"پاکستان" موضوع مهاجران افغانستانی را سیاسی می‌کند

16:10 - 20 دی 1396
کد خبر: ۳۸۵۱۷۳
عالمی بلخی گفت: طبق تعهّد‌ات قبلی، پاکستان باید از سیاسی کردن موضوع مهاجران جلوگیری کند. زیرا این کشور تعهد کرده بود که موضوع مهاجران افغان را جدا از مسایل سیاسی و امنیتی بررسی می‌کند، اما دیده می‌شود که بر سر این توافق پابند نیست.

به گزارش سرویس بین الملل ، در پی تصمیم کابینه‌ پاکستان مبنی بر اخراج پناهجویان افغان تا یک ماه دیگر از آن کشور، سیدحسین عالمی بلخی، وزیر مهاجرین افغانستان اعلام کرد که این تصمیم پاکستان سیاسی است.

عالمی بلخی در این خصوص گفت: طبق توافقنامه‌ها و تعهّد‌ات قبلی، پاکستان باید از سیاسی کردن موضوع مهاجران جلوگیری کند. طبق یک توافق میان وزارت امور مهاجران افغانستان با پاکستان که در سال گذشته صورت گرفت، این کشور تعهد کرده بود که موضوع مهاجران افغان را جدا از مسایل سیاسی و امنیتی بررسی می‌کند، اما اکنون دیده می‌شود که پاکستان بر سر این توافق چندان پابند نیست.

وی افزود: پاکستان روند اخراج مهاجران افغان را با تصمیم دفتر معاونت سازمان ملل در امور مهاجران آغاز می‌کند.

وزیر امور مهاجران افغانستان خاطرنشان کرد: دفتر معاونت سازمان ملل در امور مهاجران با این تصمیم پاکستان موافقت نخواهد کرد و روند مهاجران افغان از آن کشور اجباری نخواهد بود.

عالمی بلخی تصریح کرد: در حال حاضر روند نام‌نویسی مهاجران فاقد سند افغان در پاکستان متوقف نشده و این نشان می‌دهد که پاکستان در قبال مهاجران افغان تصمیم مناسبی می‌گیرد.

وی تأکید کرد: آنان جلساتی برای گرفتن تدابیر اخراج مهاجران از پاکستان برگزار کرده‌‌اند، و آمادگی‌های‌ خود را برای پذیرش پناهجویان افغان از پاکستان در دست اجرا می‌گیرند. در حال حاضر حدود دو میلیون افغان در کشور پاکستان مهاجر هستند که از این میان ۷۰۰ هزار تن‌ نام‌نویسی شده و کارت‌های اقامت قانونی در پاکستان را دریافت کرده‌اند. در کنار این حدود دو میلیون افغان در کشور ایران به سر می‌برند.

عالمی بلخی با اشاره به اینکه طبق آمار وزارت امور مهاجران افغانستان سال گذشته بیش از یک میلیون افغان از کشور‌های مختلف به کشور خود به صورت داوطلبانه بازگشته‌اند، خاطرنشان کرد: امسال نیز حدود ۶۰۰ هزار مهاجر به صورت داوطلب به افغانستان بازگشته‌اند.

وی تأکید کرد: وزارت امور مهاجرین افغانستان برای ارائه خدمات و دفاع از حقوق مهاجران تلاش‌های زیادی کرده‌ است.

وزیر امور مهاجران افغانستان در اد امه گفت: در سال ۲۰۱۶، میلادی قرار بود تا صد هزار افغان از کشور‌های اروپایی اخراج شوند، اما تلاش‌های حکومت و حمایت جامعه جهانی سبب شده که تنها ۵۸۰ تن اخراج شوند. در سال ۲۰۱۷ هم تنها ۸۰۰ تن از کشور‌های مختلف اروپایی اخراج شده‌اند.

8 صبح نوشت: وی در پایان افزود: آوارگانی که سند تابعیت افغانستان را ندارند، نیز به مدارس دولتی کشور جذب می‌شوند. طبق طرزالعمل قبلی وزارت آموزش افغانستان افراد فاقد سند تابعیت در مدارس نام‌نویسی نمی‌شدند، اما به تازگی وزارت آموزش این کشور تصمیم گرفته است که این افراد را بدون سند تابعیت، نام‌نویسی کنند.

/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *