سند راهبردی امنیت ملی آمریکا؛ جنگ سرد دیگری در راه است؟

7:30 - 29 آذر 1396
کد خبر: ۳۷۸۷۱۷
سند راهبردی امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه منتشر شد که بر اساس آن شالوده و اولویت‌های سیاست خارجی سال‎های آتی دولت آمریکا تعیین می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه روز دوشنبه سند راهبرد امنیت ملی آمریکا را منتشر کرد.

نگاهی کلی به سند راهبردی امنیت ملی آمریکا


سند 68 صفحه‌ای راهبرد امنیت ملی آمریکا افزون بر مقدمه و نتیجه‌گیری، شالوده و اولویت‌های سیاست‌خارجی دولت آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در پنج بخش تشریح شده‌ است.


در بخش نخست که با عنوان حفاظت از مردم، سرزمین و سبک زندگی در آمریکا منتشر شده، به مسائل مختلفی از جمله تأمین امنیت مرزها، مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی، سیاست‌های مهاجرتی، مقابله با افراط‌گرایی و جرایم سازمان‌یافته پرداخته شده است. تأمین منافع و امنیت آمریکا در فضای سایبری از جمله دیگر مباحثی است که در این بخش به آن اشاره شده است.

 

سند راهبردی امنیت ملی آمریکا؛ قدرتهای رقیب و کشورهای تهدیدکننده آمریکا


بخش دوم به ارتقای آبادانی در آمریکا می‌پردازد که در آن مسائل اقتصادی داخلی و خارجی، مسائل حوزه پژوهش و فناوری و تسلط در حوزه انرژی مورد اشاره قرار گرفته است.


در بخش سوم این سند که عنوان حفاظت از صلح از طریق قدرت را با خود دارد در آن مباحثی در رابطه با احیای توانایی‌های آمریکا در حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، هوافضا، سایبری، اطلاعاتی و صنایع نظامی مطرح شده است. در این بخش همچنین موضوع دیپلماسی و راهبردهای واشنگتن در قبال آن بررسی شده و همچنین مباحث دیپلماسی رقابتی، ابزارهای دیپلماسی اقتصادی و حکمرانی اطلاعاتی مطرح شده است.


در بخش چهارم این سند به موضوع افزایش نفوذ آمریکا پرداخته شده و عناوینی از قبیل تعامل با شرکا، دستیابی به نتایج بهتر در فضای چندجانبه و اشاعه ارزش‌های آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است.


بخش پنجم این سند به تبیین راهبردهای آمریکا در فضای منطقه‌ای پرداخته که در آن به شش منطقه هند-آرام، اروپا، خاورمیانه، جنوب و مرکز آسیا، نیم‌کره غربی و آفریقا اشاره شده است.


قدرت‎های رقیب


در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا به تکرار از چین و روسیه به عنوان 2 کشوری یاد شده که « قدرت، نفوذ، و منافع آمریکا را به چالش می‌کشند و تلاش می‌کنند امنیت و رفاه آمریکا را از بین ببرند». ترامپ در سخنرانی خود که پس از انتشار این سند انجام داد، از چین و روسیه به عنوان «دو قدرت رقیب» نام برد.

در راهبرد امنیتی دونالد ترامپ تاکید شده که روسیه و چین مصمم هستند، اقتصادی کمتر عادلانه و آزاد را شکل دهند، نیروی نظامی‌شان را تقویت کنند و اطلاعات را تحت کنترل خود در آورند تا علاوه بر سرکوب، نفوذ بین‌المللی خود را گسترش دهند.

سند راهبردی امنیت ملی آمریکا؛ جنگ سرد دیگری در راه است؟


به نوشته پایگاه شبکه خبری «سی‌ان ان» چین همچنان هدف اصلی تمرکز دولت ترامپ در حفاظت از امنیت اقتصادی آمریکا خواهد ماند و در سند راهبرد امنیت ملی نیز بارها به رفتارهای تجاری مخرب دولت چین مانند دزدی مالکیت معنوی شرکت‎های آمریکا اشاره شده‌ است.


سند امنیت ملی آمریکا همچنین مدعی شده که «امروزه، بازیگرانی مانند روسیه با استفاده از ابزارهای اطلاعاتی سایبری در پی تلاش برای لطمه‌زدن به دموکراسی‌ها (مانند آمریکا) است».

سند راهبردی امنیت ملی آمریکا؛ جنگ سرد دیگری در راه است؟


در بخش دیگری از این سند به منظور تأکید بر نقش تهدیدآمیز روسیه برای امنیت آمریکا ادعا شده است: «روسیه از عملیات‎های اطلاعاتی و سایبری به عنوان بخشی از تلاش‎های سایبری تهاجمی‌اش استفاده می‌کند تا بر افکار عمومی مردم سراسر جهان تأثیر گذارد».


مهمترین تهدیدهای امنیت ملی آمریکا


در متنی که کاخ سفید به عنوان سند راهبردی امنیت ملی آمریکا  منتشر کرده در بخش معرفی مهمترین تهدیدهای امنیت ملی این کشور با بیان اتهامات و ادعاهای بی‌پایه همیشگی از ایران و کره‌شمالی به عنوان مهمترین کشورهای تهدیدکننده امنیت ملی آمریکا نام برده شده‌ است.

سند راهبردی امنیت ملی آمریکا؛ جنگ سرد دیگری در راه است؟


بر اساس این متن که کره‌شمالی به علت توسعه برنامه هسته‌ای و موشک‎های بالستیک قاره‌پیما به مهمترین نگرانی امنیت ملی دولت ترامپ تبدیل شده‌ و ایران نیز به علت پشتیبانی از گروه‌های مقاومت در منطقه و تلاش برای نفوذ در کشورهای منطقه به نگرانی اصلی دولتمردان آمریکا تبدیل شده‌ است.

سند راهبردی امنیت ملی آمریکا؛ جنگ سرد دیگری در راه است؟


در بخشی از این سند با عنوان «اقدامات دارای اولویت» و زیربخش «ارتقای توان پدافند موشکی» آمده است: "آمریکا در حال استقرار یک سامانه دفاع موشکی چند لایه با تمرکز بر ایران و کره شمالی است تا بتوانیم از میهنمان در برابر حملات موشکی دفاع کنیم."

 

روح امپریالیستی و نوستالژی جهان تک‌قطبی

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی  ریاست‌جمهوری  روسیه  روز سه‌شنبه در نخستین واکنش این کشور به راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا گفت: پس از بررسی این سند به ویژه بخش‎هایی که مربوط به روسیه است، می‌توان ماهیت امپریالیستی این سند را مشاهده کرد و این سند همچنین نشان دهنده عدم تمایل آمریکا به رها کردن ایده‌ جهان تک قطبی و پذیرش جهان چند قطبی کنونی است.

سند راهبردی امنیت ملی آمریکا؛ جنگ سرد دیگری در راه است؟

پسکوف همچنین تأکید کرد که کرملین با موضع آمریکا درباره تهدید واشنگتن از سوی مسکو موافق نیست.

وی با اشاره به اینکه استراتژی امنیت ملی نوین آمریکا بدون شک به بررسی دقیقتری نیاز دارد می‎افزاید که نهادهای مربوط برای درک این استراتژی آن را بررسی خواهند کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *