"اسلام آباد" راه خود را از واشنگتن جدا کند

12:18 - 13 شهريور 1397
کد خبر: ۴۴۹۶۲۷
روزنامه انگلیسی زبان «دیلی تایمز» پاکستان در سرمقاله ای با عنوان 'اقدامات بیشتر'، به روابط پر فراز و نشیب و پرتنش بین آمریکا و پاکستان پرداخت و از دولت این کشور خواست، راه خود را برای همیشه از واشنگتن جدا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل ، در سرمقاله روزنامه روزنامه انگلیسی زبان «دیلی تایمز» پاکستان آمده است: دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، کمک 300 میلیون دلاری را به پاکستان برای همیشه لغو کرد و با این اقدام، آخرین ضربه را بر روابط پر تنش بین دو کشور وارد آورد و با قطع این کمک، مجموع کمک هایی که از سوی امریکا لغو شده است به 800 میلیون دلار می رسد.

آمریکا پس از لغو دائمی این کمک ها، بار دیگر پاکستان را به حمایت از تروریست هایی متهم کرد که در خاک افغانستان به سربازان آمریکایی حمله می کنند و باعث بی ثباتی در این کشور می شوند.

در سرمقاله دیلی تایمز آمده است:'سارا هاکا بی سندرز ' مسئول امور رسانه ای کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد که هدف ما از این گونه اقدامات تحت فشار قرار دادن پاکستان برای انجام اقدامات بیشتر علیه تروریسم است، اما علت اصلی مشکلات افغانستان چیست و چرا آمریکا پاکستان را مقصر می داند؟

نباید فراموش کرد که آمریکا برای شکست نیروهای شوروی نقش مهمی در تشکیل گروه های رادیکال و افراطی در افغانستان و پاکستان داشت.

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است:با توجه به اینکه آمریکا ادعا می کند پاکستان از گروه های تروریستی حمایت می کند، باید دید که چه کسی اول از این گروه ها حمایت کرد و در واقع چه کشوری این گروه ها را برای اهداف منطقه ای خود تشکیل داد و از آنها حمایت مادی کرد؟

روزنامه دیلی تایمز در ادامه آورده است:از سوی دیگر در گزارشی تحقیقاتی که پس از پایان 10 ساله جنگ با تروریسم به رهبری آمریکا پس از واقعه 11 سپتامبر منتشر شد، آمده بود که نزدیک به 80 هزار نفر از مردم پاکستان در این جنگ ویرانگر جان خود را از دست دادند که هزاران نفر از آنها سربازان، نیروهای پلیس و امنیتی پاکستان بوده است.
این در حالی است که پاکستان پذیرای صدها هزار آواره افغانستان بود که پس از حمله آمریکا از کشور خود گریخته و در خاک پاکستان پناهنده شدند.

حالا با گذشت 17 سال از حمله آمریکا به افغانستان گروه طالبان همچنان در بیشتر مناطق این کشور قدرت نمایی می کنند و این ثابت می کند که نیروهای آمریکایی مستقر در خاک افغانستان در ریشه کنی آنها با شکست روبرو شده اند.

دیلی تایمز آورده است:آمریکایی ها از یک سو کمک های خود به پاکستان را قطع کردند اما از سوی دیگر روابط دفاعی و نظامی خود را با هند افزایش دادند، هر چند گسترش روابط با هند در راستای منافع آمریکا در منطقه تصور می شود اما این موضوع نگرانیهای جدی پاکستان را در پی داشته است.

آمریکایی ها حتی پا را از این فراتر نهادند و حال زمزمه هایی از تحریم ها علیه پاکستان به گوش می رسد درنخستین مرحله از اقدامات ضد پاکستانی، آمریکایی ها به حمایت از پاکستان در مجامع بین المللی پایان داده اند.
این اقدام آمریکا واکنش طبیعی پاکستان را در پی داشته به نحوی که رهبران سیاسی و نظامی پاکستان گسترش روابط با چین، روسیه و ایران را در اولویت های برنامه های خود قرار داده اند.

در پایان سرمقاله روزنامه انگلیسی زبان دیلی تایمز آمده است:چیزی که از هم اکنون مشاهده می شود این است که دولتمردان سیاسی و نظامی پاکستان دیگر در پی پیروی از دستورات واشنگتن نیستند، هر چند آمریکایی ها گفته اند می خواهند برای همکاری دوباره با پاکستان وارد گفت و گوی جدی شوند اما سیاستمداران پاکستانی باید بدانند که آنها (آمریکایی ها) از قبل امتحان خود را پس داده اند و دیگر قابل اعتماد نیستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *