رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

لزوم تبدیل مراکز بازپروری معتادان متجاهر به اردوگاه/ سردار رضایی: نگهداری از معتادان در کمپ‌ها کمتر از یک سال ثمری ندارد

18:36 - 29 ارديبهشت 1401
کد خبر: ۴۲۷۵۰۳۴
جانشین فراجا گفت: مسئولان موضوع تبدیل مراکز بازپروری معتادان متجاهر به اردوگاه را در دستور کار برنامه‌های خود قرار دهند.

خبرگزاری میزان - سردار قاسم رضایی با اشاره به کشف بیش از 105 تن انواع موادمخدر از ابتدا سال تا به امروز، بیان کرد: مرزها و جاده‌ها تحت پایش و مدیریت هستند اما بعضا ممکن است قاچاقچیان از بیراهه‌ها به تهران برسند،

وی با اشاره به کشف حدود ۳ تن از مقدار اعلام شده کشفیات موادمخدر در تهران، گفت: مردم آنچه خرده فروشان در کوچه و پس کوچه پخش می ٫‌کنند را می‌بینند، لذا باید در این زمینه نیز اقدامات لازم و برخورد جدی با خرده فروشان انجام شود.

اقدامات قابل توجه ستاد مقابله با موادمخدر ریاست جمهوری

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با بیان اینکه ریاست ستاد مقابله با مواد مخدر با ریاست جمهوری است، تصریح کرد: از روزی که دولت سیزدهم سر کار آمد شاهد هستیم که جلساتی در این زمینه دارند و هدفگذاری خوبی کرده‌اند، اما موضوعی که اقدام قابل توجهی نیاز دارد، افزایش ظرفیت نگهداری از معتادان است.

وی افزود: ما این توانمندی را داریم که ظرف 48 تا 72 ساعت هرچه معتاد متجاهر یا افرادی که آسیب دیده‌اند را جمع آوری کنیم، اما نگهداری از آن‌ها در حیطه وظایف انتظامی نیست.

لزوم افزایش ظرفیت نگهداری از معتادان

سردار رضایی ادامه داد: اکنون دغدغه ما ظرفیت نگهداری این افراد است. بخشی از جرایم توسط معتادان صورت می‌گیرد.

وی افزود: زمانی که معتادان متجاهر را جمع آوری می‌کنیم خود به خود سرقت‌های خرد کاهش پیدا می کند.

جانشین فرمانده کل انتظامی کشور با تاکید بر لزوم تبدیل کمپ‌های نگهداری معتادان متجاهر به اردوگاه، اظهار کرد: این امرخواست خانواده‌ها، جامعه و خانواده‌های اسیب دیده است و به نظر می‌رسد تا مسئولان این موضوع را در دستور کار برنامه‌های خود قرار دهند.

وی افزود: انتظار داریم تعداد کمپ‌های نگهداری از معتادان که یکی از دغدغه‌های مردم در منطقه هرندی و شوش تهران است، افزایش یابد.

نگهداری از معتادان در کمپ‌ها کمتر از یک سال ثمری ندارد

سردار رضایی با اشاره به مدت زمان نگهداری معتادان در مراکز بازپروری، بیان کرد: در حال حاضر مدت زمان 6 ماه است و پزشک و متخصص باید به صورت قطعی اعلام کنند که فرد به موادمخدر آلوده نیست، از طرفی بنا بر برآورد متخصصان، مدت زمان نگهداری برای برخی افراد کمتر از یکسال بی معنی است.

سهم 90 درصدی ایران در کشف مواد مخدر

وی افزود: در طول 20 سال گذشته برآورد سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از 45 تا 50 درصد تولید و کشت موادمخدر در افغانستان بیشتر شده است و قبل از اینکه دولت جدید در مرزهای افغانستان حاکم شود، مواد مخدر به مرز افغانستان کمتر وارد می شد اما بعد از شکل گیری دولت جدید افغانستان مرز تحت کنترل بیشتری قرار گرفت.

جانشین فراجا ادامه داد: طی چند روز گذشته با مسئولان ذیربط در دولت جدید افغانستان در منطقه مرزی تایباد نشست مرزی داشتیم که نمایندگانشان اعلام کردند مخالف کشت موادمخدر هستند و ما نیز از مراتب قدردانی خود را از این روند اعلام کردیم، اما این امر مستلزم زمان و رابطه بیشتر بین دو کشور در این زمینه است.

و با اشاره به مذاکرات انجام شده با مقامات افغانستانی، گفت: یکی از مطالبات جدی ما این است که مرزهای مشترک باید به صورت مشترک مدیریت شود و انتظار ما از مقامات افغانستان و پاکستان این است که از ورود به کشور ما جلوگیری کنند.

به گفته سردار رضایی، آمارها و ارقام نشان می دهد که بیش از 90 درصد کشفیات جهان توسط ایران انجام می‌شود و ایران اسلامی در خط مقدم مقابله و مبارزه با مواد مخدر است.

وی افزود: سازمان ملل نیز همواره از کشفیات و موفقیت های ایران صحبت می کند اما این کافی نیست و انتظار این است که وظیفه خودشان را انجام دهند تا جلوی کشت موادمخدر گرفته شود.

جانشین فرمانده انتظامی کشور اظهار کرد: باید هر کشوری برای مقابله و مبارزه با موادمخدر، خود وارد میدان شود؛ درست است که در آرمان انقلاب اسلامی ما باید برای رسیدن به اهداف مان تلاش کنیم اما جوانان غربی باید از مسئولانشان بخواهند که بی تفاوت نبوده یا خودشان مشوق تولید مواد مخدر نباشند.

وی افزود: کشورهای حوزه خلیج فارس باید با ایران اسلامی، پاکستان و افغانستان طرح های مشترک داشته باشند تا همگی بتوانیم مرزها و دریا را برای جلوگیری از قاچاق مواد مخدر مدیریت کنیم.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *