رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی: ۹۴ درصد دادرسی و رسیدگی به پرونده زندانیان استان الکترونیکی بوده است

14:30 - 31 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۹۱۵۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی: ۹۴ درصد دادرسی و رسیدگی به پرونده زندانیان استان الکترونیکی بوده است
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: ۹۴ درصد دادرسی و رسیدگی به پرونده زندانیان استان الکترونیکی بوده است که مانع از انتقال فرد زندانی به خارج از زندان شده است.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین موحدی‌رادگفت :پرونده‌های منجر به صلح و سازش در سال ۱۴۰۰ تعداد هشت هزار و ۳۳۲ فقره و در سال گذشته ۱۰ هزار و ۵۳۶ فقره بوده که ۴۳ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: سال گذشته تعداد پرونده‌های وارده به دادگستری استان ۵۸ هزار و ۲۶۵ فقره بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود سه درصد افزایش داشته، ۳۰ هزار و ۹۰۴ پرونده نیز به شورا‌های حل اختلاف وارد شده که نسبت به سال ماقبل ۲۱ درصد رشد داشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی از رشد ۲۹ درصدی آمار مجازات‌های جایگزین حبس در این استان نیز خبر داد و گفت‌: سال گذشته سه هزار و ۱۴۴ فقره حکم جایگزین حبس صادر شد، زیرا یکی از سیاست‌های قوه قضاییه حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها است.

وی با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی پرونده‌های در مرحله رسیدگی افزود: آمار مراجعان به دادگستری ۳۵ درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش یافت که حاصل اقدامات در حوزه خدمات قضایی الکترونیکی است.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی‌راد با بیان اینکه ۴۴ هزار و ۷۴۵ پرونده الکترونیکی در دادگستری استان تشکیل شد گفت: همچنین سال گذشته ۴۱ هزار و ۵۴ پرونده در دادگاه‌های برخط (آنلاین) رسیدگی شد که در کاهش مراجعات به دادگستری اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به فراوانی پرونده‌های کیفری در استان اظهار کرد: ۳۴ درصد این پرونده‌ها مواد مخدر، ۲۱ درصد سرقت، ۱۷ درصد توهین، ۱۶ درصد ضرب و جرح غیر عمدی و ۱۲ درصد نزاع، ضرب و جرح عمدی بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در بخش پرونده‌های حقوقی نیز بیشترین دعاوی مربوط به خانواده بوده که ۳۷ درصد پرونده‌ها را تشکیل می‌دهد و ۵۰ درصد آن طلاق توافقی است همچنین ۲۷ درصد مطالبه وجه، ۱۳ درصد گواهی حصر وراثت، ۱۱ درصد مطالبه خسارت و ۱۱ درصد اعصار از پرداخت بوده است.موحدی‌راد با بیان اینکه طلاق به درخواست زوج نیز هفت درصد افزایش داشته است گفت: مطالبه مهریه سه درصد و مطالبه نفقه ۲۰ درصد در استان رشد داشته است.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۵۶۵ ملاقات خانواده با فرد زندانی از طریق فضای مجازی انجام شد که در کاهش رفت و آمد به خصوص از خارج استان تاثیرگذار بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۱۳۷ زندانی غیر عمد سال گذشته با کمک خیران و ستاد دیه از زندان‌های استان آزاد شدند گفت: چهار فقره قصاص نیز منجر به گذشت شد که سال ماقبل این آمار سه فقره بود.

وی تصریح کرد: سرقت‌های خشن سال گذشته به ۱۴ فقره رسید که ۱۲ درصد کاهش داشته است و ۲۱۷ مجرم حرفه‌ای و سابقه‌دار ثبت شده در استان داریم که رفتار سوء از آن‌ها مشاهده نشد و نشان از دقت نظارت‌ها دارد.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی‌راد گفت: استان در زمینه صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه رتبه چهارم را به دست آورده و میانگین زمان پاسخگویی کمتر از یک روز معادل ۱۶ ساعت است.

وی با بیان اینکه در استان ۲۳۹ دیده بان با دادگستری همکاری دارند گفت: سال گذشته این افراد ۷۶ گزارش ارائه کردند و ۳۶ مورد رسیدگی شده است.

وی یکی از معضلات در استان را تردد خودرو‌های شوتی و حامل سوخت قاچاق عنوان کرد و گفت: مجازات‌های موجود برای قاچاق سوخت بازدارنده نیست و وجود آن‌ها خطر جدی برای استان محسوب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین موحدی‌راد تاکید کرد: حمل سوخت از خارج استان بوده و محل عبور خراسان جنوبی است، لذا باید همه استان‌های همجوار برای مبارزه با این معضل پای کار باشند.

وی افزود: ۹۴ درصد دادرسی و رسیدگی به پرونده زندانیان استان الکترونیکی بوده که مانع از انتقال فرد زندانی به خارج از زندان شده است و ۸۵ هزار و ۳۰۷ مورد ملاقات مردمی در استان انجام و به درخواست‌ها پاسخ داده شد.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *