راهبرد‌های دستگاه قضا برای تکریم ارباب رجوع/ بیش از ۱۴۴ هزار دورۀ آموزشی متعدد برای کارکنان شورا‌های حل اختاف در سراسر کشور برگزار شد

12:49 - 09 تير 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۴۵۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
راهبرد‌های دستگاه قضا برای تکریم ارباب رجوع/ بیش از ۱۴۴ هزار دورۀ آموزشی متعدد برای کارکنان شورا‌های حل اختاف در سراسر کشور برگزار شد
مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضایه علاوه بر انجام «ملاقات‌های مردی در یک سال گذشته، به منظور تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقون آنان «۱۴۴ هزار و ۲۲۰» دورۀ آموزشی متعدد برای کارکنان خود در سراسر کشور برگزار کرده است.

خبرگزاری میزان – دستورالعمل «حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه» با تأکید بر اصول و ارزش‌های والای انسانی و قانونی، با هدف «سرعت و دقت در ارایه خدمات قضایی، افزایش رعایت موازین اخلاقی و اسلامی، تحقق عدالت قضایی، احیای حقوق عامه و انجام وظایف قانونی به نحو احسن در ارائه خدمت به مردم با در نظر گرفتن حقوق قانونی آن‌ها و با هدف ارتقای شأن و منزلت مراجعان و ...» و با لحاظ حقوق ملت مقرر در فصل سوم قانون اساسی و «اجرایی کردن بند یازدهم سیاست‌های کلی قضایی ابلاغی مقام معظم رهبری، ماده ۱۱۳ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حکم مقرر در ماده ۲۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، قوانین و مقررات مربوط به قانون حفظ آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی و قانون نظارت بر رفتار قضات» مستندات توجه ویژه دستگاه قضایی به حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی و تکریم ارباب رجوع است.

در این راستا مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه نیز با توجه به قوانین و مقررات موجود و دستورالعمل تهیه شده در این خصوص، اقدامات و فعالیت‌های متعددی را جهت ارائه خدمات بهتر، بیشتر و تکریم ارباب رجوع سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است که در این گزارش برخی از به مهمترین این فعالیت‌ها اشاره شده است.

شورا‌های حل اختلاف سراسر کشور به منظور تکریم ارباب رجوع و رسیدگی به درخواست‌ها و شکایت‌های مراجعان در، همه روزه ملاقات‌های مردمی برگزار می‌کنند و در این ملاقات‌ها که با حضور اقشار مختلف مردم و از اقصی نقاط کشور انجام می‌شود پس از بررسی درخواستها، اقدامات لازم جهت رسیدگی به موارد مطروحه انجام و در مواردی نیز از طریق تماس‌های تلفنی ارشاد و راهنمایی‌های لازم صورت می‌گیرد.

در دفتر ارتباطات مردمی قوه قضاییه نیز به شکایات ثبت شده در تارنمای مرکز توسعه حل اختلاف یعنی سامانه سامع (درگاه یکپارچه ارتباطات مردمی قوه قضاییه) رسیدگی می‌شود.

فعالیت‌های آموزشی و فرهنگی مرکز در راستای حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی

مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در راستای اقدامات مربوط به اجرای دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی در قوه قضاییه و به منظور تکریم ارباب رجوع و صیانت از حقون آنان، در یک سال گذشته ۱۴۴ هزار و ۲۲۰ دورۀ آموزشی متعدد با عناوین: «حفظ و ارتقاء کرامت انسانی در شورای حل اختلاف، اخلاق حرفه‌ای کارکنان شورای حل اختلاف، اخلاق حرفه‌ای اعضای (شعب) شورای حل اختلاف، حقوق شهروندی و مدیریت استرس شغلی» برای کارکنان خود برگزار کرده است.

عناوین و ارقام دوره‌های برگزار شده به شرح ذیل است:

۴۲ هزار و ۱۸۴ دوره حقوق شهروندی
۱۶ هزار و ۷۲۵ دوره حفظ و ارتقای کرامت انسانی
۳۵ هزارو ۸۸ دوره اخلاق حرفه‎ای اعضای شورای حل اختلاف
۵۰ هزارو ۱۹۶ دوره اخلاق حرف‌های کارکنان شورای حل اختلاف
شایان ذکر است، عملکرد تمامی اعضا و کارکنان شورا‌های حل احتلاف در مراحل مختلف تحت رصد و پایش دایمی قرار دارد و گزارشات این امور پس از جمع‌بندی بصورت روزانه به مراجع بالاتر ارائه می‌شود.

دریافت نظرات و پیشنهادات مردم

از جمله اقدامات دیگر مرکز توسعه در حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی، راه اندازی کانال‌های ویژه‌ای بمنظور دریافت نظرات و پیشنهادات مردم، اطلاع رسانی و راهنمایی ارباب رجوع به شرح زیراست:
راه اندازی کانال‌های ویژه برای دریافت نظرات و پیشنهادات مردم۱. ایجاد سامانه پیامکی یک سویه برای پاسخگویی و اعلام نتیجه به درخواست‌های مردمی به شمارۀ (۹۸۵۰۰۰۴۹۰۰۴۹۶)
۲. راه¬ اندازی ستاد خبری (جهت سهولت دسترسی مراجعان به مراجع نظارتی)
۳. ایجاد پست الکترونیکی سازمانی
۴. ایجاد بستر مناسب بمنظور برقراری ارتباط در فضای مجازی
۵. نصب صندوق دریافت نظرات، پیشنهادات و انتقادات
۶. نظرسنجی از ارباب رجوع به وسیله فرم‌های مخصوص
۷. دریافت نظرات و دیدگاه‌های مخاطبین از طریق سامانه ۱۵۸۰

راه اندازی و ایجاد کاناله‌ای اطلاع رسانی و راهنمایی ارباب رجوع و مردم

۱. راه‌اندازی درگاه توسعه حل اختلاف استانها
۲. نصب تابلو‌های اطلاع‌رسانی در ساختمان شورا‌ها
۳. فعال بودن در شبکه‌های اجتماعی
۴. نصب پوستر و بنر و ... در داخل ساختمان شورا و محیط شهری و پیرامونی
۵. اختصاص میز خدمت و جایگاه راهنمایی و ارشاد حضوری مراجعان
۶. انجام تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی
۷. مشارکت فعال در برنامه‌های صدا و سیما

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *