معاون سازمان انرژی اتمی: کیت‎های غربالگری را به عنوان یکی از نیازهای اساسی تولید کردیم/ طرح تولید 10 هزار مگاوات برق هسته‎ای

14:48 - 02 شهريور 1401
کد خبر: ۴۴۱۴۰۴۶
معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در نشستی خبری به تشریح دستاوردهای این سازمان پرداخت.

خبرگزاری میزان - «پژمان شیرمردی»، معاون سازمان انرژی اتمی و مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها در نشستی خبری با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف حضور یافته و به تشریح دستاوردهای صنعت هسته ای کشور به ویژه در بخش کاربرد پرتوها پرداخت.

معاون سازمان انرژی اتمی ضمن اشاره به سیاست‌های نوین دولت سیزدهم و رئیس سازمان انرژی اتمی و تدوین سندی که کشور را به 12 منطقه ظرفیت دار تقسیم کرده، اظهار کرد: پارامترهای موثر در تقسیم بندی این مناطق به عنوان مناطق راهبردی، میزان تولید محصولات کشاورزی در آن منطقه، میزان ورود و خروج کالاها، تولید محصولات کشاورزی استان‌های همجوار و تولید محصولات استراتژیک و پارامترهای ریز دیگری بود که با هدف توسعه کاربرد پرتوها در حوزه کشاورزی انجام شد؛ زیرا ما در سال 120 میلیون تن تولید کشاورزی داریم.

وی گفت: رویکرد استفاده از بومی سازی محصولات و همچنین واردات برخی از تجهیزات یعنی تعاملات بین المللی در نظر گرفته شد؛ یعنی ما دو بعد بین المللی و تکیه بر ساخت تجهیزات در عرصه داخلی مدنظر قرار دادیم.

«شیرمردی» با اشاره به رونمایی از تجهیزات براساس کاربرد پرتوها با رویکرد بومی سازی، گفت: این تجهیزات برای پرتودهی محصولات کشاورزی استفاده می‎شود و از راهبردی ترین محصولات حوزه کاربرد پرتوهاست که در اقتصاد و سلامت مردم تاثیرگذار است و تاثیر مهمی بر امنیت غذایی دارد.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: این تجهیزات میزان ماندگاری و انبارمانی محصول را افزایش می‎دهد؛ در راستای پرتودهی مواد غذایی، رویکردهای ما بومی سازی با استفاده از ظرفیت‎ها و استفاده از تعاملات بین المللی هستند.

«شیرمردی»، در بخش دیگری بیان کرد: در حوزه‎های دیگر مانند بخش نیروگاهی، سازمان انرژی اتمی در سند راهبردی، 10 هزار مگاوات برق هسته‎ای را پیش بینی کرده است.

وی اظهار کرد: ما با ظرفیت بومی و با تعاملات منطقه‎ای و بین المللی در مسیر داشتن رآکتورهای بومی و بین المللی حرکت می‎کنیم تا هدف تولید 10 هزار مگاوات برق را محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، دو مورد را در پاسخ به کسانی که دلیل حرکت ایران در مسیر صنعت هسته ای را مورد پرسش قرار می دهند، مطرح کرد: یکی از پارامترهای مهم در توسعه یافتگی تنوع در سبد انرژی است، ضمن این که صیانت از منابع فسیلی برای آیندگان باید انجام شود.

«پژمان شیرمردی»، در بخش دیگری ضمن اشاره به اقدامات سازمان انرژی اتمی در حوزه کاربردی پزشکی، گفت: ما توانستیم کیت‎های غربالگری نوزادان را به عنوان یکی از نیازهای اساسی تولید کنیم.

وی همچنین افزود که داروهای تولید شده جدید در حوزه داروسازی و درمان مفید هستند.

«شیرمردی»، گفت که اکنون سازمان انرژی اتمی توانایی تولید ترکیباتی را دارد که در تشخیص بیماری سرطان مفید است.

معاون سازمان انرژی اتمی، ادامه داد: در موضوع مدیریت منابع آبی و همچنین شیرین سازی آب می‎توان به تولید آب شرب با راکتور بوشهر اشاره کنیم به طور ی که قادر هستیم 70 هزار متر مکعب آب تولید کنیم.

به گفته وی، تولید پلیمرهای جذب کننده و نگهدارنده آب در حوزه کشاورزی از دیگر برنامه های سازمان انرژی اتمی در زمینه کم آبی است؛ همچنین استفاده از هیدرومالچ‌ها هم به مدیریت آب کمک می‎کند؛ این اقدامات در سازمان انرژی اتمی در حال انجام است.

«شیرمردی»، در بخش دیگری درباره اقدامات سازمان انرژی اتمی در زمینه درمان سرطان، گفت: در سازمان انرژی اتمی فرایندهای حوزه سلامت دو بخش هستند؛ یکی از آن‌ها استریل سازی تجهیزات پزشکی است که ما قصد داریم این امر را ارتقا دهیم و دوم استفاده از رادیو ایزوتوپ‎ها و رادیو داروها برای تشخیص و درمان بیماری‎های مختلف از جمله بیماری‎های قلبی و عروقی و سرطان است.

مدیرعامل شرکت توسعه کاربرد پرتوها، افزود: سازمان انرژی اتمی قادر است حدود یک میلیون نفر از بیماران را در بخش درمان پوشش دهد که این موضوع 30 میلیون دلار صرف جویی ارزی دارد.

معاون سازمان انرژی اتمی، در بخش دیگری ضمن اشاره به فعالیت‎های نیروگاه بوشهر، اعلام کرد: دولت در این زمینه مصمم است و مذاکرات خوبی با طرف روسی داشته و خبرهای خوبی در آینده اعلام خواهد شد.

وی همچنین به اقدامات صورت گرفته در پرتو درمانی اشاره کرد و گفت: حوزه کاربرد پرتوها به ویژه در بخش پرتو درمانی سابقه‎ای 36 ساله دارد؛ اولین تاسیسات پرتودهی در سال 64 در تهران راه اندازی شد؛ اکنون نیز سایت‎های یزد و بناب فعالند و سایت قزوین در حال ساخت است؛ ضمن این که سایت بخش خصوصی شهرکرد هم فعال است.

«شیرمردی»، اظهار کرد: در دولت جدید رویکرد ما توسعه با شتاب در حوزه پرتودهی است.

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به تولید تجهیزاتی در بخش پلاسما در فروردین سال جاری، گفت: سرطان‌های مختلف با این تولیدات قابل درمان هستند.

«شیرمردی» تاکید کرد: حوزه کاربرد پرتوها نسبت به حوزه برقی و سوختی صد در صد بیشتر گردش مالی دارد؛ اگر رویکرد ما تقویت مولفه‌های اقتدار که اقتصاد یکی از آن هاست، باشد باید به بخش کاربرد پرتوهای صنعت هسته ای بیشتر توجه شود تا آن مولفه اقتدار را ارتقا دهد؛ برنامه ما در دولت سیزدهم توسعه متوازن و ارتقا بخش‌های مغفول مانده صنعت هسته ای است که تاکنون به مردم معرفی نشده اند.

وی در پایان گفت: موضوع هسته ای موضوعی کاملا فنی است و نظام سلطه در سال‌های گذشته به آن بعدی سیاسی تحمیل کرده است؛ ما معتقدیم بعد اقتصادی صنعت هسته ای باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد؛ ما قصد داریم در بخش های کار نشده یا کمتر کار شده با رویکرد فنی به سمت توسعه بیشتر حرکت کنیم؛ ما باور داریم که مسئله هسته ای، موضوعی فنی است و ما برای تامین منافع خود در این زمینه حد و مرزی قائل نیستیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *