رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایران و اتریش در راستای راه اندازی نظام مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و دیابت همکاری می‌کنند

14:11 - 16 تير 1397
کد خبر: ۴۳۴۳۴۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
معاون آموزشی وزارت بهداشت از انعقاد سه تفاهم نامه ایران و اتریش در زمینه آموزش علوم پزشکی، مدیریت بیماری‌های غیرواگیر، دیابت و اخلاق پزشکی خبر داد.

 ایران و اتریش در راستای راه اندازی نظام مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و دیابت همکاری می‌کنندبه گزارش گروه جامعه ، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر و شورای عالی اخلاق پزشکی به عقد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه کریمز اتریش در زمینه آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: طرف‌های ایرانی این تفاهم نامه معاونت آموزشی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مجازی بودند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به پیشرفت‌های کشورمان در زمینه آموزش، اظهار داشت: در صدد هستیم تا از طریق همکاری با مراکز علمی معتبر دنیا توسعه علمی کشور را تسهیل کنیم و در عین حال پیشرفت‌های کشور را به جهان عرضه نماییم.

وی هدف از این تفاهم نامه را انتقال تجارب دو کشور در حوزه‌های آموزش و تحقیقات علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: براساس این تفاهم نامه برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت به صورت مشترک بین دوطرف برگزار می‌شود.

دکتر لاریجانی ایجاد دوره‌های بین المللی در رشته‌های مختلف را از دیر اهداف این تفاهم نامه ذکرکرد و گفت: بر این مبنا مقرر شد نشست‌های علمی مشترک میان دانشگاه‌ها و موسسات علمی دو کشور در زمینه‌های علمی مختلف در حوزه علوم پزشکی برگزار شود.

نایب رئیس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر بر اهمیت نظام ثبت بیماری‌ها در مدیریت و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تاکید کرد و گفت: این بیماری‌ها چالش اصلی سلامت در همه جوامع و همچنین کشور ما است.

وی افزود: لازم است تا با استفاده از تجارب سایر کشور‌ها نظام ثبت بیماری‌های غیرواگیر و مزمن در کشور راه اندازی شود. به همین منظور تفاهم نامه مشترکی بین موسسه علمی AME اتریش و پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران منعقد شد.

 لاریجانی به همکاری دو طرف در راستای راه اندازی نظام مدیریت بیماری‌های غیرواگیر و دیابت اشاره کرد و گفت: این همکاری از طریق تبادل دانش، تجارب و فناوری‌های لازم برای راه اندازی این سیستم صورت خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با راه اندازی و اجرای سیستم مدیریت بیماری‌های غیرواگیر قطعا برنامه ریزی و سیاستگذاری و همچنین اجرای برنامه‌ها در این زمینه نیز در کشور تسهیل می‌شود.

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی از انعقاد تفاهم نامه همکاری بین مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه زیگموند فروید اتریش خبر داد و اظهار داشت: بر مبنای این تفاهم نامه دوطرف در زمینه توسعه همکاری‌های علمی در اخلاق پزشکی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 لاریجانی همکاری مشترک برای تبادل تجربیات و دانش در مورد مسائل اخلاق پزشکی و زمینه‌های مرتبط با آن برای کمک به شناسایی و تقویت ظرفیت‌های ملی و بین المللی در برنامه ریزی و استفاده این دانش در بهره برداری از اخلاق زیست پزشکی در آموزش و پژوهش را هدف اصلی این تفاهم نامه ذکر کرد و گفت: دو طرف می‌خواهند با بهره برداری از دانش اخلاق پزشکی به بهبود ارائه خدمات سلامت کمک کنند.

وی همکاری‌های مشترک در زمینه‌های آموزش و پژوهش در اخلاق پزشکی، تبادل استاد و دانشجو بین دو کشور و برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی مشترک را از مفاد این تفاهم نامه ذکر کرد و گفت: هر دو طرف با استفاده از فرهنگ بومی و مذهبی و با بهره مندی از دانش و تجارب دیگری در صدد توسعه اخلاق پزشکی در نظام سلامت کشور خود می‌هستند.

گفتنی است، باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت و نایب رییس کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر و شورای عالی اخلاق پزشکی، وزیر بهداشت را در سفر  اخیر به کشور اتریش همراهی کرد.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *