یک بام و دو هوای مقامات فرانسه؛ تفاوت آشوب‌گری در تهران و پاریس در چیست؟

7:30 - 18 دی 1396
کد خبر: ۳۸۴۵۹۱
همزمان با جشن‎های سال نو میلادی در پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه نزدیک به هزار خودرو به آتش کشیده شد و بیش از پانصد نفر از آشوب‌گران نیز بازداشت شد که مورد توجه هیچ یک از کشور‌های جهان قرار نگرفت.

به گزارش گروه بین‌الملل ، در پی آشوب و تحرکات خرابکارانه برای ضربه‌زدن به اموال عمومی در برخی از شهرهای ایران و برخورد قاطع و قانونی نیروهای انتظامی با آشوب‌گران، به درخواست آمریکا شورای امنیت سازمان ملل نشست فوری تشکیل داد.


همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، دولت آمریکا پس از حمایت تمام عیار از آشوب‌گران و ترغیب روزانه اغتشا‌گران به خرابکاری هرچه بیشتر از سوی رئیس‌ جمهور این کشور، بنا به رویه همیشگی واشنگتن، نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، به منظور اجماع کشور‌های جهانی علیه ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر به بهانه سرکوب آشوب‌گران و نقض حقوق بشر، خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شد و اعضای شورای امنیت نیز با تشکیل جلسه در روز جمعه موافقت کردند.

یک و دو هوای مقامات پاریس؛ تفاوت آشوب‌گری در تهران و پاریس در چیست؟


«نیکی هیلی»، نماینده آمریکا با بی‌شرمی تمام در اظهاراتی مداخله‌جویانه، آشوبگران و خرابکاران و برهم‌زنندگان نظم عمومی در ایران را «مردم معترضی» خواند که «به اندازه کافی رنج کشیده‌اند و حالا به خیابانها آمده‌اند و وظیفه جهان است که از آنها حمایت کند».


اما درخواست آمریکا برای ورود شورای امنیت به مسئله اغتشاشات ایران و دفاع از آشوب‌گران آنقدر وقیحانه بود که برخلاف تصور دولت آمریکا به جز کشور‌های انگلیس و پرو، و مخالفت دوپهلوی فرانسه، دیگر اعضا درخواست واشنگتن برای ورود شورای امنیت به اغتشاشات اخیر ایران را ناموجه و آن را امری کاملا داخلی دانسته که نه تنها هیچ تهدیدی برای امنیت و صلح جهان نیست بلکه آمریکا تلاش می‌کند از این حادثه سوء‌استفاده کند.

یک و دو هوای مقامات پاریس؛ تفاوت آشوب‌گری در تهران و پاریس در چیست؟

نماینده روسیه در سازمان ملل با بیان اینکه همه می‌دانند برنامه‌ای که امروز در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته، ارتباطی با وظایف این شورا ندارد به طعنه خطاب به نیکی هیلی گفت: اگر بخواهیم از منطق شما پیروی کنیم، پس شورای امنیت باید نشست‌هایی هم در خصوص سرکوب تجمع‌ها درشهر فرگوسن، میسوری و همچنین جنبش اشغال وال‌ استریت در آمریکا تشکیل دهد.


اما آیا به‌ راستی اعضای شورای امنیت سازمان ملل همیشه امور داخلی کشورها و به‌ویژه برخورد با آشوبگران و خرابکاران را در شورای امنیت مطرح و خواستار نشست فوری در این رابطه می‌شوند.

یک و دو هوای مقامات پاریس؛ تفاوت آشوب‌گری در تهران و پاریس در چیست؟


خبرگزاری راشادتودی به نقل از بیانیه وزارت کشور فرانسه، در آشوب‎های جشن‎های سال نو میلادی 2018 در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه ، آشوب‌گران نزدیک به 1000 هزار خودرو را به آتش کشیدند و در درگیری نیروهای امنیتی و نظامی با خرابکاران بیش از 500 نفر بازداشت و شماری از دو طرف نیز زخمی شدند.

یک و دو هوای مقامات پاریس؛ تفاوت آشوب‌گری در تهران و پاریس در چیست؟


امانوئل ماکرون درواکنش به این آشوب‌گری و حمله اغتشاش‌گران به نیروهای پلیس ضمن دفاع از سرکوب سریع اغتشاش‌گران در شبکه توییتر نوشت: آن مجرمان بزدل و جنایت‌کاری که در شب 31 دسامبر به نیروهای پلیس در حال وظیفه حمله کردند پیدا و به‌شدت مجازات خواهند شد.


وی همچنین در گفتگویی با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» تأکید کرد: آزادی بیان و اعتراض حق مردم فرانسه است اما تا جایی‌که به اموال عمومی خسارت وارد نشود، در غیر این صورت با تخریب‌‌کنندگان و خرابکاران با قاطعیت برخورد می‌شود، باید تأکید کرد که جای دموکراسی در کف خیابان نیست بلکه در پارلمان فرانسه است.

یک و دو هوای مقامات پاریس؛ تفاوت آشوب‌گری در تهران و پاریس در چیست؟


استقرار 140 هزار نیروی نظامی و امنیتی همزمان با جشن‎های سال نو میلادی در شهرهای فرانسه و سرکوب ناآرامی هاو بازداشت 510 نفر از آنها موجب شگفتی و اعتراض هیچ کشوری در جهان نشد، لابد این مسئله را مسئله‌ داخلی فرانسه می‌دانستند و برخورد با هر کسی هم که به اموال عمومی صدمه بزند و شهر را به آشوب می‌کشد هم کاملا طبیعی و قانونی است.

رئیس‌جمهور فرانسه اما در واکنش به برخی اغتشاشات خشن در ایران با لغو سفر خود به تهران، ضمن ابراز ناراحتی از نحوه برخورد با آشوب‌گران، خواستار خویشتن‌داری در برخورد با اغتشاش‌گران شد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *