پاسخ صندوق‌های درآمد ثابت به شبهات عدم رعایت نصاب 15 درصدی

12:45 - 19 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۹۴۱۷۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
برخی فعالان بازار سرمایه مدعی شده اند صندوق های با درآمد ثابت کف خرید 15 درصدی سهام را رعایت نکرده اند.


خبرگزاری میزان - جدولی در مورد عملکرد صندوق‌های درآمد ثابت منتشر شده و در آن ادعا شده 34 شرکت حد نصاب 15 درصدی را رعایت نکرده اند. صندوق های درآمد ثابت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و اشتباهات فاحش در محاسبات این جداول را یادآور شده اند.


گفتنی است ارزش صندوق های درآمد ثابت در مجموع 480 همت است که در بین آنها 19 صندوق بزرگ ارزشی در حدود 370 همت دارند. این یعنی بیش از 77 درصد ارزش بازار در اختیار این 19 صندوق است. برخی فعالان بازار سرمایه مدعی شده اند صندوق های با درآمد ثابت کف خرید 15 درصدی سهام را رعایت نکرده اند.

بر اساس لیستی که برخی فعالین بازار منتشر کرده اند این صندوق های بزرگ 15 همت کسری در خرید سهام دارند اما واقعیت نشان می دهد همین 19 صندوق حدود 2.7 همت هم بیشتر از حد نصاب، سهام خریداری کرده اند. این اشتباه از آنجا ناشی می شود که گواهی سپرده های کالایی، اوراق خزانه و سرمایه گذاری در صندوق های سهامی هم جزو نصاب 15 درصدی لحاظ می شود اما فعالان بازار به این موضوع توجهی نکردند.


مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری هدف حافظ در واکنش به این خبر تصریح کرد: محاسبات انجام شده در ارتباط با حد نصاب شرکت‌ها صحیح نیست چون ترکیب سرمایه گذاری در صندوق های سهامی در این محاسبات آورده نشده است.
حاجی علی اکبر بیان کرد: در این محاسبات، گواهی‌های کالایی اوراقی که با هدف تامین مالی در شرکت سرمایه گذاری هدف حافظ منتشر شده، نیز محاسبه نشده است.


وی در ارتباط با گروهی که توصیه به تغییر سیاست‌های صندوق ها در بزنگاه ها می کنند، گفت: درست است که مدیران صندوق‌ها باید از قوانین تبعیت کنند که میکنند اما منافع سرمایه گذاران هم باید در اولویت باشد.


سبدگردان مفید هم در واکنش به انتشار جدول ادعایی طی بیانیه ای اعلام کرد، جداول با نگاهی تک‌بعدی به وظایف و عملکرد این صندوق‌ها و نتیجه‌گیری غیرواقعی از آن صورت گرفته است. حد نصاب خرید سهام در صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت مطابق با نوسانات بازار و تغییراتی که در ترکیب دارایی صندوق‌ها به واسطه عملکرد سرمایه‌گذاران اتفاق می‌افتد، کاملا رعایت می‌شود و به هیچ وجه نمی‌توان این عملکرد عادی و قانونی را عاملی برای افت بازار قلمداد کرد.


انتهای پیام./



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *