اقلیت‌های دینی در برگزاری مراسم خود مستقل و آزاد هستند/ قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران سیاسی است

17:03 - 12 دی 1396
کد خبر: ۳۸۳۱۷۷
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یوناتن بت کلیا نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس، قطعنامه‌های حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران را سیاسی می‌داند و می‌گوید: اقلیت‌های دینی در ایران مراسم دینی و مذهبی خود را به صورت مستقل و آزادانه برگزار می‌کنند و در مناسبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مانند سایر شهروندان حضور دارند.

اقلیت‌های دینی در برگزاری مراسم خود مستقل و آزاد هستند/ قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران سیاسی استبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، سال ۲۰۱۸ میلادی در حالی آغاز شد که جهانیان سالی پراز هراس و خشونت را پشت سر گذاشتند. بسیاری از مردم جهان در اندیشه تهدیدات پیش رو در سال جدید هستند؛ امّا با تمام تهدیدات و گسترش تروریسم و افراطی‌گری در اغلب کشورها، سال ۲۰۱۷ نیز از بدترین بحران‌ها عبور کرد و تمام شد. جهان امروزی، متشکل از اقوام و قومیّت‌های مختلف است و برای اینکه بتوانند به دور از تبعیض در هر کشور همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند باید تمهیداتی برای رعایت حقوق آن‌ها در نظر گرفته شود.

مسئله رعایت حقوق اقلیت‌ها و تبعیض قائل نشدن نسبت به آنها، از جمله موضوعات و دغدغه‌های حقوق بشری در عصر حاضر است. جمهوری اسلامی ایران در اصل سیزدهم قانون اساسی خود بر حفظ حقوق اقلیت‌ها تأکید دارد و آن‌ها را در برخورداری از حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی یکسان با سایر شهروندان برشمرده است. این در حالی است که برخی از کشور‌های مدعی حقوق بشر مانند آمریکا و کانادا که سابقه خوبی در کارنامه حقوق بشری خود ندارند و مشهور به نقض حقوق اقلیت ها، بومیان، مهاجران و سیاهپوستان هستند؛ ایران را به نقض حقوق اقلیت‌ها متهم می‌کنند.

با فرا رسیدن سال جدید میلادی، همزمان با برگزاری جشن کریسمس در سایر کشورها، اقلیت‌های دینی نیز در سراسر ایران مشغول برگزاری جشن‌ها و مراسم و آئین مذهبی خود هستند.

«یوناتن بت کلیا» نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، درخصوص جایگاه اقلیت‌های دینی در ایران و مشارکت آن‌ها در مناسبات سیاسی گفت: «طبق مفاد صریح قانون اساسی اقلیت‌های دینی در حال حاضر دارای پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی هستند و نمایندگان با آراء مستقیم آن‌ها انتخاب می‌شوند؛ همچنین در انتخابات خبرگان هم شرکت می‌کنند و علی رغم اینکه تمامی اعضاء خبرگان از روحانیون تراز بالا هستند نمایندگان مورد نظر خودشان را انتخاب می‌کنند.»

بت کلیا در ادامه درباره آزادی اقلیت‌های دینی در ایران، تأکید کرد: «اقلیت‌‍‌های دینی رسمی کشور در برگزاری مراسم دینی قومی و مذهبی به صورت مستقل و آزادانه عمل می‌کنند؛ مستقل به این معنا که وابسته به هیچ نهاد داخلی و یا خارجی دیگر نیستند و راساً می‌توانند نسبت به برگزاری مراسم خویش تصمیم گیری کنند و آزادانه به این معنی که سیستم حکومتی و یا نهاد‌های نظارتی به هیچ وجه برای آن‌ها محدودیتی در نظر نمی‌گیرد و صرفاٌ از باب کمک در بهتر برگزار نمودن این مراسم با سمن‌های جوامع اقلیت‌های دینی همکاری می‌کنند.»

عضو کمیسیون عمران مجلس در تحلیل قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران از سوی برخی کشور‌های غربی و موضوعاتی همچون نقض حقوق اقلیت‌ها، خاطرنشان کرد: «صدور قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران موضوع جدیدی نیست، سال‌هاست که چنین قطعنامه‌هایی صادر می‌شود و ما مکرراٌ پاسخ خودمان را اعلام کرده ایم که اقلیت‌های دینی کشور منطبق با قوانین و مقررات موجود از حقوق ویژه‌ایی برخوردارند؛ پس با توجه به وضعیت فعلی جامعه جهانی در موضوعات مختلف؛ شکست داعش، مواضع نابخردانه «دونالد ترامپ» در رابطه با بیت المقدس و ده‌ها مسئله دیگر؛ این قطعنامه نیز برای نیل به اهداف سیاسی و به انزوا کشاندن ایران صادر شده است، هر چند که در این راه موفق نشده و نخواهند شد.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *