سجادی: دلیل برکناری آجورلو مسائل مدیریتی بود/ حرف‌هایم به سرخابی‌ها مثل امضا روی یخ بود

16:28 - 25 مهر 1401
کد خبر: ۴۴۷۸۵۸۸
دسته بندی: ورزشی ، سایر حوزه ها
وزیر ورزش و جوانان گفت: دلیل کنار گذاشتن آجورلو مسائل مدیریتی است، درباره پرسپولیس هم مورد خاصی درباره تغییر مدیریت به وزارت ورزش ارسال نشده.

خبرگزاری میزان - نشست خبری سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان به مناسبت هفته تربیت‌بدنی، امروز (دوشنبه - ۲۵ مهرماه) در محوطه باز آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک صورت گرفت.

وزیر ورزش و جوانان در ابتدا اظهار داشت: امیدواریم سالی که برای ورزش از این هفته آغاز می‌شود، سالی با موفقیت‌های روزافزون باشد. امیدوارم بُعد ورزش پرورشی که خاستگاهش در آموزش‌وپرورش است، در کنار بُعد همگانی به معنای واقعی دنبال کنیم. انسانی زمانی به پایان عمرش می‌رسد که از حرکت بایستد؛ ما با حرکت زنده هستیم، اما کیفیت آن بستگی به نوع مدیریت مدیران دارد.

سجادی افزود: نهضت بهزیستی که این روزها در دنیا شکل گرفته، علاقه داریم مردم عزیز از این موهبت برخوردار باشند. همگانی را بیش‌تر برای کاهش هزینه‌های درمان دنبال می‌کنند و بُعد مهمی است. بُعد قهرمانی که با غرور ملی همراه است و ما‌ هم احساس غرور می‌کنیم که همه این بُعد را دوست دارند. بُعد چهارم هم غایت همه این‌هاست، علاقه داریم ورزشکاران حرفه‌ای به هم نزدیک شوند.

وی در ادامه بیان داشت: در این هفته برنامه‌های جامعی طراحی شده و قرار است گزارش مفصلی هم از ۱۴ ماه گذشته به رئیس‌جمهوری بدهیم. برنامه داریم در چند پیش‌بینی مثل امکانات ورزشی مورد موافقت ایشان قرار بگیرد. یکی از رکوردهای سال گذشته که ۶۷۰۰ رویداد داشتیم را در این هفته می‌خواهیم با بیش از ۷۰۰۰ رویداد بشکنیم. دوست داشتم به افزایش عدد ۲ میلیون متر مربع سرانه ورزشی برسیم، البته شرایط سختی هم داشتیم، اما ممکن شد. در روستاها بحث خانه‌های ورزش را داریم که طبق آخرین آمار، ۸۰۰۰ خانه تکمیل و تجهیز شده و برنامه داریم حداقل ۲۰۰۰ قلم کالای ورزشی از استادیوم آزادی با برگزاری مراسمی، به تجهیزات اضافه کنیم.

سجادی ادامه داد: فدراسیون جهانی مینی‌فوتبال هم عضو گرفته که الان ما انجمن داریم، جامی طراحی شده که ۳۵ میلیارد تومان تامین اعتبار داشته و 35 هزار نفر در قالب 27 هزار تیم درگیر آن شده‌اند. بسیاری از مسابقات دنیا تحت‌تاثیر شیوع کرونا قرار گرفتند که در المپیاد استعدادهای برتر حدود ۳ سال تاخیر ایجاد کرد. بیش از ۴۰ رشته ورزشی هم در این قالب الان برگزار می‌شوند و اختتامیه‌اش را هم در روزهای پایانی هفته داریم.

وی درخصوص تغییرات مدیریتی در باشگاه استقلال: تغییر چیز بدی نیست و می‌تواند منشا خیر و تحول باشد. تصمیمات هیات مدیره‌ باشگاه استقلال برای ما محترم است‌. در مورد پرسپولیس هم مورد خاصی درباره تغییر مدیریت به وزارت ورزش ارسال نشده است و فعلا هیچ مطلب خاصی مطرح نیست. وزارت ورزش مسئولیت انجام تصمیمات هیات مدیره سرخابی‌ها را دارد. دلیل کنار گذاشتن آجورلو هم مسائل مدیریتی است و چیز دیگری نیست. این تغییرات در وررش مرسوم است و هر جا صلاح باشد از حضور آجورلو استفاده خواهد شد.

وزیر ورزش و جوانان تصریح کرد: پنج‌شنبه هفته قبل با روسای فدراسیون‌ها جلسه داشتیم و وظیفه ما این بود که درخصوص آرمان‌های انقلاب و حضور در راهپیمایی‌ها و فعالیت‌های جهادی نشستی داشته باشیم. در آن جلسه من مطالب دیگری گفتم، اما اظهاراتم یه صورت تحریف شده منتشر شود. من گفته بودم که در دوران دفاع مقدس، ورزشکاران و رزمی‌کاران نقش اساسی در مقابله با دشمن بعثی در ۸ سال جنگ تحمیلی داشتند، اما این اظهارات تحریف شد. همانگونه که ورزشکاران در فیلم‌سازی،، عملیات امداد و نجات و …نقش محوری دارند، اما صحبت‌هایم اینگونه تحریف شد که منظور اینست که ورزشکاران جزو اغتشاشگران هستند.

سجادی ادامه داد: هر پیشکسوتی که با من جلسه داشته، اعلام کردم که وزارت ورزش خانه شما پیشکسوتان است‌. تا جایی که بتوانیم از ورزشی‌ها در امور اجرایی و اداری استفاده می‌کنیم. متاسفانه یک هفته قبل از حکمم در وزارت ورزش، وزیر قبلی اساسنامه فدراسیون‌ها را تایید و به فدراسیون‌ها ابلاغ کرد، اما واقعا نمی‌شد برای تایید این اساسانامه 5 روز دیرتر اقدام می‌کردند؟ بالاخره این اتفاقات رخ داده و ما چند بار آیین نامه را صادر کردیم، اما اکنون با همان اساسنامه ادامه می‌دهیم.

وی درخصوص تأخیر در صدور روادید برای ورزشکاران گفت: چند فدراسیون از روند صدور ویزاها نگران بودند و به ویژه تیم ملی کشتی امید و فدراسیون پرورش اندام چنین مشکلاتی دارند. رایزنی‌های لازم را با وزارت امور خارجه انجام می‌دهیم و تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا ویزاها سریعتر صادر شود.

وزیر ورزش و جوانان درمورد درخواست فدراسیون بسکتبال استرالیا برای برگزاری دیدار با ایران در کشور ثالث، عنوان کرد: هنوز از فدراسیون بسکتبال نامه‌ای به ما ارسال نکرده‌اند و قطعا برای چنین مسائلی تصمیم منطقی خواهیم گرفت. مسابقات بین‌المللی مرجع قاره‌ای و جهانی دارد و قطعا پیگیری‌های لازم را خواهیم داشت. در همین اتفاقات اخیر ۷ روز تور دوچرخه‌سواری ایران - آدربایجان را داشتیم و مطمئنا این مشکل هم حل خواهیم کرد.

سجادی تصریح کرد: به همکاری در قاره آسیا اعتقاد داریم و ما هم مانند چین و ژاپن از پایگاه‌ها و قطب‌های ورزش آسیا هستیم. به تعاملات‌مان در آسیا اعتقاد ویژه داریم. اگر می‌خواستیم از ظرفیت کشورمان برای جام جهانی قطر استفاده کنیم باید در دولت قبلی و از چند سال پیش شروع می‌شد زیرا برنامه‌ریزی جام جهانی از سوی قطری‌ها از سال‌ها پیش آغاز شده بود‌. قطعا یکی از دستاوردهای ما می‌توانست این باشد که تیم‌های قدرتمد جهان در ایران اردو یا بازی تدارکاتی داشته باشند. از زمان روی کار آمدن دولت جدید جناب رییس جمهور جلسات مختلفی با همتایان قطری برای برنامه‌ریزی جام جهانی داشتند و همچنان تعاملات در جریان است‌. در نظر داریم تعاملاتی در خصوص تغذیه، اسکان، امور پزشکی و … با قطری‌ها در جام‌جهانی داشته باشیم. ستادی هم با ریاست معاون اول رییس جمهور برای برنامه‌ریزی جام جهانی تشکیل شده و از ۱۳ ماه پیش فعالیتش را شروع کرده است.

وی درباره اشتغال قهرمانان ورزشی گفت: به مناسبت هفته تربیت بدنی پیگیری‌های کلهر و وزیر آموزش و پرورش جواب داده و به صورت نامحدود ورزشکاران قهرمانی که واجد شرایط سرباز قهرمان باشند با معرفی وزارت ورزش و جوانان به آموزش و پرورش به شغل دبیری مشغول شوند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران صحبت‌هایی انجام داد که در زیر می‌خوانید.

*با توجه به رویدادهای مهم سال آینده و اینکه بازی‌های آسیایی  انتخابی المپیک در خیلی از رشته‌ها را همزمان داریم، تلاش می‌کنیم بودجه کمیته ملی المپیک 2 برابر شود. در بسیاری از رشته‌ها حضور متوالی و مدام در مسابقات برای افزایش رنکینگ کمک حال و تعیین کننده است، بنابراین باید سعی کنیم منابع مالی تامین شود.

*در طول سال‌های قبل برخی رشته‌ها زیر مجموعه فدراسیون همگانی قرار گرفتند. ما بررسی کردیم تا ببینیم کدام رشته‌ها ظرفیت فدراسیون شدن را دارند. ما به زودی چندین انجمن مستقل خواهیم داشت و حق آمادگی جسمانی هم این بود که فدراسیون شود. اگر من را به عنوان مدیر ورزشی قبول کنید، این اتفاق خوبی است. این دو در کنار هم هستند. ورزش، ورزش است و فرقی ندارد چگونه باشد. هدف ما توسعه ورزش است و این تقسیم بندی‌ها برای آن است که رسالتی روی زمین نماند.

*این از حوزه اختیارات وزیر ورزش به عنوان یک عضو هیات مدیره است، هیات مدیره سرخابی ها اعضای مختلفی دارد و من هم عضو مجمع هستم، صدور حکم جزو وظایف من است.

*سجادی همچنین از دلایل انصراف فدراسیون فوتبال برای میزبانی جام ملت‌های 2027 ابراز بی‌خبری کرد و گفت: از این موضوع بی‌اطلاع هستم، از پولادگر می‌خواهم که این موضوع را پیگیری کند.

*در مورد بلاتکلیفی فدراسیون‌ها باید بگویم دوران سرپرستی دوران بلاتکلیفی نیست نگویید بلاتکلیفی،  مگر هر کسی رئیس فدراسیون است اقتدار دارد؟ اقتدار خصوصیت ذاتی هر فرد است اما وقتی فرد با حکمی پشت یک میز قرار می‌گیرد، حس اطمینان بیشتری دارد. دوران سرپرستی دوران قانونی است اگر فدراسیونی شرایط برگزاری انتخابات را نداشته باشد که نباید رها شود.

*پیش‌بینی نتایج تیم ملی در جام جهانی سخت است به خصوص در فوتبال، ثابت شده که هر کسی بیشتر زحمت کشیده باشد نتیجه می‌گیرد. کی‌روش اردوهای کوتاه مدت را پیگیری می‌کند؛ دو مرحله اردو گذشته و اردوی سوم هم در پیش است. کم کم لژیونرها اضافه خواهند شد و انسجام تیمی کامل می‌شود.

*همه دوست دارند آمریکا را در جام‌جهانی شکست دهیم، انشالله که این اتفاق رقم بخورد اما باید در نظر داشت که دیدار با آمریکا دیدار سوم خواهد بود یعنی انرژی ملی‌پوشان ممکن است برای این بازی کم شود!

*به شخصه نسبت به این دوره جام‌جهانی خیلی امیدوارم، از مجموع لژیونرها 16 نفر الان در ترکیب تیم ملی هستند، همین تیم سریعترین صعود را داشته است. من فعال در دوومیدانی بوده اما به خودم اجازه دخالت در این رشته را نداده‌ام، در مورد فوتبال هم همین طور بود. ماجدی به من گفت که می‌خواهند کِی‌روش سرمربی شود و اگر نشد برانکو، اگر هم با این دو گزینه خارجی به نتیجه نرسیدیم سه گزینه داخلی، اما در نهایت هیچ یک از این پنج گزینه سرمربی نشدند و اسکوچیچ سرمربی شد. تا اینکه بعد از انتخابات فدراسیون نام کی‌روش مطرح شد و ما مخالفتی نکردیم. در حد وظایف قانونی خود کنار ورزش هستیم.

*با صداقت باید بگویم که من و همکارانم وظیفه داریم که با تاج جلسه بگذاریم و مشکل را حل کنیم. در هیأت دولت برای رئیس جمهور و مخبر این چالش‌ها را توضیح داده‌ام و الان فرصت این نیست که بخواهم آنها را دوباره مطرح کنم. برای هزینه‌های ایاب و ذهاب و اسکان با محسن رضایی که عازم قطر هم بوده، صحبت کرده‌ام. فکر می‌کنم وی هم چند جلسه با مسئولان قطری و… خواهد داشت تا بتواند این موضوع را حل کند. امیدوارم حتماً با نظر فدراسیون به جمع‌بندی برسیم که اصحاب رسانه در بهترین شکل اعزام شوند. این وظیفه ماست.

*سجادی در بخشی از صحبت‌هایش که در رابطه با مسائل فرهنگی مطرح شد به یک موضوع اشاره کرد و گفت: از سرخابی‌ها در روز واگذاری آنها خواهش کردم در ورزش بانوان و چوگان فعالیت کنند اما مثل اینکه امضای روی یخ بود. امیدوارم اهدفمان محقق شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *