اکشن را پیمان ابدی وارد سینمای ایران کرد/همه در سینمای ایران به پول فکر می‌کنند/ارشا اقدسی حرفه‌ای ترین بدلکار ایران است

9:00 - 30 دی 1396
کد خبر: ۳۸۸۴۸۷
بدلکار سریال "کبری 11" گفت: بزرگترین معضل سینمای ایران این است که همه فقط به فکر پول هستند و به همین خاطر فیلم کمدی کار می کنند. البته برخی استثناعات هم وجود دارد اما چیزی که من طی این سالها در سینمای ایران دیده ام تعداد زیاد فیلم کمدی روی پرده های سینما است.

علیرضا قره‌خانی بدلکار بین‌المللی سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، درخصوص وضعیت سینمای اکشن در ایران گفت: در ابتدا باید بگویم سینمای اکشن را ما وارد ایران کردیم. قبل از سال 85 در ایران چیزی به نام سینمای اکشن وجود نداشت. پیمان ابدی بنیانگذار سینمای اکشن در ایران بود و بعد از وی ما تازه با مفاهیم درست اکشن در سینما آشنا شدیم. البته منظور اصلی من اکشن حرفه ای با تمام اصول و قوانین در سینما است.

علیرضا قره‌خانی

وی یکی از دلایل اصلی مشکلات سینمای اکشن را اینگونه توضیف کرد: بزرگترین معضل سینمای ایران این است که همه فقط به فکر پول هستند و به همین خاطر فیلم کمدی کار می کنند. البته برخی استثناعات هم وجود دارد اما چیزی که من طی این سالها در سینمای ایران دیده ام تعداد زیاد فیلم کمدی روی پرده های سینما است. 

بدلکار سریال "کبری 11" نبود کارگردان اکشن را دیگر مشکل سینمای ایران دانست و اضافه کرد: در سینمای ایران کارگردان اکشن نداریم. کارگردانی که کارهای اکشن را کاملاً به تیم بدلکاری بسپارد و به آنها اعتماد کند. کارگردانی اکشن کاملاً فرق می کند و زاویه دوربین باید به نحوی باشد که چیزی لو نرود اما کارگردانان ایرانی اکثراً به این قضیه تن نمی دهند. البته به نظر من حرفه‌ای ترین کارگردانان ایرانی در این زمینه اصغر فرهادی و کامران قدکچیان هستند. 

علیرضا قره‌خانی

وی حضور خود در ایران را به واسطه پیمان ابدی دانست و افزود: من سالها است که در آلمان زندگی می کنم و پیمان ابدی نیز با من از بچگی در آلمان بزرگ شدیم، سال 85 بود که پیمان ابدی برای دوره درمان یک بیماری که داشت  به ایران آمد و در همان زمان چندین کار به وی پیشنهاد شد. شش ماه بعد من برای یک ماه به ایران آمدم. پیمان پیشنهاد همکاری در یک اثر را داد و همین یک اثر باعث شد تا ما به مدت سه سال مداوم در ایران فیلم قبول کنیم.

 سینمای اکشن را پیمان ابدی وارد سینمای ایران کرد/همه در سینمای ایران به پول فکر می کنند/ارشا اقدسی حرفه‌ای ترین بدلکار ایران است
این بدلکار سینما فوت پیمان ابدی را اتفاقی تلخ در زندگی خود خواند و ادامه داد: بعد از فوت پیمان ابدی در یک صحنه بدلکاری برای یک سریال تلویزیونی، من برای همیشه قصد ترک ایران را کردم چون از لحاظ روحی به هیچ وجه آمادگی ادامه کار نداشتم. اما رفتنم به آلمان چند ماه بیشتر طول نکشید و دوباره برای کار به ایران آمدم. بعد از فوت پیمان ما حدوداً 80 کار انجام دادیم که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به جدایی نادر از سیمین و هوش سیاه اشاره کرد. 

علیرضا قره‌خانی

وی دلیل بازگشت دوباره خود به آلمان را عدم توجه سینماگران به بدلکاران دانست و اذعان کرد: یکی از دلایل اصلی بازگشت دوباره من به آلمان این بود که در سینمای ایران به هیچ عنوان از بدلکاران حمایت نمی‌شود و تیم بدلکاری آخرین چیزی است که تولید کنندگان به آن فکر می‌کنند. به عنوان مثال در جشنواره فیلم فجر به همه بخش ها جایزه داده می شود اما همچنان هیچ نگاهی به بدلکاری نمی شود. 

سینمای اکشن را پیمان ابدی وارد سینمای ایران کرد/همه در سینمای ایران به پول فکر می کنند/ارشا اقدسی حرفه‌ای ترین بدلکار ایران است
 
قره‌خانی با اشاره به وجود بدلکاران خوب در سینمای ایران خاطرنشان کرد: ما بدلکاران بسیار خوبی در ایران داریم. علیرضا فتحی از قدیمی‌های بدلکاری در ایران است و گروه بسیار خوبی دارد اما به نظر من بهترین و کاربلدترین بدلکار سینمای ایران ارشا اقدسی است. ارشا حدوداً هفت ماه زیر نظر پیمان ابدی آموزش دید و بعد از آن افتخارات بسیار فراوانی را به دست آورده است. 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *