سیاست‌های دولت هند مسلمانان را به حاشیه می‌راند

9:18 - 02 مرداد 1401
کد خبر: ۴۳۶۹۲۹۸
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
مسلمانان هند از سوی گروه‌های افراطی و با حمایت دولت این کشور همواره به حاشیه رانده شده و هدف سرکوب گسترده‌ای قرار دارند.

خبرگزاری میزان - حدود 200 میلیون مسلمان در هند زندگی می‌کنند که بزرگترین گروه اقلیت این کشور عمدتا هندو را تشکیل می‌دهند.

به گزارش «cfr»، برای دهه‌ها، جوامع مسلمان با تبعیض در زمینه اشتغال و تحصیل و با موانعی برای دستیابی به ثروت و قدرت سیاسی مواجه بوده‌اند؛ آنها به طور نامتناسبی قربانی خشونت جمعی هستند.

«نارندرا مودی»، نخست وزیر و رئیس حزب حاکم هند برای محدود کردن حقوق مسلمانان به ویژه از طریق قانون اصلاح شهروندی اقدام کرده که به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای مجاور اجازه شهروندی سریع می‌دهد.

از زمان استقلال هند، مسلمانان با وجود حمایت‌های قانون اساسی، با تبعیض، تعصب و خشونت نظام‌مند مواجه بوده‌اند؛ کارشناسان می‌گویند که احساسات ضد مسلمانان تحت نخست وزیری «مودی» و حزب حاکم «بهاراتیا جاناتا» (BJP) که از زمان به قدرت رسیدن در سال 2014 یک برنامه ملی‌گرای هندو را دنبال کرده، افزایش یافته است.

 از زمان انتخاب مجدد «مودی» در سال 2019، دولت این کشور مسلمانان را تحت فشار قرار داده است؛ سیاست‌های بحث برانگیزی که منتقدان می‌گویند صراحتا حقوق مسلمانان را نادیده می‌گیرد و قصد دارد میلیون‌ها مسلمان را از حقوق خود محروم کند.

در دوران نخست وزیری «مودی»، خشونت علیه مسلمانان رایج تر شده است؛ این اقدامات باعث اعتراضات در هند و محکومیت بین‌المللی شده است.

هند کشوری با تنوع مذهبی، قومی و زبانی است؛ 200 میلیون مسلمان آن، حدود 15 درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند که تا حد زیادی بزرگترین گروه اقلیت است. هندوها حدود 80 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند.

در سال 2014، BJP  برای نخستین بار اکثریت تک حزبی را در مجلس سفلی پارلمان و تأثیرگذارترین نهاد سیاسی هند به دست آورد و «نارندرا مودی» را نخست وزیر کرد.

این حزب در سال 2019 پس از یک کارزار تفرقه‌انگیز سرشار از پیام‌های ضد مسلمانان، دوباره اکثریت را به دست آورد.

مسلمانان در زمینه‌هایی از جمله اشتغال، تحصیل و مسکن تبعیض را تجربه کرده‌اند؛ بسیاری برای دستیابی به قدرت سیاسی و ثروت با موانعی روبرو هستند و به مراقبت‎های بهداشتی و خدمات اولیه دسترسی ندارند.

علاوه بر این، آنها اغلب پس از تحمل تبعیض، علیرغم حمایت‌های قانون اساسی، برای تأمین عدالت تلاش می‌کنند.

طی دو دهه گذشته، نمایندگی مسلمانان در پارلمان دچار رکود شده است؛ پس از انتخابات 2019، مسلمانان 5 درصد از کرسی‌ها را در اختیار داشتند و این تا حدودی به دلیل ظهور BJP است که تا اواسط سال 2022 هیچ عضو مسلمانی از حزب خود در پارلمان نداشت.

در همین حال، گزارش سال 2019 توسط سازمان غیردولتی«Common Cause» مستقر در هند نشان داد که نیمی از افسران پلیس مورد بررسی، تعصب ضد مسلمانان را نشان می‌دهند و این امر باعث می‌شود که کمتر برای جلوگیری از جنایات علیه مسلمانان مداخله کنند.

تحلیلگران همچنین به معافیت گسترده کسانی که به مسلمانان حمله می‌کنند اشاره کرده‌اند؛ در سال‌های اخیر، دادگاه‌ها و نهادهای دولتی هند گاهی محکومیت‌هایی را که هندوها را به دست داشتن در خشونت علیه مسلمانان متهم می‌کردند، لغو کرده یا پرونده‌هایی را پس گرفته‌اند.

ایالت‌ها به طور فزاینده قوانینی را تصویب کرده‌اند که آزادی‌های مذهبی مسلمانان را محدود می‌کند، از جمله قوانین ضد تغییر مذهب و ممنوعیت پوشیدن روسری در مدارس.

علاوه بر این، مقامات هند از طریق رویه‌ای که منتقدان آن را «عدالت بولدوزر» می‌نامند، به ابزارهای فراقانونی برای مجازات مسلمانان روی آورده‌اند.

در سال 2022، مقامات در چندین ایالت خانه‌های مردم مسلمان را تخریب و ادعا کردند که ساختمان‌های تخریب شده فاقد مجوزهای مناسب هستند؛ با این حال، منتقدان گفتند که آنها عمدتا مسلمانان را هدف قرار می‌دهند که برخی از آنها اخیرا در تظاهرات شرکت کرده بودند.

در پاسخ، دادگاه عالی هند مدعی شد که تخریب‌ها «نمی‌تواند تلافی‌جویانه باشد»، اما با این وجود روند تخریب خانه‌های مسلمانان همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: هند مسلمانان هند

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *