نهایی شدن توافقنامه همکاری اتاق‌های بازرگانی "ایران، پاکستان و افغانستان"

14:15 - 24 دی 1396
کد خبر: ۳۸۶۵۲۶
توافقنامه همکاری تجارت اتاق‌های بازرگانی و صنایع ایران، افغانستان و پاکستان نهایی شده و برای تدوین پیشنهادات در جهت گسترش همکاری و نظارت بر اجرای مصوبات کمیته ارتباطی نیز تشکیل شده است.

به گزارش سرویس بین الملل به نقل از روزنامه امت، محمد اعجاز الحق نماینده مجلس ملی و سرپرست اتاق مشترک بازرگانی و صنایع پاکستان و ایران در مراسم امضای توافقنامه همکاری 2 کشور گفت: همکاری تجاری اهداف توسعه اقتصادی در منطقه را به ارمغان می آورد.

اعجاز الحق تصریح کرد: اتاق های مشترک بازرگانی و صنایع 3 کشور نقش مهمی در رونق اقتصادی ایفا می‌کنند که سبب ایجاد فرصت‌ها مناسب برای اشتغال خواهد شد.

وی افزود: نمایندگان تجاری 3 کشور می‌توانند از فرصت های توسعه اقتصادی موجود استفاده و با همکاری تجاری به سود فراوان دست یابند.

ولی محمد رئیس اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و پاکستان نیز در این زمینه گفت: هدف از تشکیل اتاق بازرگانی مشترک فراهم شدن تسهیلات برای فعالان اقتصادی است.

جنید اسماعیل ماکد رئیس اتاق بازرگانی و صنایع افغانستان هم اظهار داشت : زمان آن رسیده است که ملاحظات را کنار گذاشته و برای همکاری دو جانبه در راستای رشد بازرگانی و صنایع گام برداریم.

به عقیده کارشناسان اقتصادی، ظرفیت‌های زیادی برای حضور ایران در اقتصاد جهان وجود داشته و پاکستان تمایل زیادی به توسعه صادرات سنگ‌های قیمتی و جواهرات در کنار صادرات برنج به ایران دارد.

ایران محصولات صادراتی زیادی از جمله، آهن، خرما، مواد شیمیایی، قیر و سایر اقلام را به پاکستان صادر می‌کند.

چندی پیش اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان و کنسولگری ایران در پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخواه همچنین برای فعال سازی سیستم بانکی بین دو کشور، تبادل هیئت های تجاری و برداشتن گام های مشترک برای ترویج روابط تجاری دوجانبه و افزایش حجم مبادلات تجاری به توافق رسیدند.

نعیم بت، معاون اتاق بازرگانی و صنایع ایالت خیبرپختونخواه پاکستان از سرمایه گذاران ایرانی دعوت کرد تا در بخش های تولید برق آبی، نفت وگاز، طلا و جواهرات، سنگ مرمر، کبریت سازی، روغن های خوراکی، پتروشیمی و سایر زمینه ها در این ایالت سرمایه گذاری کنند.

قابل ذکر است پاکستان با توجه به شرایط و اتفاقات اخیر اختلافات جدی با متحدان قدیمی خود از جمله آمریکا پیدا کرده است تا جایی که این اختلافات به تهدیدات جدی نظامی نیز منجر شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *