طرح «اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری» مشمول اصل 85 می‌شود/ اصلاح 34 ماده از قانون آیین دادرسی

9:53 - 17 فروردين 1394
کد خبر: ۳۹۷۴۷
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
خبرگزاری میزان : سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تایید اجرای قانون آیین دادرسی کیفری در ابتدای تیرماه 94 گفت: طرح اصلاح این قانون در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است و با توجه به فشار کاری، به نظر می‌رسد که مشمول اصل 85 شود و بعد از طی کردن پروسه تایید در شورای نگهبان تصویب و کامل شود.

: سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن تایید اجرای قانون آیین دادرسی کیفری در ابتدای تیرماه 94 گفت: طرح «اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری» در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است که البته با توجه به فشار کاری اجرای این قانون در تیر 94 به نظر می‌رسد که مشمول اصل 85 شود و بعد از طی کردن پروسه تایید در شورای نگهبان تصویب و کامل شود.

«میرهادی قره سید رومیانی» در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی میزان در خصوص آخرین وضعیت «طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی» تصریح کرد: این طرح در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده و در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است که البته با توجه به فشار کاری و اینکه این قانون از اول تیر 94 اجرایی خواهد شد به نظر می‌رسد که مشمول اصل 85 شود و بعد از طی کردن پروسه تایید در شورای نگهبان تصویب و کامل شود.

وی با بیان اینکه این طرح حدود 34 ماده از قانون آیین دادرسی کیفری را اصلاح کرده است، افزود: در این طرح ضابطان دادگستری تعریف شده است و مشخص شده که در جنون ادواری نحوه اجرای حکم و گرفتن وکیل تسخیری به چه نحو خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ادامه داد: همچنین در خصوص جرایمی که سازمان یافته یا جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، سرقت، مواد مخدر و روانگردان هستند تصریح شده که وکیل بعد از یک هفته می‌تواند به پرونده ورود پیدا کند، سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌توانند در دادرسی شرکت کنند و تبصره‌های آن را بررسی کرده است.

قره سید رومیانی افزود: این طرح در خصوص جرایم تعزیری درجه 7 و 8 عنوان کرده که اگر شاکی نداشته باشد یا گذشت کرده باشد و اگر مجرم محکومیت موثر نداشته باشد با توجه به وضع اجتماعی متهم محکمه چه مجازاتی را می‌تواند برایش در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه این طرح مواردی که باید دیه از بیت‌المال پرداخت شود مشخص کرده است، ادامه داد: بر اساس این طرح تحقیقات مقدماتی در همه جرایمی که بر عهده بازپرس است در غیر جرایم مستوجب مجازات‌های مقرر در ماده 302 که در صورت کمبود پاسخ و کافی نبودن ادله، دادستان نیز بتواند این اختیارات را داشته باشد.

قره سید رومیانی افزود: این طرح در خصوص موارد منافی عفت اجازه هیچگونه تحقیق و تعقیب را به کسی نداده و شرایط و حدود آن را توضیح داده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته نکته مهم دیگر اینکه دادگاه کیفری یک با حضور رئیس و دو مستشار و در غیاب رئیس با حضور سه مستشار تشکیل می شود که در آیین دادرسی کیفری قبلی با حضور سه نفر رسمیت پیدا می کرد ولی بر اساس این طرح با حضور دو مستشار رسمیت پیدا می‌کند و شخص سوم نیز باید اظهار نظر کند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *