تبعات رانندگی بدون گواهینامه چیست ؟

17:29 - 03 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۷۲۱۱۳
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه شهر امن صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت در خصوص تبعات رانندگی بدون گواهینامه و رانندگان فاقد گواهینامه توضیح داد .

خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پلیس، سرهنگ " علی اصغر شریفی" در برنامه شهر امن صبح امروز در برنامه زنده شهر امن در استودیو پلیس پایتخت در خصوص تبعات رانندگی بدون گواهینامه و رانندگان فاقد گواهینامه توضیح داد .
وی گفت : در آیین نامه راهنمایی و رانندگی زمانی اتفاق می افتد که مالک وسیله نقلیه ، خودرو و یا وسیله نقلیه را در اختیار فردی قرار می دهم که گواهینامه ندارد .


سرهنگ شریفی اذعان کرد : در ماده 119 آیین نامه راهنمایی و رانندگی ، مسئولیت کیفری متوجه فردی می گردد که با دانستن اینکه می داند این فرد فاقد گواهینامه است وسیله نقلیه را در اختیار وی قرار داده است .


وی بیان داشت : در قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ثبت نمرات منفی باعث ضبط گواهینامه خواهد شد و وسیله نقلیه اگر بدون گواهینامه رانندگی نماید خودرو به پارکینگ رفته و فرد خاطی به دادگاه معرفی می گردد.


این مقام پلیسی گفت : اگر راننده ای تصادف کرده و گواهینامه نداشته باشد طبق ماده 15 بیمه شخص ثالث ، بیمه ضرر مالی را به فرد زیان دیده پرداخت خواهد کرد ولی برای اینکه جبران خسارت نماید از فرد خاطی می تواند تمام و یا بخشی از دیه را که پرداخت کرده از فرد مقصر حادثه پس بگیرد .


رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ گفت : در قانون بیمه شخص ثالث ، فرد مقصر مشمول پرداخت خسارت می گردد یعنی اگر راننده مقصر باشد به وی خسارت تعلق میگیرد ولی قانون گذار یک استثناء گذاشته و آنهم این است که راننده گواهینامه داشته باشد و اگر فرد خاطی گواهینامه نداشته باشد بیمه به وی دیه ای پرداخت نخواهد کرد .


وی افزود : در قانون مجازات اسلامی هم ذکر گردیده که کسانی هم که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی نمایند ، جرم تلقی شده و دیگر تخلف نیست و به حبس تعذیری بین 6 ماه تا یکسال محکوم و سوء سابقه ای هم برای آنها درج می گردد که در صورت رویت و توقف وسیله نقلیه ای که راننده آن اقدام به رانندگی بدون گواهینامه می نماید مانند توقیف موتورسیکلت ها، برای بار اول جریمه و یا حبس دارد و برای بار دوم ور در صورت تکرار قاضی محترم حتما حبس را در نظر خواهد گرفت .

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *