آزادی ۱۱۰ هزار زندانی ارمغان ستاد دیه به خانواده محکومان غیرعمد

10:27 - 16 دی 1396
کد خبر: ۳۸۳۹۶۰
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیرعامل ستاد دیه کشور از آزادی ۱۱۰ هزار زندانی جرایم غیرعمد و غیرکلاهبرداری از بدو تاسیس این نهاد حمایتی خبر داد.

آزادی ۱۱۰ هزار زندانی؛ ارمغان ستاددیه به خانواده محکومان غیرعمدبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی در در دیدار با نماینده، ولی فقیه در استان گیلان اظهار کرد: به برکت کمک‌های مردمی و حمایت‌های مسئولین سه قوه در دوره‌های مختلف تا به امروز ۱۱۰ هزار مددجوی نیازمند از بند زندان رهایی یافته‌اند که ۴ درصد این افراد استخلاص یافته را زنان شامل می‌شوند.

وی با بیان اقدامات این نهاد مردمی در راستای پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها افزود: در کنار ماموریت اصلی این مجموعه که همان آزادی زندانیان واجد شرایط بوده و هست موضوع آموزش، فرهنگ‌سازی و در برهه‌ای اصلاح قوانین از جمله رسالت‌های ما تعریف شده است که در این حوزه می‌توان به تلاش ۱۸ ساله ستاد دیه در راستای تصویب قانون جدید بیمه اجباری شخص ثالث یا رفع جنبه کیفری از مهریه‌های بالای ۱۱۰ سکه اشاره داشت.

مدیر عامل ستاد دیه با اشاره به آمار ۱۲ هزار نفری زندانیان غیرعمد حال حاضر ندامتگاه‌های کشور گفت: از این جمعیت کیفری سه چهارم آن‌ها به دلیل عدم سابقه و فقدان نیات مجرمانه در شمول افراد تحت حمایت ما تعریف می‌شوند.

آیت‌الله زین‌العابدین قربانی نیز در سخنانی با تاکید بر افزایش روحیه کمک‌رسانی به همنوعان در جامعه اظهار کرد: در دنیایی زندگی می‌کنیم که عده‌ای هر اندازه برای آبادانی دنیای خویش تلاش دارند در مقابل برای امور آخرت تحرکی ندارند، حال اینکه آثار برخی اعمال حسنه تنها جلوه اخروی نداشته و در این دنیا نیز شخص عامل را به برکات فراوانی نایل می‌کنند که دست‌گیری از مستمندان بویژه زندانیان معسر نمونه اعلای این دست از افعال است.

وی با تاکید بر معرفی نیکوکاران و فرهنگ کمک‌رسانی تصریح کرد: اگر چه خیران بسیاری در حوزه‌های مختلف در کشور ما فعالیت دارند؛ اما در نزد اقشاری از اجتماع روحیه عاقبت گرایی و تعاون گویا که فراموش شده باشد. در این زمینه و در حوزه اصلاح این معضل معرفی شخصیت‌های نیکوکاران و اطلاع‌رسانی در راستای کار‌های خداپسندانه خیرین کشوری بسیار اثرگذار خواهد بود.

نماینده، ولی فقیه در استان گیلان با تاکید بر اینکه همه باید در امر خیر و کمک به همنوع تلاش کنند، یادآور شد: ما همواره به ائمه جمعه و جماعات استان توصیه می‌کنیم تا در راستای ارتقای روحیه وقف و خیررسانی اهتمام ویژه داشته و وقت معینی را اختصاص دهند. از آن‌ها می‌خواهیم در خطبه‌های و موعظه‌های خودشان به عنوان نمونه مُبلغ فعالیت‌های ستاد دیه باشند.

امام جمعه رشت با اشاره به روحیه وقف مردم، تصریح کرد: خطابه روحانیون و ائمه جمعه و همچنین مسئولین امر خیر بسیار تأثیرگذار است، چون عده‌ای از مردم وجود دارند که تنها با یک تلنگر آماده خیررسانی و کمک به همنوعان خود هستند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تقدیر از فعالیت‌های ستاد دیه در راستای آزادی زندانیان غیر عمد، با تاکید بر تسریع در آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و کسانی که طبق قانون مشمول آزادی ستاد دیه هستند، افزود: گاهی ستاد دیه اعلام می‌کند که باید مبلغی از سوی مردم و خیرین پرداخت شود تا تعدادی از زندانیان آزاد شود که این فرآیند علاوه بر شفافیت سازی همیشگی نباید طولانی شود.

  انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *