وجود مراکز امن "رهبری طالبان" در خارج از افغانستان یک واقعیت است

14:15 - 22 دی 1396
کد خبر: ۳۸۵۴۱۵
عبدالله عبدالله در نشست شورای وزیران این کشور اعلام کرد: حضور رهبران طالبان در مراکز امنی در خارج از افغانستان یک واقعیت است. سیاستمداران افغان نباید واقعیت را تحریف کنند.

به گزارش سرویس بین الملل ، سیدحامد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان اخیرا در یک گردهمایی در کابل گفته بود که بسیاری از رهبران طالبان در افغانستان حضور دارند.

رئیس اجرایی دولت افغانستان در برنامه زنده که از تلویزیون طلوع پخش می‌شد در واکنش به این موضوع اظهار داشت: اینکه رهبران طالبان در کجا حضور دارند موضوعی مشخص است. این موضوع امنیت ملی است و درباره آن اجماع وجود دارد.

وی در ادامه تصریح کرد افغانستان همیشه خواستار روابط خوب با همسایگانش بوده است اما وجود مراکز امن طالبان و حضور رهبری آنها در خارج از افغانستان یک واقعیت است و نباید واقعیت را تحریف کرد و به خورد مردم داد.

برخی از نمایندگان افغان نیز به اظهارات اخیر رهبر حزب محاذ ملی اسلامی در کابل واکنش نشان داده و او را به حمایت از پاکستان متهم کردند.

عبدالله با اشاره به اختلافات اخیر، تاخیر در توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی را لازم دانست و به لزوم برگزاری گفتمان ملی در این مورد تاکید کرد.

رئیس اجرایی دولت افغانستان در ادامه اظهار داشت توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی زمانی آغاز خواهد شد که تمام مسائل حقوقی آن حل‌وفصل شود.

موضوع درج کلمه افغان به عنوان ملیت در شناسنامه‌های الکترونیکی که ارگ ریاست جمهوری افغانستان بر آن تاکید دارد با مخالفت اکثریت اعضای پارلمان و برخی از جریان‌های سیاسی روبرو شده است.

ماه گذشته اشرف غنی با صدور فرمانی خواستار تغییر در قانون ثبت احوال نفوس شده بود تا بتواند کلمه افغان را به عنوان ملیت در شناسنامه‌های جدید درج کند که با مخالفت نمایندگان افغان مواجه شد.

اما اخیرا ارگ ریاست جمهوری افغانستان با حمایت سنای این کشور توانست با دور زدن نمایندکان افغان و تشکیل کمیته مشترک از اعضای هیئت اداری پارلمان و سنا درج واژه افغان به عنوان ملیت در شناسنامه‌های جدید را تصویب کند.

عبدالله درباره عملکرد حکومت وحدت ملی در مبارزه با داعش نیز تاکید کرده که عملیات‌های نظامی علیه گروه تروریستی داعش در شمال و شرق افغانستان ادامه دارد و این گروه تروریستی از نیروهای امنیتی افغان شکست خورده است.

وی در ادامه افزود: گزارش‌ از مبارزه نیروهای امنیتی افغان با داعش تحت تاثیر هیاهوی سایر اتفاقات قرار گرفته و دیده نمی‌شود. وزارت دفاع باید درباره ارائه گزارش مناسب از چگونگی مبارزه با داعش تمرکز کند.

رئیس اجرایی دولت افغانستان اظهار داشت: داعش دشمن بشریت و دشمن مردم افغانستان است.

عبدالله خاطرنشان کرد: «اگر ما حرف نزدیم به این معنی نیست که ما حرفی برای گفتن نداریم ولی همواره در مباحث حکومت وحدت ملی منافع کشور را در اولویت قرار داده و از اقدامی که موجب بی ثباتی در افغانستان شود اجتناب کردیم.»

عطامحمد نور اخیرا بار دیگر با تاکید بر موضع خود علیه رئیس اجرایی دولت افغانستان گفته بود که عبدالله حرفی برای گفتن ندارد.

وی پیش از این، عبدالله را متهم کرده بود که برای برکناری او از ولایت بلخ طرح توطئه کرده است.

چند روز پیش «عبیدالله بارکزی» از اعضای حزب اسلامی و نماینده ارزگان در پارلمان افغانستان نیز گفته بود که احمدشاه مسعود قهرمان ملی نبوده زیرا برای ولایت های جنوبی نه بلکه برای ولایت پنجشیر مبارزه و مقاومت کرده است.

رئیس اجرایی دولت افغانستان در واکنش به این موضوع گفت: نقش احمدشاه مسعود به عنوان یک قهرمان ملی در افغانستان در جهان شناخته شده است.

وی در ادامه از سیاستمداران افغان خواست تا برای وحدت مردم این کشور تلاش کنند زیرا افغانستان در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و همه باید برای تحکیم ثبات در این کشور تلاش کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *