رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نجات شوکای زخمی در چالوس

16:00 - 15 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۵۵۲۹
با حضور به موقع ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های چالوس و کلاردشت یک راس شوکای زخمی از مرگ حتمی نجات یافت.

نجات شوکای زخمی در چالوسبه گزارش گروه جامعه ، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان‌های چالوس و کلاردشت حین گشت وکنترل مناطق تحت پوشش، آثار و علائم مربوط به حضور شکارچیان در منطقه را مشاهده و پس از کمین شبانه و شنیده شدن صدای شلیک تیر به جستجوی مکان اختفای شکارچیان غیر مجاز پرداختند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: با شناسایی مخفیگاه، شکارچیان متخلف با رها کردن یک راس شوکای زخمی (گوزن) که از ناحیه چشم چپ مورد اصابت تیر قرار گرفته بود متواری شدند. همچنین حیوان زخمی با نظر کارشناسان اداره دامپزشکی شهرستان چالوس پس از مداوا و اطمینان از سلامت کامل در طبیعت رها سازی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه شکارچیان متخلف شناسایی و تلاش برای دستگیری آنان ادامه دارد گفت: شورای عالی حفاظت محیط زیست جریمه نقدی شکار هر راس شوکا را حدود ۳۵۰ میلیون ریال اعلام کرده است.

شوکا (نام علمی: Capreolus capreolus) نوعی گوزن کوچک بومی اورآسیا به رنگ سربی یا سرخ بوده که بیشتر در مناطق سردسیر زندگی می‌کند.

شوکا با ۹۵ تا ۱۳۵ سانتیمتر طول، ۶۵ تا ۷۵ سانتی‌متر ارتفاع در ناحیه شانه و نیز ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم وزن، گوزنی نسبتاً کوچک محسوب که نر‌ها دارای شاخ هستند.

علف‌ها، برگ‌ها، جوانه‌ها، قارچ‌ها و میوه‌ها به ویژه علف‌های لطیف و نورس و مرطوب غذا‌های مورد علاقه شوکا را تشکل می‌دهد.

در حال حاضر نسل این حیوان به دلیل تخریب گسترده و تغییر کاربری عرصه‌های جنگلی شمال کشور به مناطق مسکونی و زمین‌های کشاورزی و نیز شکار غیرمجاز به شدت کاهش یافته و در آستانه انقراض قرار دارد.

با توجه به جنگلی بودن زیستگاه این گونه و نبود امکان سرشماری به روش مشاهده مستقیم در نقاط جنگلی، آمار دقیقی از تعداد شوکا‌های باقیمانده در کشور وجود ندارد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *