گفت‌وگو|

تداوم رسوب کالا‌ها در انبار‌های بنادر و گمرکات موجب کمبود مواد اولیه و گرانی می‌شود

8:02 - 22 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۲۱۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
تداوم رسوب کالا‌ها در انبار‌های بنادر و گمرکات موجب کمبود مواد اولیه و گرانی می‌شود
یک نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ترخیص‌نشدن کالا‌ها زمینه کمبود مواد اولیه و گرانی را ایجاد خواهد کرد، گفت: تخصیص نیافتن به‌موقع ارز موجب افزایش هزینه برای دولت، واردکننده و تولیدکننده خواهد شد.

آرا شاوردیان، نماینده مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان یکی از مشکلات عدم ترخیص کالا‌ها از مبادی ورودی کشور را ناهماهنگی میان دستگاه‌های مربوطه دانست و اظهار کرد: در برخی از موارد ما شاهد این مساله هستیم که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان در انبار‌های بنادر و گمرکات وجود دارد، اما به دلیل عدم ترخیص به‌موقع کالاها، تولید کشور با مشکل رو‌به‌رو می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه باید کالا‌های غذایی، بهداشتی و دارویی با اولویت ترخیص شوند، تصریح کرد: امیدواریم دستگاه‌های ذی‌ربط هماهنگی لازم را درخصوص ترخیص کالا‌ها داشته باشند. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه عدم تخصیص به‌موقع ارز موجب افزایش هزینه برای دولت و واردکننده خواهد شد، افزود: باید بانک مرکزی به‌صورت تخصصی نیاز‌های ارزی را شناسایی کند تا ارز مورد نیاز به‌موقع تخصیص یابد و تولید و مصرف کشور با مشکل روبه‌رو نشود. 

وی با تاکید بر اینکه مسئولان در حوزه اجرا باید ترخیص به‌موقع کالا‌ها را جدی بگیرند، اعلام کرد: با وجود مشوق‌های دولت برای واردات و صادرات، واردکنندگان و صادرکنندگان به علت زمان‌بر بودن بیش از حد واردات کالا تمایلی به این اقدام ندارند و این مساله باعث به‌وجود آمدن مشکلات اقتصادی خواهد شد. 

بازدید‌های میدانی رئیس قوه قضاییه یک حرکت انقلابی است

شاوردیان همچنین به بازدید‌های میدانی رئیس دستگاه عدلیه از انبار‌های گمرکات، بنادر و سازمان‌های اموال تملیکی اشاره و تصریح کرد: حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در ابتدای زمان ریاست خود از گمرکات جنوب کشور بازدید کرد که این مساله از همان زمان نشان‌دهنده اراده قوی وی برای حل مشکلات بود. 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به بازدید اخیر رئیس قوه قضاییه از انبار‌های بنادر استان مازندران، گفت: ادامه‌دار بودن بازدید‌های رئیس دستگاه عدلیه از انبار‌های بنادر و گمرکات یک حرکت موثر است و بنده به‌عنوان نماینده مردم این اقدام را یک حرکت انقلابی می‌دانم. 

وی با تاکید بر اینکه همکاری قوه قضاییه و قوه مقننه با قوه مجریه موجب بهبود فضای اقتصادی کشور خواهد شد، اظهار کرد: جای تعجب است که چرا سایر گمرکات در طول این چند سال با وجود توصیه‌ها و تذکرات به‌جای رئیس قوه قضاییه از این راهنمایی‌ها استفاده نمی‌کنند و زمینه‌های ورود مجدد قوه قضاییه به این مسائل را به‌وجود می‌آورند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *