قطعنامه سازمان ملل در محکوميت اقدام آمريکا تصویب شد / نماینده آمریکا تهدید کرد / ایران: اشغالگری رژیم صهیونیستی مرکز بحران های خاورمیانه است

21:16 - 30 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۹۳۴۴
مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست اضطراری خود پیش نویس قطعنامه‌ای را که اقدام ترامپ را درباره قدس محکوم می‌کند با ۱۲۸ رأی موافق تصویب کرد.

به گزارش گروه بین الملل به نقل از العالم؛ اعضای مجمع عمومی سازمان ملل پس از وتوی قطعنامه مربوط به وضعیت حقوقی قدس شریف توسط آمریکایی‌ها و تهدیدهای مالی ترامپ علیه مخالفان این تصمیمش، به قطعنامه‌ای علیه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا رأی مثبت دادند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست اضطراری خود پیش نویس قطعنامه‌ای را که اقدام ترامپ را درباره قدس محکوم می‌کند با ۱۲۸ رأی موافق تصویب کرد.

۱۲۸ کشور به درخواست سازمان ملل از آمریکا برای پس گرفتن تصمیم به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی رای مثبت دادند هر چند آمریکا تهدید کرده بود کمک‌های خود را قطع می‌کند.

۹ کشور علیه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره قدس رای منفی و ۳۵ کشور رای ممتنع دادند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، تاکنون فقط 10 جلسه اضطراری مجمع عمومی تشکیل شده که آخرین‌بار در سال 2009 و با موضوع مشابه اشغالگری در قدس شرقی و اراضی خصوصی فلسطینیان بود. جلسه روز پنجشنبه در واقع ادامه آن جلسه است.

پیشتر در روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل درباره همین قطعنامه رای‌گیری کرده بود که 14 کشور از 15 عضو این نهاد، رای مثبت دادند ولی آمریکا آن را وتو کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعات پایانی روز چهارشنبه (15 آذر) ضمن به رسمیت شناختن قدس به پایتختی اسرائیل، دستور انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس را امضا کرد.

طبق قطعنامه 478 شورای امنیت هیچ کشوری اجازه ندارد نمایندگی دیپلماتیک (سفارتخانه و کنسولگری) در شهر قدس تاسیس کرده یا تصمیمی درباره وضعیت آن بگیرد.

در ادامه خبر اظهارات نمایندگان کشور‌های مختلف در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل را که در خبرگزاری صدا و سیما آمده است را می‌خوانید:

ریاض المالکی: مسئولیت مسأله فلسطین بر عهده سازمان ملل است

ریاض المالکی وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: قدس کلید جنگ و صلح در خاورمیانه و کل جهان است.

المالکی گفت: مسئولیت مسأله فلسطین بر عهده سازمان ملل متحد است. تمام محافل بین المللی به حق مالکیت فلسطین بر قدس اقرار دارند.

وزیر امور خارجه فلسطین گفت: آمریکا پس از اقدام رئیس جمهور این کشور در زمینه‌ی شهر اشغالی قدس، دیگر نمی‌تواند میانجی گری عادل در فرآیند به اصطلاح صلح باشد.

وزیر امورخارجه ترکیه: تصمیم ترامپ ناقض قوانین بین المللی است

چاویش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: تصمیم ترامپ قانون بین المللی از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض می‌کند.

چاووش اوغلو گفت که اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت اسراییل (رژیم صهیونیستی) رسیدن به صلح پایدار در خاور میانه (منطقه غرب آسیا) را تضعیف می‌کند.

نیکی هیلی: سازمان ملل همیشه دشمن اسرائیل بوده است

نیکی هیلی نماینده آمریکا در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد این سازمان همواره با اسرائیل از در دشمنی وارد شده و این برای سازمان ملل شرم آور است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: این نهاد همیشه رویکردی خصمانه علیه اسرائیل داشته است.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت که شرم آور است که سازمان ملل سال هاست که محلی برای خصومت با اسرائیل بوده است و دبیرکل‌های فعلی و پیشین این نهاد بین المللی نیز به اسرائیل توجهی نکرده اند.

هیلی گفت: «این اقدامات سبب می‌شود تا به اعتبار این نهاد بین المللی آسیب وارد شود، که برای تمام کشور‌های جهان مضر است. برای من سوال است که با وجود این همه دشمنی، چرا اسرائیل گزینه ماندن در سازمان ملل را انتخاب کرده است. فکر می‌کنم که اسرائیل برای اثبات خودش در این سازمان تاکنون مانده است، اسرائیل برای حیات خود به عنوان یک ملت باید ایستادگی کند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: «آمریکا یکی از بزرگترین حامیان سازمان ملل متحد و آژانس‌های وابسته به آن بوده است، ما این کار را برای منافع و ارزش‌های خود انجام داده ایم. وقتی این کار‌ها را انجام می‌دهیم، احترام متقابل را انتظار داریم.»

هیلی گفت: «اقدام دولت [آمریکا]در تغییر محل سفارت، خواسته مردم آمریکا بود، زیرا ما در مقابل ملت خود پاسخگو هستیم.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل افزود: «این حق ماست که محل سفارت خود را انتخاب کنیم!»

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با لحن تهدیدآمیز گفت: واشنگتن رای مجمع عمومی درباره قدس را فراموش نخواهد کرد.

نیکی هیلی جلسه مجمع عمومی سازمان ملل را پس از پایان سخنان نماینده رژیم صهیونیستی ترک کرد.

نماینده رژیم صهیونیستی: اسرائیل تنها نظام دموکراتیک در خاورمیانه است!

نماینده رژیم صهیونیستی در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شد: اسرائیل تنها نظام دموکراتیک موجود در خاورمیانه است. بار‌ها دست خود را به سوی طرف مقابل برای برقراری صلح دراز کردیم و پاسخ رد دریافت کردیم.

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل متحد اعلام کرد اسرائیل هرگز از قدس بیرون رانده نخواهد شد.

محمود عباس: مجمع عمومی نشان داد که موضع ترامپ در مورد قدس باطل است

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به تصویب پیش‌نویس قطعنامه قدس در مجمع عمومی سازمان متحد گفت که این مسئله بیانگر بطلان مواضع رئیس جمهور آمریکا در مورد قدس است.

محمود عباس دقایقی پیش بعد از آنکه مجمع عمومی سازمان ملل با اکثریت آراء با تصویب قطعنامه در مورد قدس موافقت کرد، این اقدام را پیروزی‌ای برای ملت فلسطین خواند.

وی افزود: اینکه ۱۲۸ کشور در سازمان ملل به نفع قطعنامه قدس رأی مثبت دهند، این یعنی اینکه تصمیم دونالد ترامپ، [رئیس جمهوری آمریکا]در مورد قدس باطل و مردود است.

نماینده ونزوئلا: اقدامات اشغالگران در قدس غیر قانونی است

نماینده ونزوئلا در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: اقدامات اشغالگران در قدس باطل و غیر قانونی است. جنبش عدم تعهد قدس را بخشی از اراضی فلسطین اشغالی می‌داند.

نماینده پاکستان: در تأیید قطعنامه درباره قدس به جامعه بین المللی می‌پیوندیم

نماینده پاکستان در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: از آمریکا می‌خواهیم در تصمیم خود تجدید نظر کند. در تأیید قطعنامه درباره قدس به جامعه بین المللی می‌پیوندیم.

نماینده اندونزی: اسرائیل باید به قطعنامه‌های بین المللی درباره قدس پایبند باشد

نماینده اندونزی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: اسرائیل باید به قطعنامه‌های بین المللی درباره قدس پایبند باشد.

نماینده سوریه: خواهان اعطای عضویت کامل به فلسطین در سازمان ملل هستیم

منذر معاون نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: ما خواهان اعطای عضویت کامل در سازمان ملل به فلسطین هستیم. سوریه با وجود جنگ تروریست‌ها علیه این کشور به حمایت خود از فلسطین ادامه می‌دهد.

وی گفت: تصمیم آمریکا در مورد قدس یکجانبه است و ارزش قانونی ندارد.

نماینده چین: جامعه بین المللی برای پایان دادن به تنش درباره قدس متحد باشند

نماینده چین در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: از جامعه بین المللی می‌خواهیم در تلاش‌های خود برای خاموش کردن آتش تنش درباره قدس متحد باشند.

نماینده کره شمالی: از مبارزه ملت فلسطین حمایت می‌کنیم

نماینده کره شمالی در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد: بر حمایت خود از مبارزه ملت فلسطین که از حقوق خود و دستیابی به استقلال دفاع می‌کنند تأکید می‌کنیم.

نماینده ایران: اشغالگری رژیم صهیونیستی مرکز بحران های خاورمیانه است

غلامعلی خوشرو روز پنج شنبه در نشست اضطراری مجمع عمومی سازمان ملل متحد که درباره ضرورت لغو تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس برگزار شد، این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: در طول چند دهه گذشته رژیم اسرائیل بی وقفه با اشغال سرزمین فلسطین، کشتار و بی خانمان کردن فلسطینی‌ها مرتکب جنایات متعدد شده و در عین حال از مصونیت کامل بهره‌مند بوده است. در طول این مسیر، ایالات متحده از طریق ارائه حمایت‌های بی قید و شرط خود و دفاع از این رژیم به هر وسیله ممکن، به رژیم اسرائیل کمک کرده است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: دولت ایالات متحده هیچ گاه در سوء استفاده از حق وتوی خود، در تضاد با منشور ملل متحد، برای ایجاد سپری برای رژیم اسرائیل در شورای امنیت در مقابل خواست جامعه بین المللی به خود تردیدی راه نداده است.

خوشرو اضافه کرد: در جریان جلسه سه روز قبل شورای امنیت، ایالات متحده برای چهل وسومین بار از حق وتوی خود برای حفاظت از رژیم صهیونیستی استفاده کرد تا مانع از آن شود که این رژیم با عواقب جنایات شنیع خود روبرو شود. بدین ترتیب، امریکا بار دیگر مانع تلاش‌های بین المللی در جهت یافتن راه حلی برای مساله فلسطین شد.

وی اظهار کرد: تصمیم غیرقانونی اخیر دولت امریکا برای شناسایی قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت خود به این شهر مقدس این موضوع را مثل روز روشن کرده است که امریکا تنها در پی به حداکثر رساندن منافع رژیم صهیونیستی است و هیچ گونه توجه و احترامی به حقوق مشروع فلسطینیان، از جمله حق آنان بر تعیین سرنوشت، قائل نیست.

نماینده ایران با بیان این که مساله فلسطین از همان سال‌های اولیه در دستور کار ملل متحد بوده است، افزود: به علاوه، جامعه بین المللی به درستی حقوق لاینفک فلسطینیان را برای دهه‌های بسیار به رسمیت شناخته است.

خوشرو ادامه داد: تراژدی دردناک و زخم کهنه منطقه ما که از ۱۰۰ سال پیش و با توطئه اعلامیه بالفور آغاز شد، اکنون با وعده نادرست، غیرقانونی و نامشروع رئیس جمهوری ایالات متحده برای انتقال سفارت امریکا به شهر مقدس قدس وارد مرحله جدیدی شده است. ما این اقدام یک جانبه و نسنجیده امریکا را که هدف از آن تحریف حقایق تاریخی و جایگزین کردن آن‌ها با تخیلات است، محکوم می‌کنیم.

وی یادآور شد: دولت امریکا تلاش کمی برای مخفی کردن نیات خود برای تغییر تمرکز شورای امنیت از مساله فلسطین به مسائل ساختگی 'جایگزین' در منطقه، با نیت دادن فضای بیشتر به رژیم صهیونیستی برای دنبال کردن سیاست‌ها و اقدامات جنایت کارانه خود، دارد. با همین نیت سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در چند جلسه شورای امنیت در خصوص خاورمیانه عنوان کرده است که دولت امریکا دیگر به این اعتقاد جامعه بین المللی که مساله فلسطین اولویت شورا در منطقه خاورمیانه است، پایبند نیست.

سفیر ایران اضافه کرد این اظهارات نفرت انگیز بخشی از یک نقشه بزرگ‌تر برای مشروعیت دادن به اشغالگری اسرائیل و سیاست‌ها و اقدامات توسعه طلبانه آن است، که نه تنها مغایر تک تک مقررات حقوق بین الملل است، بلکه همچنین مغایر تعالیم کلیه ادیان و پیامبران الهی است که بر اساس عدالت و شفقت بنا شده اند.

خوشرو تاکید کرد: دولت‌های عضو سازمان ملل متحد هیچگاه به این تمایلات متوهمانه وقعی ننهاده اند. این جلسه مجمع عمومی و نیز جلسه اخیر شورای امنیت در خصوص این موضوع گواه آشکار آن هستند که طرح ایالات متحده شکست خورده و اشغال فلسطین وقدس همچنان در مرکز تمام منازعات در خاورمیانه است.

وی یادآور شد: فلسطین در قلب و ذهن همه مسلمانان و نیز همه ملت‌های شیفته صلح در سراسر جهان است. انکار این واقعیت به معنای همدستی با اشغالگری و اقدامات غیر قانونی رژیم صهیونیستی و نادیده گرفتن وجدان بشری است. در شرایط دشوار کنونی، ما همبستگی خود را با مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌کنیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *