گسترده در سراسر جهان شد.

طبق درخواست پلیس سوئد، این تظاهرات شامل سوزاندن تورات و انجیل است و پلیس استکهلم در اظهار نظری به خبرگزاری فرانسه مدعی شده که مطابق با قوانین سوئد به شهروندان اجازه می‌دهد تا «اجتماعات عمومی» برگزار کنند و نه برای فعالیت‌های انجام شده در طول این تجمعات.

«کارینا اسکاگرلیند»، افسر مطبوعاتی پلیس استکهلم، مدعی است: پلیس مجوز برای سوزاندن متون مذهبی مختلف صادر نمی‌کند بلکه مجوز برگزاری یک اجتماع عمومی و ابراز عقیده را صادر می‌کند و این یک تمایز مهم است.

سوزاندن قرآن و مجموعه‌ای از درخواست‌ها برای تأیید اعتراضات مربوط به اهانت به کتب مقدس بیشتر، سوئد را بین تعهد ادعایی به آزادی بیان و احترام به اقلیت‌های مذهبی درگیر کرده است.

کشور‌های مسلمان از سوئد خواسته‌اند تا ممنوعیت‌هایی را وضع کند و نخست‌وزیر پاکستان به تازگی زمانی که پارلمان پاکستان قرار بود درباره سوزاندن قرآن بحث کند، خواستار تظاهرات یک روزه برای دفاع از حرمت قرآن کریم شد.

حتی برخی از مفسران در سوئد استدلال می‌کنند که اعتراضات باید به عنوان سخنان نفرت‌پراکنانه انگاشته شود، که وقتی قومیت یا نژاد را هدف قرار می‌دهد در این کشور غیرقانونی است.

اما برخی در سوئد مدعی هستند که انتقاد از دین، حتی به شیوه‌ای اهانت آمیز، باید مجاز باشد و سوئد باید در برابر فشار برای بازگرداندن قوانین توهین به مقدسات مقاومت کند.

پلیس استکهلم در اوایل سال جاری تلاش کرد تا اقدام به قرآن سوزی را متوقف کند، اما این اقدام از سوی دادگاه سوئد رد شد و دادگاه مدعی شد که چنین اقداماتی به وسیله قانون سوئد محافظت می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: سوئد قرآن کریم

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *