داروغه زاده: کیفیت جشنواره نباید فدای صرفه جویی شود/فرش قرمز مردمی امسال برگزار نمی‌شود

10:59 - 10 بهمن 1396
کد خبر: ۳۹۲۰۹۸
نشست رسانه ای دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر این جشنواره و اهالی رسانه و عکاسان در محل پردیس ملت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، نشست رسانه ای دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر این جشنواره و اهالی رسانه و عکاسان در محل پردیس ملت برگزار شد.

در ابتدای این برنامه ابراهیم داروغه زاده برای سخنرانی به پشت تریبون آمد که لوگوهای جشنواره به یکباره فروریخت و داروغه زاده اعلام کرد که این اتفاق به دلیل مشکلات پردیس ملت نیست.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

پس از تلاوت قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی ایران، مسعود نجفی به اصحاب رسانه حاضر در نشست خوشامد گفت و سپس ابراهیم داروغه‌زاده به تشریح برنامه‌های جشنواره سی‌وششم فیلم فجر پرداخت.

ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره در ابتدای سخنرانی خود گفت: جشنواره فیلم فجر دارای دو محور اصلی شامل بخش رقابتی و جشن سینمای ایران در ایام مبارک دهه فجر است و در امسال سعی بر این بود که هر دو بخش باشکوه تر برگزار شود.

وی افزود: ما در بخش رقابتی پیش از اعلام آیین‌نامه پیشنهاداتی داشتیم یکی از آن ها حذف سیمرغ های بخش فنی بود که شورای سیست گذاری جشنواره با آن مخالفت کردند. ما امسال در بخش رقابت اصلی سعی بر تغییرات حداقلی داشتیم و تغییرات کوچکی ایجاد کردیم که یکی از آن‌ها کم کردن تعداد فیلم‌های بخش مسابقه بود.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

دبیر جشنواره ادامه داد: یکی از مشکلات سال‌های گذشته تعداد بالای فیلم‌های بخش مسابقه بود که در داوری ها تاثیرگذار بود و امسال به این دلیل، تعداد آثار، کاهش یافت. تغییر دیگر بخش فیلم کوتاه داستانی بود که امسال پس از مشورت با متولیان فیلم کوتاه به سیمرغ های جشنواره اضافه شد. همچنین هیات داوران یک فیلم کوتاه را به عنوان فیلم برتر داستان انتخاب خواهند کرد.

داروغه زاده با بیان این مطلب که باید تفاوتی بین جشنواره فجر و سینماحقیقت ایجاد می کردیم درباره فیلم های مستند گفت: دو فیلم داستانی مستند را امسال اکران خواهیم کرد و مورد داوری قرار خواهیم داد. ما در بخش مستند پیشرفت های بسیاری داشتیم و این دو فیلم مستند از بسیاری فیلم های داستانی جذاب تر و حرفه ای تر هستند. امسال برای نخستین بار فیلم انیمیشن را در بخش رقابتی نمایش خواهیم داد.سیمرغ فیلم‌های اول و سیمرغ هنر تجربه دیگر سیمرغ های امسال هستند.

وی در همین راستا ادامه داد: هیات انتخاب امسال به طور مستقل عمل کردند و بلافاصله انتخاب هایشان را با حشور اصحاب رسانه اعلام کردند. امیدواریم تا پایان جشنواره اجحاف در حق هیچ فیلمی نشود.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

داروغه زاده اظهار داشت: سینمای ایران در طول این روزها ادای دینی به انقلاب می کند. امسال به غیر از تهران در 31 استان شور و حال جشنواره سینمایی برقرار شده است. همچنین برای مدارس در تمامی مقاطع به طور رایگان نمایش فیلم های کودک و نوجوان در سانس صبح خواهیم داشت. روز اول اکران در استان ها با حضور عوامل فیلم ها انجام خواهد شد و سعی مان بر این است که یک جشن سینمایی را در سطح کشور پرشورتر از سال‌های گذشته داشته باشیم. ما امسال در افتتاحیه سه مراسم بزرگداشت و یک نکوداشت خواهیم داشت. امیدواریم برای مرحوم علی معلم که در طول سالیان در بخش‌های مختلف جشنواره حضور داشتند نکوداشت شایسته ای را برگزار کنیم.

دبیر جشنواره گفت: سالن اختصاصی رسانه‌ها یکی از بحث‌های همیشگی جشنواره بود که در این سالن به غیر از عوامل فیلم‌ها مهمان دیگری حضور ندارند در زمانیکه برج میلاد افتتاح شد همه در آنجا جمع می‌شدند و تفکیکی صورت نمی‌گرفت اما در طول سالیان کثرت افراد و ازدحام جمعیت موجب اختلال در کار حرفه‌ای رسانه‌ها می‌شد. امسال در پردیس سینمایی باغ کتاب با پنج سالن پذیرای دیگر مهمان‌ها خواهیم بود و هر شب دو سانس نمایش خواهیم داشت. این تغییرات برای ما نیز سختی‌های داشت و سعی مان بر این بود که بحث‌های رفاهی را انجام دهیم و از اصحاب رسانه نیز می خواهم به اختصاصی بودن این محفل کمک کنند.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

داروغه‌زاده در پاسخ به اینکه آیا سیمرغ قرار است به فیلم‌های اول داده شود؟ گفت: نظر به اهمیتی که سازمان سینمایی برای فیلمسازان جوانی که در عرصه فیلمسازی حرفه‌ای قدم می‌گذارند، قائل است، ما یک سیمرغ برای فیلمسازان اول قرار دادیم که جدا از سیمرغ های دیگر است. ما قبلا هم این موضوع را در آیین نامه اعلام کرده بودیم. از بین فیلم‌های اولی که به بخش مسابقه راه یافتند؛ ما یک فرصتی قرار دادیم تا اگر در بخش های کارگردانی و بازیگری و غیره سیمرغ دریافت نکردند؛ این سیمرغ را بگیرند.

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که قرار است هزینه‌های جشنواره به نصف سال گذشته برسد تاکید کرد: ما در دوسال گذشته پردیس ملت فرش قرمز مردمی داشتیم که دیگر امسال نداریم. اما قرار نبود ما بخشی از جشنواره را حذف کنیم که هزینه‌ها کم شود. جشنواره امسال بخش‌های اضافی هم دارد که یکی از آنها بخش تجلی اراده ملی است. ما نسبت به سال گذشته گستردگی جشن‌مان بیشتر شده و تنها کاهش‌مان تعداد فیلم‌های بخش مسابقه بوده است. ما آخر جشنواره می‌توانیم دقیقا بررسی کنیم و بگوییم که هزینه‌های جشنواره چگونه کاهش پیدا کرده است.

داروغه‌زاده در ادامه در پاسخ با وجود نقدهایی که اهالی رسانه به پردیس ملت دارند گفت: فکر می‌کنم دو ماه بیشتر است که ما اعلام کردیم پردیس ملت سالن اهالی رسانه خواهد بود. ما نمی‌توانستیم در برج میلاد به درستی از اهالی رسانه پذیرایی کنیم در نهایت هم دو پردیس مطرح شد یکی پردیس ملت و یکی هم پردیس چارسو که در نهایت پردیس ملت موافقان بیشتری داشت.

سی و ششمین جشنواره فیلم فجر

داروغه‌زاده درخصوص فرایند رای گیری برای بهترین فیلم مردمی جشنواره فیلم فجر افزود: در مورد آرای مردمی تا دیشب همه مسائل حل شده بود تا آرا، به صورت اینترنتی جمع آوری شوند و امکان دخالت در نتیجه آرا هم کمتر شود. من امیدوارم این مسئله امسال اتفاق بیفتد و اگر مسائلی به وجودبیاید، قطعا قابل رفع است. اکران فیلم‌ها در شهرستان‌ها هم منوط به اجازه صاحبان اثر است و اکران فیلم‌ها در مراکز استان خواهد بود که نهایتا هم 14 فیلم خواهد بود.

داروغه‌زاده درباره دلیل برگزاری افتتاحیه برای جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: من فکر می‌کنم باید بگویم که اشتباه کردم. در ابتدا ما فکر می‌کردیم همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا با یک فیلم مهمان آغاز می‌شوند و صرفا اختتامیه دارند و از طرف دیگر افتتاحیه هزینه‌هایی داشت که حذف آن، از هزینه‌ها می‌کاست؛ اما بعد فکر کردیم و دیدیم جشنواره ما هیچ گردهمایی جز افتتاحیه و اختتامیه ندارد. ما مراسم‌ بزرگداشت هم داشتیم که نمی‌توانستیم آنها را در اختتامیه برگزار کنیم. امیدواریم بعد از پایان جشنواره گزارشی درمورد مسائل مالی اعلام کنیم. قطعاً کیفیت برای ما مهم است و نباید فدای صرفه‌جویی شود.

نشست رسانه‌ای دبیر جشنواره سی و ششم فیلم فجر با رونمایی از پوستر بزرگداشت‌ها، نکوداشت علی معلم و بخش تجلی اراده ملی پایان یافت.

برای مشاهده آلبوم کامل تصویری این نشست اینجا کلیک کنید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *